FREE

WE went to press as union negotia-
tions continued with the Director
General, Mark Thompson, over the
job cuts at the BBC.

The unions believe these would
have a disastrous impact on
programme quality and the health
and welfare of staff. Jeremy Dear,
NU]J General Secretary, said ‘There is
too much at stake for us to
compromise the future of the BBC/

What happens to the BBC now is
crucial.

The Green Paper promised a new
Charter and licence fee for ten
years, but the assault on the BBC is
now being renewed. Press coverage
of the 24-hour strike indicated
hostility 1o the BBC, not so much in
the news reports which could not
really distort the impact and success
of the strike, but in the editorials
and articles, where spleen and bias
were given full rein.

‘Be mean and keen: 4,000 job
cuts is not nearly enough’ Tom
Bower urged in the Evening Standard
(23/05/05). The Sun (24/05/05/)
gloated “the days of the Big Bloated
Corporation are over’ and ‘viewers
and listeners denied their daily fare
may begin to question whether the
money they pay for it is worth it’.
(24/05/05) Stephen Glover in the
Daily Mail (24.05.05) stated ‘this
country could manage to bump
along without the BBC or, at any
rate large swathes of it’.

The Green Paper, which the CPBF

www.freepress.org:uk

£1  Journd of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

has responded to, also raises some
worrying policy issues: the creeping
influence of Ofcom into oversight of
the BBC's commercial operations and
proposals for new ventures; reviews
of the BBC's financing during the
operation of the next Charter; and the
commitment (o comimission up to
halve of programmes from indepen-
dent producers.

There is dramatic confirmation, in
Ofcom’s response to the Green Paper,
that it too wants a far more
prominent interventionist role in the
BBC's operations.

We also now have James Purnell in
charge of broadcasting at the
Department of Culture, Media and
Sport. As The Guardian (23/05/05)
put it, he *has been at the heart of the
most influential media policy
decisions of the past decade’. (The
CPBF disagreed with most of them!)

In the coming months we must
defend the BBC and public service
broadcasting. We are producing a
second edition of the pampllet Keeping
Broadcasting Public, with an update on
the Green Paper.

We need your help to stimulate the
widest possible debate on the future
of the BBC, and to make sure MPs and
ministers get the message.

Distribution danger

The Office of Fair Trading wants to
change the existing distribution
agreement for magazines. This is one
case when the newspaper and
magazine publishers and our organi-
sation broadly agree on an issue. The
distribution system should be
changed.

The OFT document, published in
May, acknowledged a ‘high level of
public interest in this matter’ and
wants an extensive consultation on
their proposals.

At present publishers do not own
their means of distribution. This is left

to wholesalers who deliver daily
around 14 million newspapers to a
very large number of retail outlets,
and 25 million magazines weekly.

The OFT view the arrangernent as
anti-competitive because wholesalers,
in return for guaranteeing rapid
delivery of titles to those who want
them, are given a local monopoly.
There are more than 100 exclusive
wholesale territories.

The OFT acknowledges newspapers
have a very tight time-frame and the
perishability of the product merits
special distribution arrangements. For
magazines, however, the OFT notes
that while there are ‘magazines, such
as TV listing guides, which cease to be
in demand once their period of
reference ends, this level of perisha-
bility does not necessitate overnight
printing and delivery within the same
narrow time-frame as newspapers’.

The newspaper publishers (with
the exception of News International}
and the magazine publishers want the
present system to continue. There are
flaws in it. For example tenders by the
incumbent wholesaler were uncon-
tested in over 50% of territories when
contracts were re-tendered. Also the
three largest wholesalers, Menzies,
Dawson and WH Smith News, have
consolidated their positions at the
expense of independent wholesalers.

But there are dire predictions about
the impact of any changes. In the USA
a similar change saw a fall of 2000
magazine titles, and more than
20,000 retailers went out of business.

The Periodical Publishers’
Association believes any change could
place increasing power in the hands
of just a few large supermarket chains.
It also estimates that 1,000 magazines
would be forced to close, with smaller
publishing houses most at risk, and
up to 12,000 retail newsagents could
go out of business. The PPA thinks
that shops in rural or deprived areas
are particularly vulnerable.

The status quo should prevail and
the OFT make an exemption for the
distribution of both newspapers and
magazines.



L

Protection of sources
"A denidl of justice’

A vEAr ago Belgian police seized the
notes, address books, copies of hard
discs and email records of Hans-
Martin Tillack, a former Brussels
correspondent for the German
magazine Stern.

In 2002 Tillack published a series
of exposés on fraud within the
Commission and its statistical arm,
Eurostat, based on internal
documents. Belgian authorities seized
the materials as part of their investiga-
tions into allegations against Tillack by
the Commission’s anti-fraud office,
Olaf. In particular Olaf claims that
Tillack bribed officials for informa-
tion-allegations he denies. He points
out there has never been any evidence
to support this accusation.

A judgement in April by the
European Court of Justice said the
Commission has the right to look at
the material belonging to Tillack
which the Belgian police seized. This
judgement was strongly condemned
by the European Federation of
Journalists. ‘There is no excuse for the
Commission to go fishing through

Astroturfing

Frik Press readers will be clued up, we
hope, to all the manipulative media
tricks politicians use to spin their
political messages. Here is a new one
—"astroturfing’, or the faking of grass-
roots support for a politician or a
product whose popularity needs
boosting.

Channel 4’s Dispatches programme
(23/05/05), The Dirty Tricks Election,
gave an insight into how it worked
during Labour’s 2005 election
campaign. Dispatches reporter Jenny
Kleeman, got a job in Labour's
London regional press office in the
run-up to the election, and then in its
Victoria Street national campaign
office. She filmed undercover in both
places until one day she turned up for
work and was swiftly escorted off the
premises.

She revealed how party activists
posed as ‘real’ people to create the

these fles, Aidan White said. ‘This case
illustrates just how inadequate is
protection for journalists. The
Commission makes unsubstantiated
allegations against a reporter and then
gets access to his confidential files
which potentially compromise
anyone who has 1alked to him. It is a
shocking denial of justice to journal-
ists and their sources.’

In a recent development the
European ombudsman has accused
Olaf of telling lies. In its report it
concludes, ‘Olaf should acknowledge
that it made incorrect and misleading
statements’ in its submissions. It
found it ‘difficult to understand’ why
the anti-fraud office had referred o
‘information from reliable sources’
when any alleged statements ‘consti-
tuted only hearsay evidence'.

Tillack now plans to take Belgium
to the Court of Human Rights in
Strasbourg for the return of his
documents. Meanwhile, as Aidan
White points out, ‘the reporter’s
professional life remains under a
cloud of uncertainty’

impression that they enthusiastically
backed the government, but party
minders were very quick to prevent
journalists talking to them about
exactly who they were at stage-
managed photo-opportunities for the
media during the campaign.

One of Jenny Kleeman’s jobs was to
compile model leuers for use in local
newspapers. The letters later appeared
virtually word for word in local
newspapers under the names of local
party activists who did not declare
their allegiances.

The technique of astroturfing, the
programme revealed, originated with
pharmaceutical firms encouraging
patients to write letters praising the
effects of certain drugs. Now it is
used by politicians for political propa-
ganda. Remember that chilling phrase
by Peter Mandelson? ‘Our job is the
create the truth’

Robin Aitkin &
the biased BBC

VisIT a Barnes and Noble or Borders

| bookstall in the USA and look under

the section Current Affairs/Media.
There are a skew of books exposing
the liberal media conspiracy. Bernard
Goldberg's Bias and Arrogance: Rescuing
America From the Medie Elite; Slander by
Ann Coulter, The New Thought Police by
Tammy Bruce, and many, many more.

It all seems so weird, especially
when you turn on the TV and watch
Bill O'Reilly on ‘Fair and Balanced’
Fox News.

Now in the UK Robin Aitkin, a
seasoned BBC reporter, has taken a
redundancy package from the BBC
and is writing a book provisionally
titled Tuking Sides: Bias at the BBC. A Daily
Telegraph article (24/05/05) quotes
him asserting: ‘There is a centre-Left
consensus within the BBC which
colours its entire output and under-
mines its solemn pact with the public
to present the news impartially’ His
views have been taken up by a variety
of websites—from the Adam Smith
Institute to biased BBC, and of course
in the USA, where websites make the
link to what they perceive is their
own biased public service broadcaster,
PBS. We await the book with interest.

WITHOUT

COMMENT

FA hires from DCMS

Sky's current £1bn deal for
live Premiership football
expires in 2007 and the FA has
hired Bill Bush, who was the special
adviser to the culture secretary, to
take up the role of the director of
public policy at the Premier League.
With a brief involving regulatory
and public affairs, Bush will be
closely involved in the negotiations
leading up to the new TV rights
contract. Tim Vine, the press officer
to the sports minisier, Richard
Caborne, is also leaving the
government department to take up
a role as the Premier

League’s head of PR.

www.odvanced-television.com/ 2005 / news

30/05/05

WHEN ERRORS HIT THE
INFORMATION
SUPERHIGHWAY

MIKE JEMPSON

SiNisa Nadazdin, the charity worker
from Montenegro who recently won
£40,000 in damages and an apology
from the Sunday Mirror for being falsely
accused of child trafficking, now faces
a new dilemma. -

Hundred of references to the
original story are scattered all over the
Internet, in chat rooms and on
websites as varied as White Pride
World Wide and the Marijuana and
Hemp Network. Neo-fascist groups
are using it to attack Roma, and neo-
con'’s to attack the UN=since
infowars.com and on global-conspira-
cies.com ran the story under the
misleading headline ‘Children Sold
Into Slavery by UN Charity’. One
French/Nepalese children’s rights
groups has even referred the incorrect
story to Interpol.

His was one of many similar cases
discussed during a session on ‘The
rules of the game: On-line journalism
and archives’ at the Organisation of
News Ombudsmen conference hosted
by The Guardian in May.

Tagging online versions of articles
that turn out to be incorrect or
libellous may protect publications
from legal action, explained media
lawyers Siobhain Butterworth and
Mark Stephens. They said that canny
plaintiffs were seeking out the best
jurisdiction in which to sue now that
the internet guarantees global distrib-
ution,

Even displaying a hyperlink that
takes visitors to a dubious article
could land publishers in court they
warned. Ironically judgements over
such hi-tech issues may rely upon
case law dating back to 1813 (Smith v
Wood) and 1894 (Hird v Wood)!

Sinisa and his lawyers now have the
daunting task of tracking down
website owners and persuading them
to remove the false allegations.
Continued dissemination could count
against him if the Montenegrin
authorities pursue the defamation
action that still hangs over him and
four others for bringing the state into
disrepute. Meanwhile the children
whose images appeared in the
original story have since been moved

MEDIA MONITOR

to worse accommodation in
Podgorica, and may have to go into
care while their mother receives
medical treatnent. As with the
Internet, the consequences of this
story have ramifications that few
could have predicted.

COMMUNITY
NEWSPAPER USES
FOI ACT

INTERESTING story in Press Gazette
(20/05/05) about the Armtherpe
Community Newsletter, which goes out
free to 6,000 households in
Armthorpe, Doncaster. Jim Oldfield,
the editor, used the Freedom of
Information Act 1o get background
information on the Creutzfeldt-Jacobs
disease, which led to the deaths of
four victims in the area five years ago.

The paper dedicated eight pages to
the investigation, and branded the
official public inquiry into the
outbreak “an astonishing sham of an
investigation’.

The Newsletter discovered that one
of the CjD victims was a blood donor,
but seven people who were given his
blood were unaware of the fact until
last September. A public inquiry was
originally launched by the old
Doncaster Area Health Authority (now
the East Doncaster Primary Care Trust)
to establish the source of the
outbreak. It failed to track down the
butcher linked to the outbreak as the
business has ceased trading. The
Newsletter claimed to find the butcher
in five minutes by calling a local
historian.

Editor Jim Oldfield adds, ‘They also
said they couldn't trace the meat
supply back to the abattoir as they had
gone out of business.’

Seems like good old-fashioned
journalism, backed up by the Fol Act,
is alive and well in Armthorpe.

JIM’S JOURNAL

Jim Brennan is still producing his own
network of community journals in
the East Midlands. As he points out in
the latest issue of the Derby Telegram part
of its job is to keep an eye on the
outpost of Lord Rothermere's empire
in the East Midlands. Northcliffe
Newspapers, the regional newspaper
arm of the Daily Mait group, owns the

evening papers right across the
region: Derby, Leicester, Lincoln,
Nottingham, and out to Scunthorpe,
Grimsby and Hull, with the same
company’s morning free Metro now
added.

“The printing plant at Derby is now
a massive regional centre catering for
editions of the Daily Mail and Metro,
and other evening newspapers and
special supplements published by the
group,” he points out.

There is a network of not-for-profit
community journals covering the East
Midlands. If you want to find out
more about Jim's journals you can
contact him at: Brennan Publications
148 Birchover Way Allesiree Derby
DE22 2RW Tel 01332 551884 or
brenmediaf internet, com and send
him a donation to support an
independent voice and to help him
cover the costs of his efforts.

THE G8 ALTERNATIVES

On Sunday 3 July from 10am to 9 pm
Edinburgh will host one of the biggest
days of political debate Scotland has
ever seen,

The G8 Alternatives Summit will
bring together leading campaigners,
activists and thinkers to debate the
strategies coming emerging from the
Gleneagles G8 Summit.

Over 5,000 people are expected to
attend eight plenaries on topics such
as the future of Africa, climate change,
and globalisation and privatisation.
There will be over 50 workshops and
seminars on diverse subjects
including: resisting neoliberal media,
the Chavez Government in Venezuela
and the campaign against Coca-Cola.

Speakers at the resisting neoliberal
media seminar include Jeremy Dear
NU]J General Secretary, David Milier,
Spinwatch; Pete Murray NUJ
campaign to defend Public Service
Broadcasting and Granville Williams,
CPBE

For more information about the
Summit, visit the G8 Alternatives
website: www.pBaliernatives.org.

Tickets available from Usher Hall,
Queens Hall, Edinburgh University,
Edinburgh.

Box Office: 0131 228 1155 or email:
boxoftice.admin{@usherhall.co.uk
£10 Waged, £5 Unwaged



ARE GETTING

the threat to public service broadcasting.

the media and the state of America. ‘I'm just
pissed off,’ was one woman's response to my
question why she was there, and she wanted to
do something. Another couple were obviously
comfortably off, living in a retirement
community in Phoenix, Arizona, but the

BIGGEH QU CANT_ Traq war and e-activism around
WAVE FREEDOM ' MoveOn.org had spurred an interest in
- Wﬂm“‘*‘)))_ the media. They began to read
GRANVILLE WILLIAMS reports o freept '/ voraciously, do university study courses

National Conference for Media Reform

in St Louis 13-15 May 2005

Back in November 2003 I attended what still
ranks for me as the most powerful and inspiring
event on media reform [ have been involved in.
The event was the first Media Reform conference
held in Madison, Wisconsin. Originally the
organisers were planning an event for around
200 people, but the battle against the plans by the
Federal Communications Commission over
ownership energised and inspired people and
2000 people attended. The highpoint was a rally
in the Coliseum Theatre, Madison at which Bill
Moyers, then working for NOW (the highly
regarded current affairs programme on PBS)
spoke. But there were lots of other seminars and
sessions where people learnt and shared experi-
ences. By the end of the conference there was a
definite sense that something significant had
happened in Madison. A movement was born.

The conference in St Louis confirmed that. It
had the phrase ‘Gathering Momentum' under the
conference logo on conference publicity, and it
definitely is. 2500 people attended, and more
wanted to come but the organisers had to close
the bookings-there was no more room.

I was interested in who these people were, and
why they were there. Of course the media activist
groups were there: FAIR, Media Access Project,
Media Alliance, and so on. Groups representing
black and Hispanic media activism were also
more strongly present than at the first conference.
The big names were there too: Naomi Klein; Patti
Smith and Sandy Perlman talking about the music
industry; the two FCC Commissioners, Michael
Kopps and Jonathan Adelstein who led the fight
against the ownership rule changes; Amy
Goodman from Democracy Now!; and Bob
McChesney and John Nichols, the co-founders of
Free Press. But the vast majority of the people
there wanted to do something about a battered
and discredited commercial media system, and

#" on the media. The wife put it very

simply: ‘There's talk of the draft coming
back. I have a 27-year old son and [ don't want
him going to Iraq.

One criticism of the first conference was that
there was not enough space for people to talk
about issues of common interest, and 10
exchange experiences of successful initiatives.
This time there was. There were caucuses for
specific interest groups such as lawyers, artists
and musicians, educators. I attended one for
journalists, convened by Linda Foley of the
Newspaper Guild-Communications Workers of
America. It was packed out, with many of those
present from the mainstream media. There were
action clinics, including ones on media
monitoring, online organising, lobbying, starting
a media activist network in a local community.
And you could take away with you a wallet, the
Free Press Media Reform Tool Xit, full of informa-
tion about the media and what activists can do to
change it.

In the final conference session John Nichols
described ‘a perfect storm’ that was coming, The
Telcommunications Act of 1996 is due for
revision in the next couple of years; censorship,
whipped up by the religious right, is now threat-
ening broadcasters; and public service broad-
casting is under attack. The policy choices were
simple he said: “Wall Street or Main Sireet. The
White House or your house.

Bill Moyers, now retired, decided to come at
the last minute to address the conference and the
power of his speech and the revelations in it,
provided a dramatic finale to the conference.

The threat to Public
Service Broadcasting

‘REPUBLICANS are pursuing an aggressive strategy
to destroy the spirit of public broadcasting while

They made the connection between the state of

NEWS FROM THE USA

maintaining the shell of a system that calls itself
public broadcasting. And jt is working. We
believe the dramatic decline in viewers and
contributors reflects an efosion of support from
core viewers. This is the view of Jerry Starr,
founder of Citizens for Independent Public
Broadcasting, speaking in a session on Public
Broadcasting at the conference.

In the same session Charlie Cray, from the
Center for Corporate Policy, made a contribution

‘They have the money. They have the lobbyists.
All we have is the people.’

JouN NicHois Co-Founder, Free Press

=T
which highlighted how creeping commercialisa-
tion is also influencing the content of
programmes. A joint news release from KVIE (PBS
Sacramento) and the American Farm Bureau
proudly announced ‘a new weekly public televi-
sion show that celebrates the miracle of American
agriculture and the farm and ranch families that
help make it possible...." It went on, 'The
magazine-style, half-hour program will focus on
our national love of the land, our fascination with
food and the bedrock American values of family,
hard work and independence that make our
agricultural system the finest in the world.’

The sting in the tale is that Monsanto is also
supporting the programine, along with the Farm
Bureau. This will inevitably result in biased infor-
mation about genetically modified food and an
absence of any serious investigation about legiti-
mate scientific and consumer concerns about GM
food.

Bill Moyers’ Free Press
conference spiech.

WE print a section of it balow. For the full text go
to: www.freepress net/ conference

*...PBS asked me after 9/ 11 to start a new weekly
broadcast. They wanted us to make it different
from anything else on the air-commercial or
public broadcasting, They asked us to tell stories
no one else was reporting and to offer a venue to
people who might not otherwise be heard...and
in that spirit, we went about reporting on
Washington as no one else in broadcasting-except
occasionally 60 Minutes-was doing, We reported on
the expansion of the Justice Department’s power
of surveillance. We reported on the escalating

Pentagon budget and expensive weapons that
didn't work. We reported on how campaign
contributions influenced legislation and policy w0
skew-resources to the comfortable and well-
connected while our troops were fighting in
Afghanistan and Iraq with inadequate training
and armour. We reported on how the Bush
administration was shredding the Freedom of
Information Act. We went around the country to
report on how closed-door, backroom deals in
Washington were costing ordinary workers and
tax-payers their livelihood and security, We
reported on offshore tax havens that enable
wealthy and powerful Americans to avoid their
fair share of national security and the social
contract.

And always-because what people know
depends on who owns the press-we kept coming
back to the media business itself, to how mega
media corporations were pushing journalism
further and further down the hierarchy of values,
how giant radio cartels were silencing critics
while shutting communities off from essential
information, and how the mega media
companies were lobbying the FCC for the right to
grow ever more powerful.

The broadcast caught on. Qur ratings grew
every year. There was even a spell when we were
the only public affairs broadcast on PBS whose
audience was going up instead of down....

Strange things began to happen. Friends in
Washington called to say that they had heard of
muttered threats that the PBS reauthorisation
would be held off ‘unless Moyers is dealt with,
The chairman of the Corporation for Public
Broadcasting, Kenneth Tomlinson, was said to be
quite agitated.

I thought the current CPB board would like to
hear and talk about the importance of standing
up to political interference. I was wrong. They
wouldn’t meet with me. I tried three times. And it
was all downhill after that.

I was naive, 1 guess. I simply never imagined
that any CPB chairman, Democrat or Republican,
would cross the line from resisting White House
pressure to carrying it out for the White House.
But that's what Kenneth Tomlinson has done.

On Fox News this week he denied that he's
carrying out a White House mandate or that he’s
ever had any conversations with any Bush admin-
istration official about PBS. But the New York
Times reported that he enlisted Karl Rove to help
kill a proposal that would have put on the CPB
board people with experience in local radio and

5

Conterence tackles US media crisis

television. The Times also reported that ‘on the
recommendation of administration officials’
Tomlinson hired a White House flack (I know the
genre) named Mary Catherine Andrews as a
senior CPB staff member. While she was still
reporting to Karl Rove at the White House,
Andrews set up CPB’s new ombudsman's office
and had a hand in hiring the two people who
will fill it, one of whom once worked for ... you
guessed it ... Kenneth Tomlinson,

I would like to give Mr. Tomlinson the benefit
of the doubt, but I can't. According to a book
written about the Reader’s Digest when he was its
Editor-in-Chief, he surrounded himself with
other right-wingers-a pattern he's now following
at the Corporation for Public Broadcasting,

There is Ms. Andrews from the White House.
For acting president, he hired Ken Ferree from
the FCC, who was Michael Powell's enforcer
when Powell was deciding how to go about
allowing the big media companies to get even
bigger. According 1o a forthcoming book, one of
Ferree's jobs was to engage in tactics designed to
dismiss any serious objection to media monopo-
lies...

[t's not likely that with guys like this running
the CPB some public television producer is going
to say, ‘Hey, let's do something on how big media
is affecting democracy’

* The National
Conference
for Media Reform

v freesress netconference




BBC'’s new complaints system

MIKE JEMPSON

THE fallout from the suicide of Dr
David Kelly decapitated the BBC and
forced the Corporation to rethink its
editorial management and journalistic
standards. If that were not legacy
enough for a man who put himself at
risk in order that the public would
not be conned, we owe him another
debt of gratitude for his latest bequest
~the new BBC programme complaints
system.

On the day of the BBC strike,
Deputy Director General Mark Byford
told the 25th anniversary Conference
of the Organisation of News
Ombudsmen in London, that the
Board of Governors were keen for
improvements ‘well before the serious
consequences of what Andrew
Gilligan said (on Today) at 6.07am on
29 May 2003’ made themselves felt.

They were not the only ones to
have ‘significant concerns about the
consistency, transparency and quality
of complaint handling’. MediaWise
had long bemoaned the opaque,
utterly defensive and often unhelpful
attitude of the old Programme
Complaints Unit, which was long
overdue for an overhaul.

The new system has emerged from
the Neill Committee's review of issues
raised by Lord Hutton's forensic
critique of the Corporation’s failures.
It is sad that it took such a tragedy to
teach the BBC some very simple
lessons=that complaints should be
handled equably, speedily and trans-
parently; broadcasters should not be
afraid to admit mistakes and put them
right, and that their primary account-
ability is to licence-fee payers.

The BBC now expects to process
and resolve complaints within 10
working days. As before, complaints
can still be made direct to a
programme or BBC service, but there
is now a special website for
complainants:
htip: /A www.bbe.conk/complaints
You can even register a complaint by
visiting the new BBC Governors
website:
hitp: /S www.bhegovernors.co.uk/,
another welcome nod towards

accountability.

Complaints unresolved at the first
stage are referred to the Editorial
Complaints Unit, independent of
programme makers, which has 20
days to complete its investigation. Is
findings are binding on all BBC
divisions, but complainants may
appeal to the Governor's Programme
Complaints Committee which can call
in outside consultants to assist. And if
you don't trust the BBC to handle its
own complaints fairly, you can go
direct to OfCom.

The results of complaints may be
broadcast at an appropriate moment,
but they are also are posted to the
complaints website.

Regardless of the outcome all
complaints are logged centrally and
reported monthly to a Complaints
Management Board, chaired by
Byford, on which all BBC divisions
are represented. They review the
statistics, trends and themes and play
back to programme-makers what
lessons need to be learned.

To embed the system among staff,
each has been sent a fetching leaflet
featuring a banana skin over the
legend ‘Don’t ignore this’, It stresses
that ‘effective handling of complaints
is one of the most important demon-

strations of the BBC's commitment to
serving the public,’ says Byford.

‘Perceptions about the BBC by the
millions of people who contact us
each year are heavily influenced by
the kind of treatment they receive.
When they (make a) complaint, if we
appear routinely defensive and
distanced then we will appear
arrogant, self-interested and bureau-
cratic. We want to be open, trans-
parent, fair and accountable.’

To complete the package Byford
explains that the BBC News 24
Newswatch programme, and its
accompanying website:
hup: //news.bbe.co.uk /newswatch /u
kfs/hi/default.stim provide an oppor-
tunity for direct challenges to editors,
correspondents and presenters. He
insists the system is working well
already, and acknowledges that a
willingness to admit mistakes encour-
ages trust between the Corporation
and its owners - the licence payers.

It is all a far cry from the self-
serving arrogance of the infamous
‘No need for a right of reply’ internal
memo issued 20 years ago by the
then Assistant Director News &
Current Affairs, Alan Protheroe MBE,
and leaked to Free Press (No. 27,
Jan/Feb 1985).

WITHOUT COMMENT

ON 27 May, ActionAid will publish an extraordinary, damning
report, Real Aid: an agenda for making aid work. With the G8 meeting due at
Gleneagles in Scotland in July, and the Blair government propagating the
nonsense that it is on the side of the world's poor, the report reveals that
the government is inflating the value of its already minimal aid to poor
countries by a third, and that the bulk of all western aid is actually
‘phantom aid’, which means that it has nothing to do with the reduction of

poverty...

The ActionAid report quotes Brad Adams of Human Rights Watch: ‘In the
1980s there was a popular T-shirt satirising US army recruitment commer-
cials with the slogan: ‘Join the army. Travel to exotic, distant lands. Meet
exciting, unusual people. And kill them.” In the new millennium, it could be
rephrased: ‘Join the aid community. Travel to exotic, distant ”
lands. Meet exciting, unusual people. And make a killing.

John Pilger New Statesman 27 May 2005

The blame game

JULIE-ANN Davies

THE tempestuous relationship
between the Bush Administration
and the media was dealt a further
blow when Newsweek reported that a
soldier at Guantanamo Bay had
desecrated the Koran.

The report, published in the 9
May edition of the magazine, was
based on a single anonymous source
who said a Pentagon report would
confirm accusations that a guard had
flushed a copy of the Koran down
the toilet.

The magazine had checked the
story, before publication, with a
Pentagon official who challenged
one aspect of the piece but remained
silent on the core allegation.

When street violence in
Afghanistan claimed the lives of at
least 17 people the White House
cited the article as the direct cause of
the riots and attacked the publica-
tion.

On 16 May Newsweek apologised
for errors in the piece. Editor Mark
Whittaker said: 'Our original source
later said he couldn’t be certain
about reading of the alleged Koran
incident in the report we cited, and
said it might have been in other
investigative documents or drafts’

The Pentagon’s chief spokesman,
Lawrence DiRita, called the apology
‘tepid’ and ‘qualified’, He said: ‘They
owe us a lot more accountability
than they took,” and added, ‘They
printed a story that was demon-
strably false and that resulted in riots
in which people were killed.

However, Afghan President Karzai
said he did not believe that Newsweek's
story cost lives in Afghanistan and
General Carl Eichenberry, a US
commander in Afghanistan, said the
riots were 'not at all tied to the
magazine.” Both comments were
widely ignored by the Bush
Administration.

Scott McClellan, the White House
press secretary, said Newsweek must
consider how it could repair the
‘lasting damage’ arising from its
reporting. He said: ‘Our United

States military personnel go out of
their way to make sure that the Holy
Koran is treated with care.

It is undeniable that Newsweek
made mistakes but there are other
accounts of Koran desecration by
American forces. The International
Committee of the Red Cross revealed
it had previously passed to the
Pentagon ‘credible’ reports of
Guantanamo staff disrespecting
Korans.

Sirnilar claims to those made by
Newsweek have appeared in several
other publications. The New York Times
reported that a former interrogator
at Guantanamo had corroborated an
account of guards throwing Korans
into a pile and stepping on them-an
act that provoked a hunger strike at
the prison.

The American Civil Liberties
Union recently unearthed and
published FBI documents detailing
13 further allegations from
Guantanamo detainees. This revela-
tion prompted an admission from
the Pentagon that it had substanti-
ated five occasions when American
personnel at the prison had ‘mishan-
dled’ the Koran.

Given the abuse of prisoners at
Abu Ghraib it is apparent that
although the Newsweek story was
flawed the overall thrust of the piece
may not be far off the mark. The
White House'’s attempt to blame
Newsweck for its tarnished reputation
in the middle-East is at best cynical
and hypocritical.

" A report in the NewYork Times on
18 May may bring us closer to the
truth. Another anonymous source, a
republican ‘close to the White
House', told the newspaper the
Newsweck report was being exploited
to control the press. The source said:
"There is no expectation that they're
going to bring down Newsweek, but
there is a feeling there is no check
on what you guys do.” By
condemning Newsweek’s use of an
anonymous source it has deflected
attention from its own failings and
issued a warning to the media.

ofcm

OrcoM published its new broad-
casting code at the end of May.
It draws together and updates the
rules on taste and decency,
impartiality and sponsorship
that it inherited from the five
regulatory bodies it replaced in
December 2003. Tim Suter, the
senior partner for broadcasting
and standards at Ofcom said
broadcasters will be allowed to
combine ‘freedom of expression
with editorial justification’.

‘Allowing broadcasters to transmit
challenging materials—even when it
causes offence to some—that’s got to
be a good things’

Julian Petley CPBF co-chair,
interview with Broadcest 3 June 2005

What that means is that they
will be given greater leeway to
transmit controversial scenes after
the watershed ‘provided it is edito-
rially justified and the audience
given appropriate
information’.

Some aspects of the revised code
have a distinctly temporary nature.
For example, the new rules only
apply to television and radio and
not to broadband connection or
mobile devices but that could
change. Also product placement is
still banned but Ofcom will look at
the issue again later this year,
Sponsorship of news and current
affairs programmes is also still
prohibited under the current
European Union directive, Television
Without Frontiers, with a new, long-
delayed directive due in 2006. Any
changes in its broadcasting policy
proposals will also lead to changes
in Ofcom’s broadcasting codes.



CPBF RESPONSETO
GREEN PAPER

Tom O'Malley compiled our response
to the DCMS Green Paper, ‘A strong
BBC, independent from government’.
The document makes a determined
defence of the BBC's future role: it
‘should continue to be at the forefront
of developments in technology and
part of its brief should.be continue to
develop methods of extending public
service content into the emerging
mass and niche platforms of the
digital age’.

It is strongly critical of the idea that
Ofcom should be involved in the
BBC's internal activities to oversee
competition issues.

There is also strong criticism of the
proposal by the Director General,
Mark Thompson, to move towards
outsourcing of BBC production. The
CPBF argues that there should be no
increase in the current quota and
instead argues for ‘an independent
investigation into conditions of work,
equal opportunities, training and
commissioning practices in the
independent sector’.

The document also rejects
proposals to review the BBC during
the next ten-year Charter, including
the idea that the licence fee should be

[ - Free Press is edited by Granville Williams for the National Council

CPBF NEWS

to activists and scholars of the left.
The advisory board includes Michael
Albert (ZNET), Mark Curtis, David
Miller (Spinwatch}, John Pilger and
Olivier Hoedeman {Corporate Europe
Observatory).

The collective have limited
resources to publicise the site and are
appealing for prominent links to:
www.ukwatch.net

‘distributed more widely'.
The full text of our response is on
our website: www.{reepress.org.uk

CHECKIT OUT

UK Warch Collective has launched
their site. It focuses on the United
Kingdom and collects comment,
analysis and opinion pieces of interest

Guest speaker

Aidan White

General Secretary
International Federation of
Journalists on Globalisation
and the Media

THE CAMPAIGN
FOR PRESS AND

BROADCASTING

CPBF web site: www.cpbf.org.uk
Email address: freepress@cpbf.org.uk

MEMBERSHIP RATES PER AFFILIATION BY
ANNUM ORGANISATION
a) Individual membership g15 ) Fewer than 500 members £25
500 to 1,000 30
b) Unwaged g 8300010 :
d) s bersh £95 h} 1,000 to 10,000 £50
upporting membership .
(includes free CPBF publications) i) 10,000 to 50,000 £115
e) Institutions (eg libraries: £25 j) 30.000 to 100,000 27
includes ten copies of Free Press) k} Qver 100,000 £450

...................................................................

Postcode ... .oovviiininnnnnns 1f=]56 66000000 6606000000 0086060000 0BEa 0
Organisation (ifapplicable) .. .. ... .. o

Return form to CPBF, 2nd floor, Vi & Garner Smith House, 23 Orford Road,
Walthamstow, London E17 9NL Tel: 020 8521 5932

Printed by Wernham Printers (TU) 4 Forster Road, London N17 6QD




