www.freepress.org.uk

Joumalof the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

PUT MEDIA ON THE POLITICAL AGENDA

AL the political pundits are
predicting the winner in the May
2005 general election will be apathy.
It certainly is not a view we endorse.
We think there are plenty of issues
you can put to the newly elected MP
in your constituency.

In fact we have produced our own
Media Manifesto, which gives a
round-up of the key media policy
proposals that an incoming govern-
ment could adopt. They would make a
powerful contribution towards the
creation of a decent media in the UK.

The introduction of our Media
Manifesto poinis out that events since
the 2001 election events have shown
how important are diverse and
accountable media-and how endan-
gered these are. One of the hallmarks
of a democratic society is a media
which acis as a Fourth Estate, an
independent check on overweening
power, both state and corporate, and

helps citizens to play an active role in
the political process by keeping them
fully and properly informed about
what is happening in their society and
in the world at large.

In a democracy, governments
might be expected to protect and
indeed foster such democratic values
within the media. This Government,
however, showed its contempt for the
independence of the BBC during and
after the invasion of Iraq, whilst its
Communications Act 2003 has
enabled a further concentration of
media power. But elements of the
media themselves, and most notably
the press, display a worrying democ-
ratic deficit. During the invasion,
many newspapers acted as entirely
uncritical cheerleaders for the
Government, and in its aftermath the
same papers have done their utmost
to whip up fear and hysteria against
‘foreigners’ of all sorts, as well as

launching a hideous campaign of

vilification against travellers.
Sections of the Media Manifesto

address particular policy areas:

* Broadcasting and public service

funding

* The BBC

* The commercial sector and public

service broadcasting

* Media concentration

* Newspapers and magazines

* Internet

* Freedom of information and media

manipulation

* Media workers' rights

We think the Manifesto can play an

vital role in raising these important

issues, particularly the future of the

BBC. If you want the full version of

the Manifesto, or want to find out

more about the CPBF and the work

we do, then contact us at

www.cpbf.org or phone us on
020 8521 5932

EDITORIAL

BBC Cuts

THE Green Paper on the future of the
BBC had some strong points—a new
ten-year Charter, licence fee funding
for ten years, and a positive outcome
in terms of BBC governance.

But a cloud hung over our March
5 conference on the BBC-the
impending package of cuts Director
General Mark Thompson planned to
make, Indeed, he explicitly linked
what he called the ‘fantatically solid
foundation’ of the Green Paper 1o the
need to drive through efficiency and
saving targets. [n an interview with
the BBC magazine, Ariel, he warned
that the government will be sending
in value for money auditors to check
the level of BBC spending and savings
before deciding how much money

NUJ General Secretary Jeremy Dear —

‘BBC staff deserve better than to be used
as political pawns...

the BBC will get from the next
licence fee.

Well, the cloud has now well and
truly burst with the announcement

of 2050 jobs going in programme
making areas (1730 job losses were
announced earlier for professional
services). In addition there is an
extensive programme of privatisation
of key BBC assets.

BBC staff are dismayed and angry,
and the media unions are coordi-
nating action. ‘BBC staff deserve
better than to be used as political
pawns in what many see as an
unsavoury and grubby deal berween
government and senior BBC manage-
ment, NUJ General Secretary Jeremy
Dear said. ‘How can staff have confi-
dence in those who think that what
is best for the BBC is to cut 20 per
cent of its staff, reduce programme
budgets and hand over parts of its
infrastructure to the private sector?’
We agree absolutely.



Open the books!

JULIAN PETLEY UPDATES US ON HIS
CAMPAIGN TO MAKE THE PRESS
COoMPLAINTS COMMISSION
ACCOUNTABLE UNDER THE FREEDOM OF
INFORMATION ACT.

IN Free Press 141 I explained that the
Press Complaints Commission meets
all the necessary criteria for being
considered a ‘public authority’ for the
purposes of the Freedom of
Information Act. Were it to be so
considered, then any complainant
unhappy at their reaunent by the
Commission could ask to see all corre-
spondence relating to their complaint
in order to find out just what the PCC
had been up to on their behalf.

However, the Commission is
conspicuous by its absence from the
list of such bodies. The reason for its
omission are not hard to guess.To
apply the Freedom of Information Act
to the PCC might well reveal to
complainants evidence of brief and
unsatisfactory consideration of cases,
conflicts of interest, and communica-
tions with newspapers which have
not been divulged to complainants.
Nor is the PCC likely to welcome a
measure which would undoubtedly
make it easier for its numerous critics
to gather further evidence of what
they see as the unsatisfactory way in
which it all too frequently handles
complaints.

Given the massive energy
expended, albeit unsuccessfully, by
Lord Wakeham in trying to exempt
the press—-alone amongst British insti-
tutions—from the Human Rights Act,
it is hardly fanciful to assume that his
successor, Sir Christopher Meyer, has
assiduously lobbied the Department
of Culture, Media and Sport to ensure
that the PCC is Freedom of
Information-proof by keeping it off
the list of public authorities. However,
the DCMS insists on denying that, on
this subject, any meetings between
the two parties have taken place, or
any correspondence exchanged.

Nonetheless, suspicions of a deal
were amplified when Estelle Morris,
in response to a parliamentary
question from Clive Soley, stated that:

'The Freedom of Information Act
does not apply to the Press
Complaints Commission (PCC}) as it is
not a public authority. The govern-
ment strongly believes that a press
free from any state intervention is
fundamental to democracy.
Designating the PCC a public
authority would not be compatible
with the government’s support for an
independent body overseeing press
regulation’. However, the more
hionest answer is that the PCC is not a
public authority for the purposes of
the Act simply and solely because the
DCMS has refused to propose it as
such. Furthermore, to suggest that
allowing complainants to find out
how the PCC has dealt with their
cases is a form of state intervention
that might somehow or other imperil
democracy is to stretch the bounds of
credulity well beyond breaking point.
Indeed, precisely the opposite is the
case, as Maurice Frankel of the
Campaign for Freedom of
Information points out: ‘many
independent statutory
regulators—including the
Parliamentary Ombudsman, the

Right of Reply
in Europe

JONATHAN HARDY
ON AN IMPORTANT
CouNciIL ofF EUROPE
STATEMENT

O the day Peter Bradley decided to
take up the right of reply for his
Private Members’ Bill {15 December),
the Council of Europe adopted a
measure to extend to online media its
1974 Resolution on the right of reply
for print and broadcasting These
parallel lines never touched in the
parliamentary debate but it is instruc-
tive to connect them. Opposing

Police Complaints Commission, the
Equal Opportunities Commission and
even the Information Commissioner,
who enforces the FOI Aci-are subject
to the Act, and no-one suggests that
this compromises their work.
Openness is an essential ingredient of
accountability, a safeguard against
arbitrariness and a means of demon-
strating to the public that bodies are
acting properly-not a threat to their
independence’.

On 25 February [ made a request to
the DCMS under the Freedom of
Information Act to see all relevant
documentation relating to this matter
within the statutory 20-day period.
Over a month later I have received no
reply, and will thus be taking up the
matter with the Information
Commissioner.

Journalists have been at the
forefront of those calling for a
Freedom of Information Act, and are
rightly concerned at the catalogue of
obfuscation and evasion which
requests for disclosure under the new
Act have encountered. And yet the
body which regulates their profes-
sion, the Press Complaints
Commission, looks set, with the
connivance of the DCMS, to evade the
Act altogether. Still, openness and
accountability in a press organisa-
tion—that would never do, would it?

Bradley's bill, the government reiter-
ated its opposition to ‘statutory
regulation’ and defended the PCC as
‘the best way forward’.

The Council of Europe helps us to
bisect lines of debate where press
freedom and state regulation are
opposing terms. As architect of the
European Convention on Human
Rights, the Council has impeccable
press freedom credentials and
commitment to freedom of expres-
sion, media independence and
pluralism. Yet the Council insists that
states must act to secure both ‘press
freedom’ and the rights of individ-
uals, including their right to reply,
through legal and administrative
measures. The right of reply can be
assured, it argues, through industry
co-operation or ‘self-regulation’ but
member states ‘should examine and,
if necessary, introduce in their
domestic law or practice a right of

reply or any other equivalent remedy,
which allows a rapid correction of
incorrect information in online or
off-line media...".

The government opposed the
Recommendation, which is in any
case non legally-binding and, alone of
46 member countries save the Slovak
Republic, reserved its right not to
comply with the provisions for online
media. A more powerful threat to the
self-regulation lobby comes from the
European Commission which
proposes to extend the right of reply
provisions of the Television without
Frontiers Directive to cover all media.
Its recommendations could form part
of a revised Directive later this year.
The government’s defence of the PCC
and wider self-regulation is shaky,
since these arrangements fall short of
the requirements for effective and
speedy redress. The Council's
Recommendation is an important tool
as well as a valuable statement of
principle to hold to account the
Government and industry here. The
text is available at:
www.coe.int/T/E/Com/press/News/
2004 /1ec(2004)16.asp

| WITHOUT COMMENT

In Britain, the popular press is full of stories about east European
migrants as social security scroungers: but of the 91,000 who
arrived from the new EU member states after May 1 2004, barely a dozen
have claimed any benefit, The migrants are mostly young people who
come to work, save their money and frequently return home to reap
the reward. Most are temporary and hard- ”

working, whether skilled or unskilled.

Quentin Peel ‘A dynamic Europe needs immigrants’

Financial Times 3 March 2005

Vanunu travel ban extended

IsrAEL's interior minister has extended
restrictions on nuclear whistleblower
Mordechai Vanunu for a further year
until at least 19 April 2006. The travel
ban and other restrictions were due to
expire on 21 April, one year after his
release. Interior minister Ophir Pines-
Paz justified the decision on the
grounds the Mordechai remained a
threat to national security.

The action was attacked by Ernest
Rodker of the Free Vanunu and for a
Nuclear-Free Middle East as "oppres-
sive and obsessive behaviour'.

Right of Reply & Press Standards Bill

TiM GopsiLL

Txe Campaign supported the initiative
taken by Labour MP Peter Bradley to
revive the idea of a right 1o reply to
force newspapers and magazines to
correct inaccuracies in print. His
Right of Reply and Press Standards Bill
was debated—surprisingly—in the
Commons on 25 February but it will
go no further.

The Bill aimed to provide a quick
and effective alternative to the civil
courts and the Press Complaints
Comimission. It proposed a
mechanism through which aggrieved
parties could get an adjudicator to
require papers to correct inaccuracies.
Any paper that contested the order
could go to a body called the Press
Standards Board, whose decisions, if
the matter went that far, could have
been enforced by the High Court.

In the 45-minute debate, the Bill
was opposed by the education
minister, Derek Twigg, the 'duty
minister’ fielding all the Private
Members Bills that day. There were

J Peter Bradley—his
Bill recognised that
the present system
of voluntary
requlation of the
press is
unsatisfactory.

few MPs present, and when it came to
the vote, the Bill was actually defeated
by 12 votes to 6! And since the
Commons quorum is 40, that was the
end of it.

The CPBF said: "We believe these
issues are important not only to
journalists, but to the public and
others including politicians. We
believe that there should be a serious
public debate on devising a
framework to enforce the publication
of corrections. The debate about
media standards has increased in the
past year—this bill makes an important

The decision to renew the restric-
tions was also condemned by
Amnesty International. Vanunu also
faces a court case on 19 May when he
will be tried for talking to journalists
and attempting to leave Israel (irying
to attend midnight mass in Bethlehem
on Christmas Eve). In total he has
been charged with 22 violations of
his restrictions. If found guilty he
could face another term in prison.
Further information visit the
Campaign web site:
www.vanunu.freeserve.co.uk

contribution to that debate’

The Right of Reply was one of the
Campaign for Press and Broadcasting
Freedom's early demands when it was
set up in 1979. With an ineffective
Press Complaints Commission, the
case today is even stronger than it was
20 years ago.

The Bili was the seventh in a line of
parliamentary attempts at a bill
offering a right of reply. The first was
the late Frank Allaun’s Private
Members Bill in 1983. It failed to get
a second reading. Three other bills
followed in 1984, 1988 and 1989
before Clive Soley introduced his
Freedom and Responsibility of the
Press Bill in 1992. That was defeated
on its third reading in 1993.

Peter Bradley's Bill recognised that
the present system of voluntary
regulation of the press is unsatisfac-
tory. The bill would introduce a very
moderate measure of redress through
a simple, quick and accountable
system. It would also support journal-
ists by encouraging and promoting
the best traditions of journalism,
thereby improving press standards.



Photos by Stefano Cagnoni

BBC Conference

warns against complacency

Ros BAYLEY
Our conference on the future of the BBC and
Public Service Broadcasting on 5 March was a
great success. Coming days after the publication
of the government Green Paper, A strong BBC,
independent from government, it provided a forum for
top quality contributions and discussion.
Opening the conference, Bectu President Tony
Lennon said the new BBC Director General Mark
g | Thompson and
Chairman Michael
Grade had taken a big
gamble’ by intro-
ducing their own
drastic changes to buy
off the BBC's critics
ahead of the green
paper.

Grade had concen-
trated on distancing
the governors from
the BBC and was
rewarded with a
proposal for a new BBC Trust that would*be
accountable to licence payers rather than handing
the regulatory role to Ofcom.

Thompson had promised an across the board
15% budget cut and offered to increase the
proportion of TV programmes made by indepen-
dent companies from the present 25% to 40%,

A chunk of production, including sport,
children's programmes and Radio Five Live, was
being moved to Manchester. And Thompson had
‘rolled over’ in the face of the charge that the BBC
was providing unfair competition to commercial
companies by offering to sell BBC Broadcast, BBC
Resources and parts of BBC Worldwide.

The danger was that the government had
accepted this programme of reform—parts of the
green paper could have been writien by
Thompson, Lennon said-and the BBC would now
have to deliver it.

Former BBC political correspondent Nicholas
Jones said the BBC had had a narrow escape and
had been given another chance to focus on its

Tony Lennon, Bectu President

priorities. ‘My fear is it could be the start of death
by 1,000 cuts!

The political correspondents, who lunch
regularly with ministers, were certain that this
was the last throw of the licence fee. After the 10
years of the next charter were up, the licence fee
would be top-sliced, with some of it going to
other broadcasters. The BBC was likely to become
a subscription service.

‘So already we are witnessing the first steps
towards the sidelining of the BBC along the lines
of national public broadcasting in America... a
marginalised BBC on subscription serving a
minority audience.

BBC Scotland reporter Peter Murray said the
first priority of the unions was to fight job cuts
and to try to ensure that the BBC had the
resources to deliver quality.

One of the proposals from his managers, for
instance, was to cut the number of correspon-
dents, the experts who gave the BBC a distinctive
edge

Media and Heritage Minister Andrew McIntosh
sought 1o reassure the audience that public sector
broadcasting was safe in his hands. ‘A strong,
BBC, independent of the government’ was the
starting point for the green paper.

In the government’s view, public service
broadcasting was not about market failure, ‘doing
the things that commercial broadcasters can't and
don't want to do’. It was "top quality news and
current affairs, all the high brow stuff, entertain-
ment, drama and everything else’.

But the end of terrestrial broadcasting-the
challenge of the switch to digital-meant that the
BBC had to change.

Some parts of the green paper were 'white’ and
not up for discussion, Lord McIntosh said. ‘The
charter and the 10 year licence fee is inviolable.
Ministers were unanimous on this.

Where the paper was genuinely ‘green’, and
the government had not made up its mind, was
on the detail of the accountability structure and
how licence fee payers would have a say in it; the
level of the licence fee; how it should be

collected; value for money and the cost of
regional expansion; the archives; new ultra-local
services; and how to ensure fair competition in
production and commissioning.

The government was also ‘green’ about how
public service broadcasting should be funded
beyond the next 10 years.

Professor Tom O'Malley was concerned that
Ofcom wanted to limit total spending on public
service broadcasting in the UK at £3bn, effec-
tively freezing the BBC's income while commer-
cial companies grew.

The BBC must be allowed to sustain and expand
into new areas in the next decade. And contrary
to what the BBC had offered and the government
had accepted, the commercial sector, not the BBC,
should be made to pay for digital rolt out, via a
levy, as the benefit in the medium term would
accrue to commercial operators.

Since the 1980s, the commercial lobby had
‘howled for even more liberalisation’ and had
— argued for the BBC 1o
| be cut back, without
any evidence that it
caused unfair competi-
tion. The expansion of
the independent sector
had led to poor
%4 working conditions, a
"4 growth in casualised
| labour, lack of training
and a decline in equal
opportunities.

Professor Jean
Seaton of Westminster
University said: ‘A
society that doesn't
understand its own
reality will either become totalitarian or die.
Public service broadcasting helped people to
perceive reality, through both news and through
popular drama, and provided a way ‘of discussing
accurately where it is that we are and what
problems we have',

There was nothing more urgent but public

Professor Jean Seaton—
‘It is not a moral issue but
a question of survival’

service broadcasting ‘was under fantastic duress’.
Look at America, a society ‘that doesn’t under-
stand that the ghettos are there’.

‘It is not a moral issue but a question of
survival, she said.

Ofcom Partner Strategy and Market
Development Robin Foster said there was ‘no
secret hidden commercial agenda in Ofcom's
approach to public service broadcasting’.

Public service broadcasting shouldn’t be ‘a
marginalised, ghettoised approach’. It should
have reach and impact. ‘Programmes have to be
popular, engaging and attract a reasonable
number of viewers,’ he said,

But the existing model, where ITV and Five
were part of public service broadcasting, would
end with digital switchover. If Ofcom tried to
impose costly public service broadcasting
requirements thereafier, the companies would
find alternative means of broadcasting that
avoided regulation.

The most important public service role for ITV
and Five was to provide ‘high quality, original
programmes made in =
the UK'. If they did that,
the UK would be in a far
better position than
most other parts of the
world.

As the pressures of a
multi-channel world
increased, Channel Four
might be forced to
provide more popular
programming, If Ofcom
did nothing, the BBC
would then become a
near monopoly of
public service broad-
casting.

Ofcom would review Channel Four's funding
in 2006/07 to see if a new approach was needed.
The priority for the duration of the existing
commercial television licences would be to
sustain regional news while the most exciting
proposal was to create a new publicly funded
public service publisher, to focus on new media.

CPBF National Secretary Jonathan Hardy said
Ofcom’s plans would be bad for public service
broadcasting. ITV would not be required to carry
arts, religious or children’s programmes-it was
already negotiating to reduce its output— and the
regional news service was almost certain to go.

‘But it will retreat with the archives, facilities
and a brand name, which are all, in part at least,
public assets, built up with public money” Ofcom
should try to recover the brand name and gain a
stake in the exploitation of the archive, he
suggested.

Jim Pines, Senior Lecturer at Luton University,
said the one thing that connected ethnic minority

Professor Tom O'Malley
—the BBC must be allowed
to sustain and expand
into new areas in the
next decade.

viewers was their
dissatisfaction with
terrestrial television,
‘People say [ pay a
licence fee but there
is nothing on TV that
reflects anything
about me.

He suggested jetti-
soning the idea of
public service broad-
casting. Programmes
could be made that
were only of interest
to a minority audience. ‘A lot of people are
arguing that cable and satellite are the future

Dorothy Byrne, Director of News and Current
Affairs at Channel Four, was upbeat about public
service broadcasting at the channel. The amount
of news had just gone up from five to eight hours
a week and a new channel was about to be
launched.

She didn't see the BBC as a threat. “The key to
the future of Channel Four is a strong BBC!

But she was worried about the loss of ITV's
regional current affairs output. The regional
programmes had been the training ground for
the freelances and independent companies that
were now making the flagship national current
affairs programmes.

Independent director Michael Darlow thought
part of the problem stemmed from Ofcom
licensing too many channels, including one that
you could dial up to hear a psychic message on a
premium telephone line.

Losing regional programmes would destroy
‘the seedbed for young people, young companies
and particularly companies led by people from
ethnic minorities’.

Increasing production outside London would
not compensate as ITV and the large indepen-
dents would move out and 'Hoover the stuff up’.
Independents used to be just that but now many
were part of large corporations, which viewed
them as a ‘rights’ factory” to make money by
selling programmes abroad.

NU]j General Secretary Jeremy Dear called on
the conference to back the joint unions’ call for
the BBC to halt the cuts. ‘The colossal job cuts,
reductions in programme budgets and commit-
ments, of the sale and privatisation of a core
section of the BBC, risk destroying the BBC's
position as the cornerstone of public service
broadcasting and pose a substantial risk in the
future to the BBC's continuing right to the licence
fee.

But it wasn’t just a battle about jobs. ‘It is a
battle of ideas. We believe market driven
broadcasting and media alone is bound to fail
citizens in the digital TV age, as well as the
terrestrial TV age.

A delegate reads up on the issue



PLATFORM

Replacing the
C licence fee

ROBERT HENDERSON

I HAVE always had objections to the
licence fee. It is a poll tax enforced by
an extensive and expensive bureau-
cracy armed with extensive powers to
harass the public. The practical conse-
quences of the fee are the poor subsi-
dising the rich and thousands of the
poor, mostly women, brought before
the courts each year for non-payment
of the licence fee.

But whether or not you think the
licence fee is the best solution to
funding public service broadcasting,
your opinion will become academic
in the foreseeable future because the
technology is moving on rapidly. TVs
as we know them will be on the way
out by the time the BBC Charter
comes up for renewal in 2016, as
computers (and conceivably
something completely new) become
the means to view what we now call
television. (A tax on personal
computiers is currently being mooted.
Take it from a retired Inland Revenue
Officer, this is administratively
bonkers).

The alternatives to the licence fee
fill defenders of PSB with horror, and
in most instances, justifiably so.
Voluntary subscriptions could never
provide the necessary finance and
advertising would corrupt program-
ming because of the need to draw
audiences.

But there is one means of funding
which could preserve the status
quo—direct funding by the taxpayer. I
have never understood the objection
in principle to this. If direct funding
could be cut or reduced at any time
by a government, so can the licence
fee. In principle, Parliament could
pass a Bill tomorrow overturning the
BBC's current Charter. More realisti-
cally, a future government could
simply decide to destroy or at least
severely emasculate the BBC through
legislative action.

Can anyone honestly say that the
BBC World Service, which is (and
always has been) directly funded by
the taxpayer, has ever been the
creature of any government? Has any
government seriously reduced WS
funding because it did not do what
the government wanted? I think most
people would give a pretty firm no to
both questions.

The BBC domestic service is in fact
already receiving substantial direct
payments from the taxpayer of around
£400 million annually to compensate
the BBC for the licence fee exemp-
tions made for the over-75s. Has that
made any noticeable difference in the
relationship between the BBC and the
government?

Direct funding could be guaranteed
on the same basis as the licence fee, a
ten-year charter with a guarantee that
direct funding would last for the
period of the charter. Ideally, the
funding would be linked to some
objective criteria such as a propertion

EU Commission gets tough

In FP 142 we reported on a
document produced by a grouping
of European commercial broad-
casters in 2004, Safeguarding the Future of
the European Audiovisual Market. The
document was part of a concerted
lobby by commercial broadcasters, at
both a European and national level,
to challenge the scale and scope of
public service broadcasters in
Europe.

Their arguments seems to be
having some impact on the new
Competition Commissioner, Neelie
Kroes. She made some ‘preliminary
views' about funding arrangements
by the German, Dutch and Irish
governments for their public service
broadcasters suggesting that these

of the to1al UK broadcasting spend
and adjusted annually to whatever the
total UK spend was for the past year.
This would both guard against politi-
cians interfering during the period of
the charter and provide less opportu-
nity for the private side of the
industry to complain about unfair
competition because the proportion
of the overall UK spend would remain
static. That would remove the private
sector fear that the BBC's seemingly
remorseless expansion will have
limits. The BBC could strengthen their
position further in that respect if they
eschewed any active commercial
activity beyond selling programmes
which they have made in-house or
funded directly from an independent
production company.

Direct funding would also improve
the relationship between the BBC and
the public. All experience shows that
direct payment by the individual is
what causes friction. Hence, the
Council Tax causes more friction than
paying income tax, VAT etc from
which central government pays the
majority of local council spending.
Hide the expenditure in general
taxation and complaints usually die.
Even the most belligerent member of
the “Why should I pay the licence fee
when I don’t watch the BBC' brigade
would find it difficult to rally under a
‘Why should I pay my taxes 1o
directly fund the BBC' banner.

were ‘no
longer in line
with E.UL.
rules’. The
remarks were
prompted by
a complaint by
German
commercial
broadcasters
against German PSB channels ARD
and ZDF which alleged some online
services amounted to e-commerce
activities and should not be
subsidised.

One newspaper report suggested
the Commissioner had been ‘unduly
influenced’ by the commercial
broadcasters’ arguments.

Competition
Commissioner,
Neelie Kroes.

Faking it
JUIE-ANN Davies g

THE ready-to-roll video news release
(VNR) is a tool that has been used by
corporations, pressure groups and
governments for years, To viewers
VNRs are indiscernible from other
news footage. Designed to slot
perfectly into news programming
they are manufactured by organisa-
tions eager to influence the way they
are portrayed on television.

In America, the Bush administra-
tion has unleashed an unprecedented
number of VNRs. The New York Times has
reported that during the past four
years hundreds of VNRs have been
produced by at least 20 federal
agencies. Some of the segments were
produced to promote policies on
Medicare or Iraq. Others were less
high-profile and focused on matters
such as childhood obesity or drink-
driving.

The ‘reporters’ in Bush's VNRs do
not say they work for the government
and featured interviews are carefully
written and rehearsed. Channels
broadcasting the footage often lead in
to the piece with a script written by
the public relations officials.

But the United Kingdom cannot
afford to be complacent. A Spinwatch

The US, Istael and Iraq Pluto Press £17.99
IN the Free Press special supplement
produced when the bombing began
in Afghanistan we praised John
K.Cooley’s Unholy Wars for its chilling
dissection of US policy towards
Afghanistan before, during and after
the Soviet invasion. This new book is
also absolutely essential reading to
help us understand the relationship
between Israel and the United States,

Cooley has been reporting on the
Middle East and North Africa since
1965, first for the Christian Science
Moniter and then ABC News. This latest
book seeks to highlight what he
considers an important omission
from many accounts of the two
conflicts with Iraq since 199 1-the
role played by Israet and “the relation-
ships, antagonistic and otherwise, of
the Jewish people with the people
and states of former Mesopotamia,
now Iraq, from Old Testament times
until now’.

investiga-
tion by
Professor
David
Miller of

David Miller of SpinWatch
exposed the BBC's use of
‘fake’ footage

Strathclyde University revealed in
March that the BBC had commis-
sioned journalists from the Services
Sound and Vision Corporation (S5VC)
to provide news footage.

The SSVC is funded by the Ministry
of Defence and their journalists
generally work for the British Forces
Broadcasting Service. However, when
the BBC broadcast the footage in
November 2004 the government
funding was not revealed. The
journalist was simply introduced as a
reporter "from the British Forces
Broadcasting Service" who was
"embedded with the Scots Guards".

Stephen Whittle, the BBC Controller
of Editorial Policy has since admitted
that the use of journalists paid by the

There is some absolutely fasci-
nating historical material but the
central section of the book analyses
the way the US-Israeli alliance was
cemented, and the antagonistic effect
this has had on the Muslim world. It
is a solid, well-sourced book and one
section, in particular, is worth
recording. 'Israeli instructors in 2003
began training U.S. forces in the kind
of aggressive counter-insurgency
tactics with which Israel enforces its
own 40-year-old occupation of the
Palestinian territories’. Marine officers
were interested in Israeli techniques
for subduing a city and observed the
Israeli Defence Force in operation in
Jenin. Cooley comments, ‘US. troops
later began using these techniques in
Iraq, as in the siege of Falluja in the
spring of 2004

Wead this

MoD was "not ideal" and given an
undertaking that this will not happen
again.

However, a feature published in PR
Week on the 25 March revealed that
ITN News deputy news editor, Arti
Lurkha, ‘uses just one or two of the
hundreds of video news releases she
receives every day’. Sceptics may
argue that is ‘just’ one or two too
many.

It is true that VNRs can offer
newsrooms footage that is difficult to
obtain elsewhere and require little
financial outlay from news channels.
However, broadcasting VNRs allows
outside organisations to set the
agenda while masquerading as
independent journalists. In an era
when journalism regularly features at
the bottom of the list of trusted
professions the true cost of VNRs may
be the further erosion of public trust.
Julie-ann Davies is a final year journalism
student at City University, Lendon

RELATED LINKS:

Spinwatch

hup: /A www.spinwaitch.org

PR Week Feature ‘Effective VNRs'
http: /S www.prweek.com/thisweek /i
ndex.cfm?ID=236665&site=1

BOOK REVIEW
John K Cooley An Alliance Against Bobylon:

WITHOUT

COMMENT

Why is the British press so
lowbrow? Presumably
because of the shape of the
newspaper market. American
papers enjoy local quasi-monopo-
lies, and can therefore afford to be
high-minded. In Britain, ten
national newspapers slug it out
daily, competing for readers who
seem more interested in exciting
stories than accurate ones, and in
sensationalism than in sensitivity.
Editors mostly ignore criticisim, or
retaliate by hurling mud at critics.
In this atmospheres, having a finely
developed ethical sense ”
may be an handicap.
‘Stop press’ The Economist
26 March 2005




Saturday
9 July 2005

A New pamphlet by the CPBF is
essential background reading on the
BBC and its future. Keeping Broadcesting
Public: the BBC and the 2006 Charter
Review, written by Tom O'Malley,
provides the facts and analysis for the
defence of the BBC. ‘'The BBC is a
major part of our daily lives. It enter-
tains and informs us across radio, the
internet and TV. It is testimony to the
success of the public funding of
broadcasting. We need to build on
that success to create a better, more
democratic , more creative BBC in
the 21st Century’

You can order the pamphlet for
50p (including postage}. For bulk
orders also contact the CPBF national

CPBF NEWS

NUJ Headquarters,
308 Gray's Inn Road, London WCl.
(Nearest train/ tube Kings Cross & Thameslink).

10am—1pm
(Registration from 9!30am)

Guest speaker

Adian White, General Secretary of the
International Federation of Journalists
on 'Globalisation and the Media'.

WE have covered the David Shayler
case almost from the moment he
returned to Britain to face the courts
over his disclosures about the incom-
petency of the security services,
which led to his prison sentence.

We also showed how government
ministers used the Official Secrets Act
to stop journalists from investigating
his disclosures.

Now his partner, Annie Machon,
also a former MIS officer, has gone on
the record with her book, Spies, Lies and
Whistleblowers: M15, MI6 and the Shayler
Affair. It will be published on 10 May
by Book Guild Publishing, £17.95. It
is an explosive new expose which
should make compelling reading and

| The Factory £9.99

GranTa calls itself *The Magazine of
New Writing’ and there is always
something interesting in each issue,
but the quality of the writing in the
latest issue, around the theme of The
Factory, is marvellous.

It would be worth the price just
to read Made in China by Isabel Hilton,
an absolutely stunning account of
the changes in the lives and condi-
tions of Chinese factory workers. It
includes a beautiful case study of the
impact of globalization in the way
the model railway company, Hornby,
has now relocated all production to
China: ‘Like many much bigger and
truly international brands- Nike and
Reebok, for example, it has become
a company that "doesn’t do stuff ",
that is, it makes nothing. Instead it
concentrates on brand management
and marketing. It negotiates a price
with its Chinese contractor, sends
the designs of what it wants made 1o
the contractor near the town of
Dongguan in Guangdong, and waits
for the results to arrive in England
by container. Hornby has no share in
the Dongguan factory although it
now depends on it entirely for its
profits.

office for details of rates. give some in government and the | GW
sples, Lies & Whistleblowers security services sleepless nights.
Granta 89 Spring 2005
[ Free Press is edited by Granville Williams for the National Council
MEMBERSHIP RATES PER AFFILIATION BY
ANNUM ORGANISATION
a) Individual membership £15 0 Fewer than 500 members £25
500 to 1,000 £30
b) Unwaged g 83000
s X 25 h) 1,000 to 10,000 £50
} Supporting membership 2
(includes free CPBF publications) i} 10,000 to 50,000 £115
THE CAMPAIGN , . j) 50,000 to 100,000 £225
e) Institutions (eg libraries: £25
includes ten copies of Free Press) k) Over 100,000 £450

FOR PRESS AND

BROADCASTING

CPBF web site: www.cpbf.org.uk
Email address: freepress@cpbf.org.uk

...................................................................

Organisation (if applicable)

Return form to CPBF, 2nd floor, Vi & Garner Smith House, 23 Orford Road,

Woalthamstow, London E17 9NL

............................................................

..............................................

Tel: 020 8521 5932

Printed by Wernham Printers (TU) 4 Forster Road, London N17 6QD



