FREE

Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

LONDON BOMBINGS ofc-m

missing ¢

ArTiR the Londen bombings hate
filled headlines from sections of our
national press whipped up hysteria.
Some, like the Express headline, really
did plumb the depths. The day after
the shooting of the innocent
Brazilian, Jean Charles de Menezes,
the Sun front page headline on 23 July
was 'ONE DOWN, THREETO GO,

Menezes's behaviour was
presented as the justification for him
being gunned down. The ‘facts’
about the police shooting (or indeed
whether it was police or special
forces involved)-that he wore a
bulky jacket and leapt over the ticket
barrier-have now been rejected.
Such *facts’ led Bruce Anderson o
conclude that ‘the police were right
to shoot...anyone who behaves in
that way cannot have been keeping
abreast of current affairs’. (The
Independent 25/07/05)

The function of such hysterical
coverage is to create a groundswell
of support for exceptional powers to
combat terror threats. The shoot-10-
kill policy is one which prompts the
questions: when was it introduced
and why there was no debate in
Parliament or public information?
Another is the proposal to close
bookshops and internet sites. As The
Economist (30/07/05) points out:
“This is both foolish and draconian.
Foolish because in an open society
and the age of the internet such a
ban on free speech would not work.
And where would such limits on

uestions

== DAILY ;

e ot

How Patsy Kensit
ught back ¢

~EXPRESS

25 ,‘ Row schoo!s
'g mirister wants

to bring hack
classes of 60

has fought

SEEKERSM

Britmn pae thern refuge .
MRl e gl et vami e
et 1 gy 4y wah drath

e P

Express story—CPBF has made complaint to
the Press Complaints Commission

free speech be set?

The media should be playing a
vital role in asking awkward
questions and presenting informa-
tion, but there are huge gaps and
selectivity in their performance. The
real facts about the ongoing death
and destruction in Iraq or the links
between the Iraq war and the
London bombings get scant
coverage, Indeed those that raise
such issues are themselves atacked
by the media. At times like this we
need to go 1o other sources: Paul
Rogers at wwwopendemocracy net
is one. But we also need to challenge
the media for its selectivity and bias
and wwwimedialens.org does that,

We need your e-mail address

T CPBF is updating its membership
database by adding, where possible,
email addresses so that we can
improve communications with our
Supporters.

Could you send your email address
(with your name) to our national
office at: freepressia epblorp.uk,
The information will not be given to
any third party.

www.freepress.org.uk

Praise where praise is due, Ofcom is
required to produce an annual factual
and statistical report under the 2003
Communications Act. The
Communications Market 2005, is
extremely useful, highlighting devel-
opments in the electronic communi-
cations sector, covering television,
radio and telecommunications for the
year 2004 and the start of 2005.

The problem is how you interpret
data in terms of regulatory policy. Ed
Richards, then the regulator’s senior
partner in competition and strategy,
used the report’s findings in a recent
speech to the Westminster Media
Forum, and sections of it are very
interesting. The bombings on 7 July
were used to illustrate how people
communicated with each other,
shared information, found informa-
tion and followed events.

But one of the problems with
Ofcom is that it transfixed by
communications technology. People
are beginning to wake up to this.
Raymond Snoddy, writing in Marketing
(25/06/05) was particularly
damning about Ofcom'’s Green Paper
response and the Statement on
Programming for the Nation and
Regions where ‘one fallacy and
unproven assumption is built upon
another’. He argues the documents
propose ‘solutions to problems that
do not yet exist and can do great
damage as we await the digital
nirvana’,

Ed Richards has now been
promoted to chief operating officer in
Ofcom, and Kip Meek will be respon-
sible for Ofcom’s work with European
and international decision making
bodies. He will play a key role in the
revision of the EU Television Without
Frontiers Directive(see p3).

Ofcom seems to want to play an
interventionist role at the national and
Eurcpean levels. It really does need
watching!



MUHAMMAD IDREES AHMAD

MokE than a decade after Andre Agassi
declared ‘image is everything’, we are
assured by Bono and Geldof that
nothing has really changed. In a
comical revival of the "white man's
burden’ credo, the aging pop stars
ignored the legitimate voices of Africa
and turned a global movement for
justice into a grand orgy of
narcissistic philanthropy. As the
mainstream media heaped lavish
praise upon them, astute
commentators took a different view.
Dubbed ‘bards of the powerful’ and
the inane ‘barkers of the circus’ the
duo was declared not qualified to play
arbiter for the movement.

The saga of Live 8 is rooted in the
consciousness of the G8 leaders and
their lack of a popular mandate. With
critically damaged personal profiles
and the attendant decline in trustwor-
thiness, matters have only been made
worse by the increasing political
consciousness and activism amongst
the younger generation. Given the
cynicism engendered by their politics,
they are cognizant of the difficulties
of appealing to this constituency
directly. This presents the need for
intermediaries—to rebrand them as the
doers of good; herald their deeds and
resurrect them as well-intentioned
saviours merely in need of a push.

N\ a movement
)\ robbed of

" its colours

PLATFORM

Enter Bono and Geldof.

The context for this co-option had
already been set by the Make Poverty
History campaign with an avowed
aim 1o ‘welcome the G8' and

cheer them on as they went
about solving the world’s
problemns. The empty
symbolism of the white
band played well in the
media while the irony of its
manufacture in a Chinese
sweatshop was dismissed offhand.
Sir Bob took things a step further by
announcing the Live 8 concerts to
coincide with the summit. Bono also
joined in to make an ‘intellectual
case'—unlike the "Molotov cocktail in
hand’ crowd-by thanking Gordon
Brown and Blair for "their generosity’.

By diluting the real message the
crowds were essentially asked to bring
their collective ignorance 1o bear on a
single project: legitimating the very
institutions creating poverty. While
Geldof declared the G8 leaders ‘real
heroes of the day’, and gave them ‘10
out of 10 on aid, eight out of 10 on
debt’, even the conservative MPH
expressed its disappointments. While
Africa was clearly not the winner, not
all departed empty handed, including
Geldof, whose TV production
company provided the two big
screens in Hyde Park. According to
Ann Talbot, the company has close ties
1o the government and enjoyed a 400
percent increase in profits last year

Clear Channel move in on Glastonbury

Crear Channel is the US's largest radio
chain, with 1,125 radio stations. It
also owns 120 concert venues and 39
television stations. Internationally it
has media outlets in 66 other
countries and 700,000 billboards
worldwide.

The sheer size of its operations is
bad enough, but Clear Channel
combines its commercial monopoly
with strident support for the Bush
administration. For example, Clear
Channel sponsored and promoted the
2003 pro-war ‘Rallies for America’,

Now Clear Channel has bought out
concert organiser/ promoter Mean
Fiddler Music Group, which owns 39
per cent of the Glastonbury operating
licence. Clear Channel also has stakes

alone-which are only likely to
increase given Live 8's high profile.

Besides an immediate jump in the
sales of the participating act’s records,
this opportunity to ‘appeal to peopie’s
emotions’ was also capitalised on by
corporate sponsors, such as Volvo and
Nokia. Time Warner received the US
broadcasting rights which it licenced
to the Walt Disney Company. EMI's
stock value tripled after signing a
lucrative deal for exclusive rights on
the DVDs of concerts in six couniries.
Profits were also reaped by PR firms,
including Freud Communications run
by Matthew Freud, close to New
Labour and married to Rupert
Murdoch’s daughter-needless to say,
the event received favourable coverage
in Murdoch's The Sun. Some white
bands even carried logos of brands
such as Tommy Hilfiger, a company
that has been accused of violating
workers’ rights.

The final outcome of the G8
summit wasn't quite the victory for
millions that Geldof proclaimed;
however, Live 8 did furnish millions
in financial assistance, although not
quite to the constituency one would
have had in mind. The prime benefi-
ciaries of this media extravaganza
were the rock dinosaurs and the
participating corporations. All in all,
Live 8 was ane big political white-
wash.

Idrees is a research student at the University
of Strathclyde

in other UK music venues: the
Brixton Academy, the Astoria and the
Leeds, Reading and V festivals.

You can get a flavour of the way
Clear Channel operates in this extract
from ‘Radio’s big bully’ by Eric
Boehlert on www.salon.com: ‘Want
your record played on one of those
stations? Be prepared to
pay—dearly—for the privilege. Want
your band's concert to be sponsored
by a radio station? Be careful: if you
pick a competitor, the behemoth
might pull your songs off its playlists
overnight—from two, 10, 100 stations.
Looking for classy radio program-
ming? Don't look here. Welcome 1o
the world of Clear Channel-radio’s
big bully’

GRANVILLE WILLIAMS ON TWQ EUROPEAN PoLicY DEBATES

Alter-Net launched

Sum Kallas, the European Union
Commissioner, received a gift when he
auended the launch of Alter-EU in
Brussels on 19 July. It was a magni-
fying glass. Alter-EU is a new coalition
whicl wants mandatory disclosure and
ethical rules for EU lobbyists. The
coalition—calling itself the Alliance for
Transparency and Ethics
Regulation—was making the point very
clearly that the EU needs to look very
closely at the power of unaccountable
lobbyists in Brussels.

Kallas has a tough task to rein in the
powerful lobbyocracy in Brussels,
Lobby activities in Brussels are worth
an estimated $60 to 90 million a year,

and employ 15,000 professional
lobbyists, most representing corporate
interests. Whilst he acknowledged the
Alter-EU initiative had created
enormous interest, he was ‘reluctant to
go down the mandatory road’ and
suggested Alter-EU’s proposals adopted
a ‘radical approach’. He did however
accept that there needed to be a
register of lobbyists so that we can
know ‘who is doing what and have a
description of what the lobbying
organisations are doing’,

Damning evidence of the present
unaccountable status and deceptive
techniques used by lobbyists was
presented by Jorgo Riss of the
Greenpeace European Unit. ‘The public
pays a heavy price for the big-money
lobbying that goes on in Brussels,” he
said. ‘For example, eight years ago after
the EU started addressing the environ-
mental problems caused by 4.1 million
tonnes of PVC plastic waste annually,
the PVC industry has succeeded in
preventing any real progress, and has
recruited two senior Commission
officials to a public relations exercise
that recycles a mere 0.44% of this
waste.!

Television Without Frontiers

AN EU policy directive (they are the
ones all European countries have to
incorporate into national law within
four years of a directive being agreed
by the Commission and member
states) is up for revision. The Television
Without Frontiers (TWF) directive, first
introduced in 1989 and revised in
1997, now has to take into account
the surge in internet and mobile
phone traffic and make proposals for
the future regulation of other aspects
of the media.

It is a fiercely contested, and long-
delayed, revision of the legislation,
and the focus for intense lobbying by
the media, telecommunications and
advertising indusiries, who want to
roll back any attempt to place restric-

tions on their business operations
(FP142). One body, the World
Federation of Advertisers, claims it has
delayed the implementation of the
directive by two years, The
International Communications Round
Table (ICRT) represents 25 leading
media, computer and communica-
tions companies, including Time
Warner, News Corporation/News
International, Bertelsmann and
Microsoft. It wants ‘a liberal and
clearly less restrictive regulatory
framework for the audiovisual sector’.
Now the UK has the Presidency of
the EU until December 2005 and the
Commission wants to get a draft
directive out by then. In one sense
this is unfortunate timing because the

3

Erik Wesselius of Corporate Europe
Observatory cited the use of
‘deceptive lobbying practices, such as
pseudo-NGOs or front groups estab-
lished to advocate industry positions’.
The Bromine Science and
Environmental Forum, for example,
established by Burson Marsteller, is
one such industry front dedicated to
promoting favourable research skewed
towards the chemical manufacturers
and companies using their product.
This is one reason, Wesselius argued,
why ‘transparency and ethics around
lobbying cannot be left to voluntary
initiatives’.

Will Dinan from the University of
Strathclyde countered the argument
lobbyists used that registration would
be costly and bureaucratic, and urged
Commisioner Kallas to look at the
disclosure laws in Canada and the
USA where registration systems,
including online databases. ‘Lobbying
transparency would enable citizens to
scrutinise the role of lobbying in
policy-making,” he said.

A broad group of over 140 organi-
sations has signed up to support this
initiative to bring the powerful,
unaccountable role of the lobbyists in
Brussels into the public arena,
including the European Federation of
Journalists, the European Federation of
Public Service Unions and the CPBF.

To sign up go to: www.alter-eu.org.

stance of the UK government is
clearly supportive of the media
industry’s call for deregulation. As the
Financial Times (19/07/05) pointed
out: ‘Business stands a chance of
being heard when the EU has a
Commission being led by José Manuel
Barroso, and a UK government in the
rotating council presidency chair...’

In September there will be a major
conference in Liverpool to discuss the
TWF directive. The media industry,
regulators and politicians will be
well-represented but the CPBF and the
European Federation of Journalists are
supporting a call for representatives of
civil society to have a stronger repre-
sentation at this key policy debating
forum.

Also the Commission has circulated
six ‘issue papers’ for consultation and
the CPBF will be responding to them.



Photo by Stefano Cagnoni

4

[t's money that matters

MiLes BARTER on the grim state of the local press
BriTaIN's local papers—and the journalists who
work for them—are being run into the ground by
five big companies who care nothing for
communities, and are obsessed with profit.

The vast majority of regional titles are owned
by one of these companies:
* Newsquest—the UK arm of giant US publisher
Gannett. Last year’s record word-wide profits
were 1.3 billion dollars. Yet many Newsquest
journalists are paid so badly they have to claim
family tax credit.
* Trinity Mirror—publishers of the Daily Mirror
which wants to make poverty history. Last year
they made record profits of more than £200
million but fully qualified senior journalists on
their Midlands weeklies earn £14,000 pa.
* Northcliffe-owned by the Daily Mail. They make
profits of more than £100 million but have just
announced a cuts package of £25 million. And
they aggressively oppose union recognition.
* Johnston Press-based in Edinburgh. Their
owner, Freddie Johnston, was placed above the
Queen in this year's rich list. Graduate trainees on
many of their weekly papers routinely start on
less than £13,000.
* Guardian Media-yes the ones who own the
liberal Guardion. Fully qualified senior journalists
on their weekly papers in Greater Manchester
earn £17,172—that’s £} 72 more than a
McDonald’s trainee manager earns from day one.
The company even de-recognised the NUJ when
journalists at the Greater Manchester group had
the temerity to vote for industrial action in 2002,

Journalists are streaming out of the industry
for jobs in PR, teacher-training courses, and-in a

growing number of cases—to work as train drivers.

The news editor of the Salford Advertiser left this
summer for a management job at McDonald's on
nearly twice the money and with a car thrown in.

Despite the cash overflowing from their bank
accounts-all the big players made record profits
last year—there are almost constant cuts.

At the Yorkshire Post-where profits have been
rising steadily—journalists over 55 have been
asked if they would like to volunteer for redun-
dancy.

At the Manchester Evening News and the Birmingham
Evening Muil the number of pages has been slashed
in the past two months.

Journalists at the Sheffield Star have voted for
industrial action over the non-replacement of
people who leave.

The companies say they are being hit by a fall
in advertising revenue—but they aren’t in danger
of losing money, just faced with the prospect of
not making record profits again.

These cuts, low morale, poor training, the
constant loss of experienced staff, and ever earlier
deadlines mean that the news service provided to
communities is becoming worse and worse.

When the Manchester Evening News outraged staff
by announcing an early morning edition with no
consultation one sub-editor summed things up at
a chapel meeting by quipping: ‘It'll be yesterday’s
news tomorrow.

It is taken as read that most evening papers are
already yesterday’s news today. New technology,
staff cuts, and printing in remote sites are forcing
deadlines earlier and earlier.

The editor of one Lancashire evening paper
boasted to me that they never missed their print
deadlines—they hadn't even tried to changes pages
on |1 September 2001,

Coverage of courts, of councils, and of almost
everything else is being run down.

The editor of the Lancashire Evening Telegraph issued
a memo to staff urging them not 10 challenge
secrecy orders in court without checking first that
he really wanted to. The journalists were
outraged. The implication was that it was best not
to bother, and getting the editor to the phone
would take so much time it would become
pointless.

The commitment to the local community has
almost completely disappeared. The last time [
checked with Companies House the directors of
Newsquest (Blackburn) and Newsquest
(Bradford) were the same four people. Three
lived in Surrey and one in Staffordshire.

Everyday these companies suck thousands of
pounds out of local economies they claim 10

champion and send the money to rich share-
holders hundreds, or even thousands, of miles
away.

The Bradlord Telegraph and Argus ran a campaign
called Buy it in Bradford. Everyday the newspaper
was taking more than £10,000 out of the West
Yorkshire economy and sending it to share-
holders in McLean, Virgina, USA.

The South Yorkshire Times recently slashed its sports
pages by half to save monll;y. How can, for
example, Mexborough jujio club be expecied to
find a medal winner for London 2012 when its
local paper is being forced 1o cut coverage of
community sport?

The SouthYorkshire Times is owned by Johnston
Press—a company with a profit margin last year of
34 percent. That's higher than the HSBC Bank.

All the other media companies point to that
figure, say their shareholders are clamouring for
the same, and use it as an excuse to pay low
wages and to slash and burn.

In an Orwellian move Northcliffe have called
their £25 million cuts package Aim Higher. They
don't want higher standards. They don’t even
want higher sales. They just want

ITV began o

broadcasting in the g
London region on
22 September

/ \\\
1955. As the 50th m

approaches | Happy

GRANVILLE i

WILLIAMS notes a \ 0
th

painful contrast
between past and

n 9 III.'
g::i‘zl::nance. B | rth d ay . ;
ITV has had some very N i

"

good business news in

. .l‘..""‘n
recent years. The creation of a a3 7

single ITV was allowed as a resuli

of a Competition Commigsion report and the
2003 Communications A¢t. Ofcom has also
delivered two birthday ijEsems: it has cleared the
cuts in regional program?hing, saving £100
million, and also exceeded expectations by
slashing the payments for ITV's twelve licences. In
2004 the payment was £215 million; now the
company will pay less than £80 million. ITV
shares leapt 6 percent after this news.

ITV chief executive, Charles Allen, was fulsome
in his praise: ‘The regulator has done a very
thorough and a very good job. It is a very good
regulator and they are very bright people who
really understand business. He said it was ‘the
second part in a ten-part journey’ in getting

higher profit margins.

It's short-term thinking on a giant scale. Only
this year’s profit margin matters. High staff
turnover is regarded as good—because gaps
between replacing people mean less money
spent.

As well as low pay journalists on local papers
complain constantly of over-work, long hours,
bullying bosses and stress.

People are starting to notice. In South Wales a
group of businessmen have announced plans to
start a new morning paper because they perceive
the Western Mail as down market and irrelevant to
them.

But the there is some light. The NUJ has won
back union recognition at scores of new papers.
Thousands of young people, a large proportion
of them women, have joined the union and taken
militant action over pay-althougl it is never
reported in the mainstream media.

The lowest paid are 20 to 30 percent better off
than they were in 2002 when the strikes started.

This summer journalists in Coveniry and South
London have been on strike over poor wages.

The provincial press in 2005 is living proof of

. regulations eased. ITV still reckons it
spends £250 million on its public
service broadcasting obligations, and
would like to shed these. It also wants
advertising rules relaxed.
But all is not bright as ITV 50th
i birthday approaches. Audiences for
| ITV have shrunk, and ITV execu-
| tives are at pains to explain this in
. terms of the squeeze on audiences
i when people have a range of
channels to choose from. This is
partly true, but ITV has also made
some terrible commercial
_ decisions—ITV Digital was a disaster and
lost £1 billion at least. The deal struck
with the Football League was just incompe-
tent.

ITV could have retrieved the situation if it
had put money into programming but this has
been characterized in recent years by a succes-
sion of low-budget, down-market

programmes. As viewing figures fell, adver-
tising revenues did too.

Melvyn Bragg’s five-part history, The Story of
ITV:The People’s Channel, unintentionally
highlighted some of these

problems. Each of the five
programmes was arranged chronologically
around different programme strands. Bragg is
absolutely right that ITV's achievement was
outstanding. No other commercial network has
produced so much great television across so

one of the CPBF's key principals—that organised
labour is the best tool for fighting for a properly
resourced and diverse media.

Miles Barter is the NUJ official for the North of England,
based in Manchester

...and in the USA

‘“Topay chains own 80 percent of America's
newspapers...{and)...most of the corporations
that own newspapers are focused on profits, not
journalism, Editors who once spent their days
working with reporters and editors on stories
now spend most of their time in meetings with
the business-side executives, plotting marketing
strategies or cost-cutting campaigns. Chain
editors now routinely have two titles: editor and
vice president of a big corporation. Many editors
of big papers are millionaires whose compensa-
tion is directly dependent on their papers’
profitability’

‘Newspapers:Where the News (Mostly) Comes From’ in
The News About The News by Leonard Downie and
Robert Kaiser (Vintage)

many genres. Different ITV franchises had
distinctive strengths: Central for documentaries,
Anglia for wildlife, Granada for the development
of hypotheticals, drama documentary and current
affairs withWorld in Action. ITV's strengths—the
history series, dramas (single plays and series),
children’s programmes and news and current
affairs—were all there in The Story of ITV.

In the last of the series, covering news, current
affairs and documentaries, the commentary said
[TV 'supported inquisitive, awkward programmes
that challenged establishments worldwide, and
placed investigative journalism and documen-
taries squarely on ITV'. It then continued, ‘They
are still there’ followed by a clip from john
Pilger's powerful Stealing the Nation (2004).

As David Herman points out in Prospect, July
2005: “The implication is clear: that a great ITV
tradition of investigative journalism and
documentary-making is still alive and kicking. Is
it? John Pilger made 21 programmes for ITV in
six years in the early and mid-1970s. In the last
six years, ITV has shown six Pilger documen-
taries.

Other current affairs programmes fared less
well. ThisWeek stopped in 1992;Warld in Action in
1998...Are Tonight with Trevor McDonald or Dimbleby a
substitute for these?’

Herman is spot on when he writes, “The
collapse of ITV, both in terms of its ratings and its
creative output, is the biggest story in British
television in the past ten years. It haunts The Story
of ITV but no one addresses it directly.



ANNIE MACHON - ORMER MIS OFFICLE

Spies, Lies
& Whistleblow

=
¥ THL 50 LH A

=7

STEPHEN DORRIL REVIEWS A BOOK
WHICH PROVIDES A ‘DEVASTATING
INSIGHT' INTO THE MINDSET of MIS
Annie Machon, Spies, Lies & Whistleblowers:
MI5, MI6 and The Shayler Affair (Book
Guild) £17.95

At one level this is not a very good
book. It is badly edited, too large
print size, loo many acronyms, pages
of material which siray into areas the
author is not an authority on, and a
largely tedious read for the average
reader, However. ...

With bombs going off in London,
there can be no more important book
at this mornent in time. This is an
absolutely devastating insight into the
mindset of MI5 and its inability to
deal with terrorism. A middle-ranking
officer (and they are officers not
agents) at the heart of the counter-
lerror campaign against the IRA and
middle east terrorism, Ms Machon
details in mind-numbing detail the
processes and modes of operation
used by MIS.

Here is an agency crippled by
bureaucratic fixwures of a Kafkaesque
nature; staffed by disillusioned and
largely inexperienced young
people~the best leave early or turn to
drink; unable to respond to new
technology (there were no computers
ten years ago-intelligence was sent by
post); ruled over by what seem
incompetent time-servers; and lost in
a maze of factional infighting and
non-co-operation with other
agencies,

If this all sounds like yesterday's

REVIEWS

news, readers should be aware that
the police are currently scathing about
MI5’s huge intelligence failure (not
the media spin ‘intelligence gap’)
which surrounds the latest bombings.
The same structures which operated
against the IRA are still in place. The
same lack of co-operation still exists.

Some of us were wailing to see
what Ms Machon would reveal. She
stood behind David Shayler and never
said a word. But we were aware that
she probably knew more than David
did. There are no great revelations
here, but she does add considerable
detail 1o David'’s various accusations,
and provides the evidence that MIS
was obsessed with ‘subversion’ and
built up thousands of files on people,
whose worst crime was (o write to
the local paper.

If this seems, again, like yesterday's
news, people should be aware that
MIS has simply changed the
labels—"subversive’ becomes ‘Muslim
fundamentalist’.

Machon's great virtue, however, is
to have written a highly detailed
account of the inner workings of a
security agency. This is an agency laid
bare. Every journalist should read this
book in order to rectify the myths and
misunderstandings even the most
experienced writers on this area
perpelrale cvery day on screens and in
our newspapers. All the so-called
security experts (and I include
myself) barely rise above the level of
speculation.

The only ones who appear to have
the details at their fingertips are
nothing more than, as Ms Machon
details, stooges of the intelligence
services, dependent on secret
briefings, which are more ofien than
not, deliberate disinformation,

Again, this may seem like some
arcane subject of interest to anoraks
and the media, intent on dealing with
intelligence either as a mysterious
science which no ordinary person can
understand, or a jokey subject which
must always have a James Bond angle.
However, as the Iraq/WMD debacle
and the recent bombings illustrate,
‘intelligence” has become, with the
demise of ideologies and voter apathy,
one of the few means by which
governments can reach the people. Its
elusive nature and lack of account-
ability enables politicians to hide

behind the flag of ‘national security’.
Ms Machon has blown away those
kinds of excuses and puts forward a
good case that more democratic
accountability would lead to an
agency better equipped to deal with
terrorism.

Terrorism can only be defeated by
good intelligence or by politics. Tony
Blair has dismissed the latter (the Iraq
war connection) and exonerated the
recent performance of MI5. Reading
Ms Machon'’s book leaves one
pessimistic about the future. The alter-
native left is the security route
beloved by MIS (and rightly attacked
by Machon as being counter-produc-
tive)—the abuse of civil liberties,
increased staff and resources, and
increased powers uﬂdel’ new counter-
terrorism laws, [t is a route which has
already failed.

StipHin Dokedl is the author

of Blackshire: Sir Oswald Mosley and Briush
Fascism To be published by Viking in
October 2005

The Politics of Marketing the Labour Party
by Dominic Wring, (Palgrave Macmillan)
£16.99.

NICHOEAS JONES

Having been rightly chided so ofien
in the past by Dominic Wring for
allowing myself to become
mesmerised by the supposed novelty
of New Labour’s manipulation of the
media, 1 can say without hesitation
that he has set the record straight.
One of his aims in The Politics of
Marketing the Labour Party was to place
Blairites like Peter Mandelson, Philip
Gould and Alastair Campbell in their
true historical context and Wring has
unquestionably achieved that
objective while delivering at the same
time a fascinating insight into earlier
atlempts to promoite the party.

1 was always conscious of the fact
that my own books lacked a proper
sense of perspective, My starting point
was the rapid expansion of news
outlets which was well underway by
the early 1980s and which provided
seemingly unlimited opportunities for
a new generation of aggressive and
ruthiess media manipulators hired by
both Conservatives and Labour.

While always acknowledging the
possible value of yet another of my
breathless tomes chronicling the latest
antics of various spin doctors, Wring

would calmly suggest that I should try
reading copies of Labour Organiser from
the 1930s because I would soon
discover there was nothing new in
concepts like the permanent
campaign, perpetual electioneering or
for that matter in soundbites, spin
doctors or gory infighting over the
appointment of advertising agents.

Wring has pulled together in a
concise and readable way the various
twists and turns within the party as
control passed back and forth between
those who sought to ‘sell’ socialism by
exploiting advertising and the news
media and others who saw themselves
as educationalists and were scornful of
slick presentational techniques.

What I found fascinating was the
contrast between the ‘archetype
persuasionalist’” Harold Wilson and
Michael Foot who “believed in the
power of ideas not soundbites’. Wring
concludes that Wilson's role in ‘devel-
oping Labour’s media campaigning
was his organisational legacy’. His
successor Jim Callaghan was less
‘media conscious'’ and, after the
party’s 1979 defeat, there was
‘hostility towards marketing profes-
sionalism’ within the leadership.

By charting the way presentation of
the party has evolved over the years
and by reminding readers of Wilson's
popularisation of images now more
associated with Blair such as ‘New
Britain’, Wring judiciously debunks
Philip Gould’s characterisation of
Labour’s approach to communication
prior to the mid-1980s as having
‘abhorred photo opportunities. . .and
harangued the party faithful at rallies’.

Alastair Campbell’s ‘robust news
management techniques’ are carefully
dissected and I agree with Wring that
it was the resulting 'culture of
mistrust’ which contributed to
Campbell’s eventual departure from
Blair's government in 2003.

The opening sentence of the book's
conclusion asserts that a ‘defining
characteristic of the so-called “new”
Labour project is its ignorance of
history’. The preceding chapter
highlights Peter Mandelson’s claim
that the Blairites formed ‘the finest,
most professional campaigning
machine that Labour has ever created’.
Well done Dominic! Your book is a
well-researched antidote 1o New
Labour spin.

US threat to

protection of sources

A reDERAL judge jailed Judith Miller
on 6 July after she refused to
cooperate with an investigation
into whether any Bush adminis-
tration officials may have violated
federal law by leaking the identity
of CIA officer Valerie Plame to
columnist Robert Novak.

Matthew Cooper of Time
magazine who also faced jail on
this issue, agreed to testify about
his confidential source and
stayed free. He said his source
had released him from promises
of confidentiality.

But the decision of his
publisher Time-Warner on |
July to surrender Cooper’s
notes, e-mail and other
documents was a ‘profound
betrayal’ of principle, said the
International Federation of
Journalists. Judith Miller told a
federal court in Washington DC
that she would not reveal her source
no matter how long she was impris-
oned. If she maintains this stance she
will be inside until October at least.

Many of the opponents of the
jailing have in the past been loud
critics of Judith Miller for her stories
before the attack on Iraq playing up
the likelihood of weapons of mass
destruction being present there.

"This case is being used as a way to
censor journalists,” said Linda Foley,
president of The Newspaper Guild-
Communications Workers of America
union. At a rally in Washington, Linda
Foley said journalists nationwide were
taking a stand for freedom of the
press that is critical to democracy. She
said many US states provide some
protections for journalists but that a
national ‘shield law’ was needed 1o
ensure that the public would continue
to have the knowledge it needs about
its government.

Last October, Ms. Miller and Mr.
Cooper were sentenced to |8 months
in jail for civil contempt of court, but
those sentences were stayed pending
appeal. The Supreme Court has

Time’s role in protecting sources a “profound
betrayal’ but the man at the centre of the
controversy, Karl Rove, is still there.

refused to consider the case.

Opponents of the jailing point out
that neither Judith Miller nor
Matthew Cooper had outed the CIA
agent and that other
journalists—notably the right-wing
columnist Robert Novak who
did-have not been prosecuted. Miller
could remain in jail uniil October
when the grand jury investigation
into who leaked the name of the
agent will be over.

Media organisations and journal-
ists” unions and other organisations
have rallied to her defence. If you
want to show your support for Judith
Miller here are the best ways to do it:
« Sign a petition started by the
Reporters Committee for Freedom of
the Press:
wwwrefporg/shields and subpoena

s/support_judith miller.php

Visit the CPBF website for more
details of what you can do.




SIR FRANK ROGERS
THE obituary for Frank Rogers in The
Times (22/07/05) described him as ‘a
notable guardian of the freedom of
the press’. Well, up to a point. His role
in the ousting of Cecil King as
chairman of the International
Publishing Corporation, which
owned the Daily Mirror, could support
this view. King became increasingly
disillusioned with Harold Wilson's
second Labour government and
published a signed editorial, "Enough
is Enough’, stating Wilson should go.
Rogers was one of the directors, who
along with Edward Pickering and
Hugh Cudlipp, voted for King's
sacking.

But in his later life Rogers was
instrumental in setting up and
promoting organisations which

ADVERT

MILTONANDTHE
MODERN MEDIA:

A defence of a free press

Joun Milton's pamphlet Areopagitica was
a passionate plea for people to be able
to publish and express ideas free from
the control of censors. Published in
1644, during the English Civil War, it

Free Press is

CPBF NEWS

challenged media ownership limits
and attempts to regulate the press. In
1993 he was a key mover in the
British Media Industry Group, estab-
lished to lobby for an end to restric-
tions on cross-media ownership. Also
around this time he was a key figure
in the European Publishers Council.
The body was set up to lobby at a

European level for deregulation, liber-

alizing media ownership rules and
challenging any EU legislation the
EPC deemed 1o threaten the freedom
of the newspaper groups.

In the late 1990s he was also active
in the British Internet Publishers
Alliance, set up in 1998 to challenge

the BBC's successful internet activities,

It might be more accurate to say he
was a notable guardian of the
commercial freedom of the press.

remains one of the classic documents
in the struggle for a free press.

This reprint of the pamphlet has an
extensive introduction by Granville
Williams which both sets the
pamphlet in its historical context, and
includes a review of censorship
controversies since 1979,

You can buy a copy of the booklet
from the publishers for £4.00 inc p&p.
Send cheques to B&D 6-8 Church
Street Church Accrington BBS 4LF

edited by Granville Williams for the National Council

THE MEDIAANDTHE
BRITISH LEFT

WEDNESDAY 7 September sees the
launch of CultureWars, The Media and the
British Lelt. Written by James Curran,
Ivor Gaber and Julian Petley, the book
examines the role of the media in the
political process in Britain during the
1980s up to the present day. It also
analyses the political complexion of
the British press, its journalistic
standards and the widening gulf
between press and broadcasting
journalism. The launch is being held at
City Hall, headquarters of the Greater
London Authority from 6pm. Further
details contact the CPBF national office
or the website.

GETTING INVOLVED

THe CPBF national council is anxious to
involve more media activists, who are
Campaign members, in its work. One
way is by coming along to meetings of
the national council. Meetings are held
at UNISON, | Mabledon Place, London
WC1 (berween St Pancras and Euston
Stations) from 6.30pm-8.30pm. Dates
for the rest of the year are (Mondays):
26 September; 24 October; and 28
November. Details of the December
meeting will announced in a later issue
of Free Press.

THE CAMPAIGN
FOR PRESS AND

BROADCASTING

CPBF web site: www.cpbf.org.uk
Email address: freepress@cpbf.org.uk

MEMBERSHIP RATES

PERANNUM

a) Individual membership £15

b} Unwaged £6

d) Supporting membership £25
(includes free CPBF publications)

e) Institutions (eg libraries: £25

includes ten copies of Free Press)

Name......coiveiii it i iiiranns
Address ... .ii it i
Email ......cvvvviiiiiia., Tel...

Organisation (if applicable) ... ..........

Woalthamstow, London E17 9NL

.................................

.................................

.................................

Return form to CPBF, 2nd floor, Vi & Garner Smith House, 23 Orford Road,

AFFILIATION BY
ORGANISATION

fy Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
iy 10,000 to 50,000 £115
j) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

Tel: 020 8521 5932

Printed by Wernham Printers (TU) 4 Forster Road, London N17 6QD



