—

[rara —

bz

. L I
S= S

“1 Ny~ 749 November—December 2005 £1

www.freepress.org.uk

- Journal of the Campaign for Press and Broadcasting, Freeiom

BBC White Paper: why the delay?

___FURY AT £180 TV LICENCE

' Murdoch, in
speeches and
meetings with the
Culture minister,
- Tessa Jowell, has
- argued that Ofcom
should oversee the
BBC.
In addition,

other aspects of
L the Charter
Review, such as the

level of the licence
" fee for the next ten
years, are being
attacked. The national press was
unremittingly hostile (with the
exception of a Guerdian leader) on 12
October, when it reported on the
presentation of the BBC's licence fee
submission to the Commons Culture,
Media and Sport Select Committee by
Director General Mark Thompson and
BBC Chair Michael Grade. The
Murdoch press led the attack, with

We need
7 years of
price hikes

a Jacuzzi of
spare cash

B S The Times describing the BBC as ‘a
B S di taxpayer-funded marauding
S S e e monopoly’. The chair of the Select
o Tambs it Tios n emthyg b tbvond b

il

l
4
fjit
b

Committee, Tory MP John
Whittingdale, accused the BBC of
wanting to wallow in a 'swimming
pool of cash’and Nigel Evans MP
described the licence fee as a *poll tax'.
Some commentators are playing

|

4
i
i
i
i
1
i
3

1
P
i
i
!

!
|
|

THE BAD news is that the BBC White

Paper, originally planned for publi-
cation in either December or early
January, is now delayed until spring
2006.The reason? So that it can
undergo a substantial revision.

We hinted in FP148 thata
number of different forces were
coalescing in their opposition to
some of the policy proposals
contained in the Green Paper
produced in March this year.
Ofcorn, BSkyB, the House of Lords
Select Committee report on Charter
Review (see p8) have all forcefully
challenged the proposal for a BBC
Trust. BSkyB chief executive, James

down the reasons for the delay in the
White Paper’s publication suggesting
that the DCMS is busy with other
controversial policy issues. But it is
clear that the scale of the attacks has
had an impact on the Charter Review,
and that is why the campaign to
defend the BBC needs to step up a

gear. We believe there is a gap between

the views of some politicians and the
media, and the attitude of the general
public, towards the BBC. It is easy
headline stuff to attack the BBC but
the public recognise that for all its
faults the BBC is a vital public institu-

tion, and in a world of ever-increasing

commercialisation, an important
protected broadcasting space.

It is vital for all of us to ensure that
we contact our MPs about these
issues. We must make our views
known and get our voices heard. If
you want the arguments to do this get
hold of our new, updated pampllet,
Keeping Broadcasting Public: the BBC and the
2006 Charter Review. Also sign up to our
website specifically devoted to
campaigning for the future of public
service broadcasting at

www ephf.org ok

8 THE syN_ Wetneaday. Octoher 12, 2003

Beeb’s cheek

THE BBC has one helt of
siming for » £130 howmes foa -1

It fa nlready swimming |n more

than
i bl:;::cjungl'l“. publfe maney 1o fulfj

Why should v
law 16" pay ‘for pi
obycure channaly

be forced
rridiculous .,l.’;;
nobody watches?

Finally it is vital to build the widest
support for the conference on the
White Paper which will now be held
on the revised date of Saturday 18
March (see p8).

New editor for Free Press
I HAVE edited this journal since
September 1992 but this is the last
issue I will be editing. From issue
150 responsibility passes into the
capable hands of Julie-ann Davies. I
have enjoyed the role, and want to
thank all the people who have
contributed articles and enabled
me 1o produce the journal over the
years.

GRANVILLE WILLIAMS



2

JuLiaN PETIEY on the PCC
handling of our complaint

ON 2 August Granville Williams,
Barry White and I wrote to the Press
Complaints Commission, on behalf
of the Campaign for Press and
Broadcasting Freedom, about the
front page story of the Express, 27 July
2005. Specifically, we complained
that the headline ‘Bombers are all
spongeing (sic) asylum seekers'was
inaccurate as, at the time that this was
written, the identity of two of the
suspected bombers was unknown.
Furthermore, the headline was
inaccurate even if it was taken to
apply only to the two alleged
bombers (Muktar Said Ibrahim and
Yasin Hassan Omar) who had been
identified at the time of writing,
since neither was an asylum seeker.
Ibrahim arrived at 14 in 1992 as a
child of refugees fleeing Eritrea and
was given exceptional leave to
remain; he applied to become a
British citizen in November 2003 and
was granted a passport in September
2004, Omar, meanwhile, arrived at
11 as an unaccompanied minor from
Somalia; he was also granted excep-
tional leave to remain, and, in May
2000, indefinite leave to remain. The
inaccuracy about their being ‘asylum
seekers'was also repeated in the first
line of the article, which stated that:
“The suicide bombers who tried to
murder scores of Britons were
asylum seekers who raked in more
than £40,000 in state handouts, it
emerged yesterday’.

A further inaccuracy concerned the
repeated failure to put the words
‘alleged’ or 'suspected’ before each
and every use of the words ‘bomber’
and ‘killer’ throughout the text-the
Express, like nearly every other
newspaper in Britain, committed a
serious inaccuracy by simply
ignoring the plain fact that, under
British law, suspects are innocent
until proven guilty.

We also added: “This is not a third
party complaint. Racist, hate-filled
and inflammatory articles such as this
endanger the lives of all of us by
helping to convince a tiny but

MEDIA MONITOR

A pathetic judgement

dangerous minority of British
Muslims that the majority population
loathe them, thus, in their eyes,
helping to justify their attacks on that
population. We are complaining as
three of those thus endangered’.

On 4 August we received an
acknowledgement which stated, inter
alia, that: ‘The editor of the Daily
Express is currently a member of the
Press Complaints Commission.
However, as his newspaper is the
subject of your complaint he will of
course not take part in any discussion
or consideration of the complaint by
the Commission’.

By 30 September, having heard
nothing from the PCC, we wrote
again, to be told on 4 October that:
‘The Commission is currently consid-
ering this matter and we hope to be
able 10 send you its decision in the
very near future’. This turned out to
be 15 November, when we discov-
ered that our complaint had been
rejected. True to form, the
Commission dragged up the usual
excuse that the article’s subjects had
not themselves objected to it.

However, their second, and more
significant, get-out concerned the
relationship of the offending
headline to the article itself. Thus they
pointed out that: “While the
Commission had previously censured
newspapers for front-page headlines
that have been insufficiently clarified
or qualified by the following article-
particularly by text that appeared
within the body of the newspaper-it
did not consider that that this
example raised a similar breach of
the code. The terms of the headline
were clarified in the body of the
article on the front page-that the two
men had previously been ‘given
sanctuary’ by Britain and had
therefore been involved in seeking
asylum-and the Commission consid-
ered that readers would not have
been misled as a result’. However, as
noted above, the article itself, as well
as the headline, claimed that the men
were asylum seekers. Furthermore,
the PCC's suggestion that being
‘given sanctuary’and seeking asylum

are synonymous is both specious
and, in itself, highly inaccurate. It is
also remarkably hypocritical, coming
as it does from a body which, in
Qctober 2003, issued a statement on
refugees and asylum seekers which
warned that: ‘The Commission is
concerned that editors should ensure
that journalists covering these issues
are mindful of the problems that can
occur and take care to avoid
misleading or distorted terminology’.
The PCC also defended the Express on
the ground that it was ‘expressing a
view about particular people
connected with a recent news
incident’, which, since the item
purported to be a news story, and a
front page one at that, would appear
to be completely at variance with the
Commission’s own Code of Practice,
which states that : ‘Newspapers,
whilst free to be partisan, must
distinguish clearly between
comment, conjecture and fact’.

The lessons for editors from this
grubby exercise in excusing the
inexcusable are clear for all to see: as
far as the PCC is concerned, inaccu-
rate headlines are fine and dandy as
long as the inaccuracies are repeated-
not to say embroidered-in the main
body of the text. And editorials
masquerading as front page news get
the green light too.

But how come it took the PCC
more than three months to come up
with such intelligence-insulting
sophistry and mind-boggling
circumlocution? As the PCC's letter of
4 October put it: "The investigation of
some cases takes more time than
others’. But perhaps it should have
added: ‘Especially when the
complaint concerns a paper edited by
a member of the PCC itself’. One can
only guess at the probable shenani-
gans inside the PCC which led up to
this tardy, pathetic and threadbare
judgement, but if ever a case gave
impetus to the growing campaign to
have the PCC declared a public
authority for the purposes of the
Freedom of Information Act, and thus
1o have its inner workings opened up
to public scrutiny, then this is it.

CITY SLICKERS TRIAL

THE reports on the City Slicker trial
make fascinating reading but it must
be a painful experience for Piers
Morgan to read the reports in Press
Gazette, the trade magazine for journal-
ists. After all, Piers Morgan owns the
magazine. The City Slicker, James
Hipwell, is on trial for a share
ramping scam designed 16 encourage
Daily Mirror readers to invest in shares
he and another City Slicker, Anil
Bhoyrul, had recently purchased.

Presumably to avoid any embarrass-
ment to journalists on the magazine
they do not report the trial. The two
reports which appeared on 4 and 18
November are by Melvyn Howe of the
Press Association. The court heard that
Piers Morgan, then Daily Mirror editor,
bought £67,000 worth of shares in
Alan Sugar’s computer company

PULPED FICTION-
OR PUTTING THE CLOCKS BACK

Mick GOSLING

IT's a stearny 7 August 2004 night in
towns and cities across the country.
Just past 9pm. The kids are out on the
streets. Dixon of dotty Ofcom sends
them home where the youngsters sip
a cup of cocoa and go to bed.

Parents are now able to snuggle up
on the couch at 9.30pm to watch
Quentin Tarantino's cinematic master-
piece Pulp Fiction, which contains "a
combination of seriously offensive
language, graphic violence and drug
abuse" in the reassuring belief that
their youngsters are not being
exposed to such material because the
BBC changed its mind and screened
the film at 9.30pm rather than
9.10pm.

MEDIA MONITOR

Viglen the day before they were
tipped by the City Slickers. Morgan
was cleared of any wrongdoing by an
in-house investigation by City law
firm, Lovells, though. But James
Hipwell said that he was approached
by the newspaper's in-house lawyer,
Martin Cruddace (who also by coinci-
dence purchased shares tipped by City
Slickers!) and Tina Weaver, the
newspaper's deputy editor, to
‘frustrate the Lovells investigation'. ‘T
needed to make it clear 10 Lovells’
solicitors that Piers had not seen the
Viglen story before it went into the
newspaper, he said.

Hipwell explained why he did not
realise his share ramping activities
might break the PCC Code of Conduct
which forbids journalists buying or
selling shares they have either just
written about or planned to do so in
the future. Hipwell said that because

Meanwhile the kids are upstairs
watching the same film on their own
television or using a DVD, the internet
or whatever other device is at hand to
watch the film.

Ofcom does not inhabit the real
world. It found the BBC's scheduling
of Pulp Fiction at 9.10pm in breach of
the code covering the 9 o'clock
watershed. Obviously Ofcom has
some difficulty reading the clock.The
BBC protested in vain for 14 months
that there was no reason for Ofcom to
reach the decision it did.

Ofcom's reasoning on the
watershed is tortuous and dangerous
and kicks out the legs from under-
neath it by stating that 'the content
should be suitable for the time of
transmission’ and ‘such intense
material is not normally expected so
soon after the watershed...given the
strong adult content from the start.’

Leaving aside the subjective judge-
ments involved here, what Ofcom has
done is make the watershed a
moveable feast. And moveable only
backwards.

The implications are dangerous.
The schedulers will be worried. Take
for example Troy which featured near
full frontal nudity and graphic
violence in its first ten minutes and
was screened at 9pm. (If nine people
complain, as happened with Pulp

Piers Morgan’s painful experience
his pre-Mirror journalistic
background lay exclusively in
magazines he had not been familiar

with the workings of the PCC.
Well that's cleared that confusion up.

Fiction one can guess Ofcom's
response-ah well, this is historical
violence. That's always more accept-
able than lived violence in contempo-
rary society)

If the schedulers are worried, what
happens with the commissioning
editors? Consciously or sub-
consciously are they more likely to
accept less challenging drama? And
in case anyone thinks this is paranoia
just look at what has happened with
BBC news post-Hution.

Then come the production
companies. Will there not be a
temnptation for them to present more
timid proposals for drama
programmes and leave us with yet
more police, detective, hospital and
dead body dramas, good-if totally
inaccurate-as many of them are?

The danger lies in creeping self-
censorship and that is the most perni-
cious censorship of all because it is
not visible.

Ofcom in its adjudication on Pulp
Fiction stated that it had 'no issue' with
the BBC about 'the editorial and
cultural merits of the film.' Iis ruling
was based on complaints from just
nine, that's right, nine, people. As a
result many in the broadcast TV
industry will be locking over their
shoulders.

Evening all.



4

Unworthy Victims?

Jurie-AnN Davies on the use of chemical
weapons in Iraq

THE American-led siege of the Iraqi city of
Fallujah began on 7 November 2004. It continued
for two weeks with estimates of over 1,200 insur-
gents killed and up to 250,000 civilians displaced.

Hospitals, schools, power supplies and water
lines were destroyed in the city. Reports filed from
the area were scant. Most journalists present were
embedded with troops and their movements were
tightly controlled. Allegations that American forces
were using chemical weapons in Fallujah were
widely ignored by the mainstream media.

On 8 November 2005, a year and a day after
the US military entered Fallujah, Italian state
broadcaster RAI aired Fallujoh, The Hidden Massacre,
The programme claimed the Americans had used
a substance similar to Napalm and white
phosphorus shells against civilians. The footage
included harrowing images of women and
children who had been burned alive.

The United States denied the allegations. On 15
November the American Ambassador in London,
Robert Tuttle, wrote to The Independent claiming: "US
forces participating in operation Iraqi Freedom
continue to use appropriate, lawful and legitimate
weapons against legitimate targets. US forces do
not use Napalm or phosphorus as weapons.”

The time-honoured technique of smearing the
messenger was deployed. Pentagon spokesman
Todd Vician emphatically denied the use of
chemical weapons in Iraq and said ‘People seeking
to discredit the US find it useful to invent the false
accusation that the US is using weapons of this
sort.,

However, the US was forced into an abrupt
climb-down when presented with evidence from
one of its own publications. An article published
in the March 2005 issue of Field Artiilery gave a
detailed account of white phosphorus being used
directly against insurgents in Fallujah. This directly
contradicted the statements made by the US
military that white phosphorus was only been
used as a flare to illuminate the battlefield.

The story, dormant for over a year, reignited
and lit up the internet. On 16 November
Lieutenant-Colonel Venable told the BBC that
white phosphorus was used as an incendiary
weapon against enemy combatants. ‘This is not
the first time that the US has been forced to
defend its use of incendiary or chemical weapons
in Iraq.

On 22 March 2003 CNN carried reports that
American forces had used Napalm at Safwan Hill,
close to the Iragi border. Initially, the US denied
these claims but later admitted to their use of

Mark 77 firebombs.

Facing an outcry the US was taking refuge in
semantics. Napalm and the firebombs are virtually
identical. The only difference is that petrol, used
in Napalm, has been replaced with jet fuel in the
Mark 77's. The effects remain horrific.

It is obvious that the US government has been
deliberately misleading the media and the public
about its conduct in Iraq. It is undeniable that this
makes it more difficult for journalists to discover
the truth. But this is only part of the problem. The
mainstream media appears, in this case, to be
extremely reluctant to deviate from the official,
governmental line.

Early in 2005 a medical team sent to Fallujzh
by the Iraqi interim government held a press
conference to publicise their findings. They
confirmed that ‘burning chemicals’ were used by
American forces during the attack. That confer-
ence was attended by over 20 major national and
international news organisations but none of
these reported on the event.

On 20 November 2005, in an article in the
Sunday Telegraph, Toby Harnden revealed he
witnessed US forces using white phosphorus to
target insurgents in Fallujah. Yet his original report
of the event reads somewhat differently. Written
on 9 November, 2004 the piece ‘All-out assault on
Fallujah' says: ‘White phosphorus shells lit up the
sky as armour drove through the breach and sent
flaming material on to suspect insurgent haunts.’

The use of white phosphorus to illuminate
battle-zones or to generate smoke-screen to cover
troop movements is uncontroversial, It is only
when it is used against human targets, as revealed
in Harnden's second article, that the legality of its
use becomes questionable. Harnden’s initial
account of the event, written while embedded
with US forces, was unlikely to upset the military.

The real scandal behind this story is that it has
taken so long for the mainstream media to cover
it. We were told it was necessary to go to war with
Irag because Saddam Hussein possessed chemical
and biological weapons that he could use against
us. Saddam was, rightly, portrayed as monstrous
for gassing the Kurds in Halabja, a fact that was
widely reported. Yet America’s use of Napalm-like
weapons that can burn to the bone has, so far,
received significantly less coverage.

Weapons make no distinction between civilians
and combatants-they treat all their victims with
equal cruelty. However, the international
mainstream media seems, in this case at least, to
believe that some victims are more worthy of
their attention than others.

US v the rest

Gary HERMAN on the attempt to challenge
US dominance of the Internet

THE recent and grandiosely titled World Summit
on the Information Society (WSIS), organised
by the United Nations, strained mightily and
brought forth the proverbial mouse. After three
years of planning and pjle-meetings, and two
full-scale conferences, tie 50 or so world
leaders at the second coiference in Tunis agreed
to have a few more meetings. A new organisa-
tion called the ‘Internet Governance Forum'will
be formed in order to continue to discuss what
the UN calls ‘further internationalisation of
Internet governance' in a variety of more-or-
less exotic locations around the world, starting
in the middle of next year.

What does it all mean?

Enthusiasts have long proclaimed cyberspace a
‘functioning anarchy’ perpetuating the myth
that no-one controls the internet. The truth is
different. Since its very beginnings in the
1960s, the internet has been a creature of
government and the big technology businesses
whose relationship with government is symbi-
otically close if not actually cosy. Specifically,
the organisations controlling the internet have
been the US Department of Defence and the
Department of Commerce along with an
informal cartel of research institutes like the
National Centre for Supercomputer Applications
and companies like IBM and AT&T.

The control is exercised largely through the
development, maintenance and administration
of technical standards-the key intellectual
property of the communications age. The US
Government does not tend to interfere directly
but it has used its own purchasing power and
its ability to set or adopt standards, fund
research projects and manage the economic
environment to direct the development of the
internet.

The result has been to fuel around a third of
all US economic growth in recent years through
the success of companies like Cisco, Sun, SBC
(formerly South Western Bell) and more
recently Google and eBal}. Since 1998, the body
responsible for controllillg internet standards
(notably the domain nawes which allow you to
find a web site or send an email ) has been the
esoterically named Internet Corporation for
Assigned Names and Numbers (ICANN).

The development of practical global
networking standards, spearheaded by the
internet, left most of the rest of the globe out
in the cold. Working through the International
Standards Organisation (1SO) and the world’s
oldest international agency, the International

Telecommunications Union (ITU), the UN and
the European Commission became mired in
legislative process whenever they tried to
respond to frighteningly rapid changes in the
technology market. Since the US Government
agreed to commercialise the internet in 1991-
allowing companies to buy and sell domain
names-the UN and the EC have attempted to
exert some control on the process. The WSIS
represents the most recent of these attempts.

Déspite protestations to the contrary, the
whole WSIS process is not primarily about the
digital divide, freedom of expression or content
regulation. These are vital issues, touted by UN
agencies and NGOs in the run-up to the final
WSIS conference in Tunis, but they cannot be
addressed without talking about control. In the
event, they were sidelined.

The ostensible reason was George W. Bush’s
reversal of Bill Clinton’s position on ICANN, In
1998, Clinton promised that ICANN would
become independent by 2006 and therefore
susceptible to international management, Two
days before 4 July this year, the Department of
Commerce announced that it would keep

Censored 2006-
The Top 25
Censored Stories
by Peter Phillips
and Project
Censored, Seven
Stories Press
£12.99

Censored 2006
gives us the
most censored
stories of 2004
and 2005 in the
United States. It
is a vast under-
taking,
involving over
250 people and
managed
through the Department of Sociology in the
School of Social Sciences at Sonoma State
University. The edition is dedicated to journalist
Gary Webb whose exposures of the CIA Contra
drugs links was an important story adding 1o the
evidence of corruption in the US national
security state. He became the target of one of the
most ferocious media attacks on any reporter in
recent history. His work cost him his career and
eventually his life.

It is difficult 1o pick out any of the 25 stories
for particular mention. All are enlightening (and
many frightening) and require careful reading.
But examples of media coverage on Iraq are
particularly relevant today. The chapters on

Peter Phlliips 2nd Project Cersarsd
le o

imehin L8 e ) Las w07 Tioe ioadin e

US government keeps ultimate control

control of the domain name system indefinitely.

For the world leaders congregating in North
Africa, this was a slap in the face-and one that
overshadowed practically any other topic of
debate. Ultimate control of the internet would
remain in the hands of the US Government-a
situation which, in any other international
medium, would be deemed intolerable. But the
US has all the aces. All anyone can do is keep
talking.

Fallujah and the civilian death toll and how
independent journalists are paying for their
reporting from Iraq with their lives and their
jobs, remind us of the power the military
exercises in its attenpt to manage the news.

In addition there is a section devoted to ‘2006
Runners-Up'-short tasters on some news stories
that did not quite make the top 25.There is a
chapter giving updates of previously reported
censored news -'Déja vu’, the most disturbing
here is the report entitled 'Haiti: Diplomacy by
Death Squads’, the story behind the US backed
overthrow of President Jean-Bertrand Aristide in
February 2004.

Other chapters critically examine the 11
September Commission Report; Greg Palast
writes on the professional lynching of Dan Rather
and there are chapters on PR Watch'’s ‘Spins of the
Year’ and an annual report on censorship
worldwide from Index on Censorship. Finally the
link between the media and corporate America is
exposed in a chapter which examines the
relationships between broadcast news media and
US and international corporate boards. It lists the
ten major media companies and their boards of
directors and shows how they interlock with
corporate America and other major US institu-
tions.

Censored 2006 is essential reading for anyone
who cares about the state of the media today.

You can visit the Project Censored Guide (with
more than |,000 independent media sources) at:
www.projectcensored. org

BARRY WHITE



6

Satistying the advertisers

JoNATHAN HARDY analyses the
policy issues behind product
placement

As FP 148 reported, rules on
product placement are being
reviewed. We're awaiting a consulta-
tion from Ofcom promised when it
launched its new Broadcasting Code
in May. Currently UK regulation
prohibits product placement,
defined as ‘the inclusion of, or a
reference to, a product or service
within a programme in return for
payment or other valuable consider-
ation’, and restricts commercial
references within programmes. The
EC Television Directive outlaws
‘surreptitious advertising’ but the
Commission, and Ofcom, favour
new rules to permit product
placement.

In the US product placement is
largely unregulated and expanding
rapidly. A recent show The Contender
featured more than 7,500 instances
of product placement in just six
months,

By contrast, in the UK, the
principle of clear separation
between programmes and adver-
tising was established in the 1954
Television Act and has been
maintained since, for domestic
programmes. This core principle of
separation is at stake if, as expected,
product placement is formally legit-
imised in Europe.

WITHOUT

COMMENT

WE know firsthand how the

story gets short-changed
every time a reality show gets
taken over by an advertiser. We're
the ones forced to put in long
hours just to figure out how we're
going to embed that can of soda
into the story line eight more

times before the ”
final episode.

Writers Guild of America

Those now favouring relaxation of
rules represent a powerful conver-
gence of interests from advertisers,
ad agencies, commercial broad-
casters and content providers (with
the partial exception of public
service broadcasters). As the
European Association of
Communication Agencies (EACA)
put it:

‘Product placement, and other
forms of so-called“surreptitious”
advertising will, we believe, grow in
importance as advertisers seek ever
more innovative and creative ways of
promoting their brands. We believe
that this is a good thing, repre-
senting as it does a potential source
of revenue to broadcasters-revenue
that should lead to an improvement
in the choice and variety of
programmes available to viewers.

Lobbyists recognise that the
principle of separation is a
‘roadblock’ so they have marshalled
arguments to shift from separation
to identification. Product placement,
they argue, should be permitted but
identified so that it is no longer
‘surreptitious’, although even these
‘safeguards’should not be extended
to interactive, non-linear media. The
European Commission agrees and
debate is shifting to how identifica-
tion should take place, in opening or
end credits, in listings magazines, or
in ‘linked” websites.

These powerful interests have
huge resources to influence policy
while opposing voices are weaker.
Of 72 submissions made to the EC
paper on product placement, most
represented commercial media
businesses {30) advertising (7),
governments or regulators (12).
Some fifteen responses came from
NGOs including the CPBF and VLV.
However, there is no active transna-
tional consumer voice to match
industry on the issue. Likewise,
public participation has been negli-
gible. Yet there is evidence of public
concern, despite large gaps in
research, concerning advertising
clutter, interruption of program-
ming, the amount of advertising and
invasiveness. Ofcom’s recent

Communication Markets survey showed a
fall in consumer acceptance of all
forms of advertising on TV.

The public have also not been
informed. Reporting of the
proposed rule changes has been
limited, confined to broadsheets and
specialist trade media. In the last five
months, across all UK print media
317 articles mentioned product
placement, indicating the growing
currency of the topic. However the
number mentioning proposed
changes in UK or EC regulation of
product placement is much smaller.
48 articles appeared, 20 in the
national press (plus eight online
only), 14 in specialist trade media,
one regional newspaper, four other
magazines and one news agency
report.

The prevailing argument that
consumers will be protected by
identification, displaces broader
concerns about editorial integrity,
artistic integrity and the risks of
ongoing distortion of programme
agendas and editorial content for
commercial purposes, ‘promoting
the promoticnally friendly’, as
Williamn Hoynes puts it. Such
concerns have received a measure of
support from the UK government
which now urges ‘caution in
abandoning the principle of separa-
tion to allow product placement’. Tt
identifies a number of significant
risks including that ‘broadcasters’
editorial decisions...could be skewed
in order to maximise the opportuni-
ties for placing products for promo-
tional purposes’. Further, ‘viewers
may not know when they are being
sold to, as identification at the
beginning of the programme, as is
suggested, could either be missed or
forgotten by the time the promotion
takes place’.

Such endorsement does not shift
the realities of policy influence, nor
the challenge of intervening in an
‘evidence based’ process dominated
by ‘market’ impact analyses with
minimal research on public under-
standing or attitudes. However,
differences between the UK govern-
ment and Ofcom can be built upon,
and alliances forged with consumer
groups and others to contest an
irreversible slide towards US-style
commercial integration,

Tragedy and Farce: How the American Media
Sell Wars, Spin Elections, and Destroy
Demeocracy by John Nichols and Robert W,
McChesney The New Press £13.99

THis book takes part of its title from a
text by James Madison, one of
America’s Founding Fathers: ‘A popular
Government without popular informa-
tion or the means of acquiring it, is
but a Prologue to a Farce or a Tragedy
or perhaps both. The authors have
written an impassioned, well-
documented analysis of the failures of
US media over two crucial tests-the US
invasion and occupation of Iraq and
the 2004 presidential election. These
two case studies form part of a wider
critique which provides the structural
and historical context for the deep
crisis in US media.

One telling example is taken from
March 2003 when George W. Bush
prepared to launch a war against an
international backdrop of unprece-
dented global opposition. He held a
press conference at which® ‘the elite of
the Washington press corps asked him
not a single probing question about
the flimsy case that had been made for
war, nor about its likely costs, nor
about anything akin to an exit
strategy'. The authors point out, “When

John Pilger

Sug MEw

THE season of on-stage events and
classic screenings in celebration of
ITVS50-50 years of independent
British television-opened at the
National Film Theatre on 6 November
with investigative journalist, war
correspondent, author and award-
making documentary film-maker,
John Pilger, in conversation with
Julian Petley, Professor of Film and
Television Studies, Brunel University
and co-chair of the CPBF.

John Pilger’s reflections on his
work and his career were preceded by
a screening of two of his most
provocative TV reports—Year Zero: The
Silent Death of Cambodia (ATV 1979} and
Breaking the Silence: Truth and Lies in the War
on Terror (Carlton, 2003). Year Zero was
the first report to emerge from
Cambodia following the destruction
inflicted by Richard Nixon and Henry
Kissinger and the eventual fall of the

BOOK REVIEW

America’s contem-
porary media
system faced the
greatest challenge
for which Madison
and others had
warned it must be
prepared-
questioning the

executive before
the onset of war-it
failed.

The evidence
John Nichels and
Bob McChesney
assemble is deeply
disturbing but "the
point of detailing
the damage done
to democracy by a
media system that
cannot be trusted
to cover wars and elections is 1o get
citizens mad enough to demand the
changes that will allow a more respon-
sible and democracy-sustaining media
to develop’.

Both authors have played a central
and inspirational role in the Free Press
Media Reform movement in the States,
which has created ‘an aroused and
energised public’. The authors believe

Pol Pot regime, and led to £i9m in
relief funds being raised. The more
recent Breaking the Silence engages with
the way in which the events of 11
September 2001 now dominate
almost everything we waich, read and
hear and questions the real aims of
the current ‘war on terror’and the rise
of a rapacious, imperial power that
dare not speak its name because it is
‘our’terrrorism’.

In a world in which the distinction
between fact and fiction, truth and
lies are increasingly obfuscated
through sound-bites, cover-up,
duplicity and political spin, Pilger's
work represents a timely reminder of
the power and role of investigative
journalism at its best-a journalism
that is not susceptible to manipula-
tion, deception or intimidation and
continues to ask the right questions in
search of truth and to challenge the
‘story-telling’, and "silences’ of those
in power that often constitute the
‘official version'of events. Pilger’s
latest book Tell Me Know Lies (Vintage,

that ‘we now have a historic window
of opportunity to make media reform
an issue in our country’s political life".
This book deserves a wide reader-
ship. It also comes with the added
bonus-a text interspersed with Tom
Tomorrow’s wonderful, quirky
cartoons, This Modern World, Highly
recommended.
GwW

2004), is an excellent testament to the
triumphs of investigative journalism
and political dissent-a tradition of
which he is and remains an interna-
tional figurehead-and includes
selected writings by Martha Gellhorn,
Robert Fisk, Paul Foot, Seamus Milne,
Seymour Hersh and many others.
Pilger’s work serves to remind us
all of a tenacious and courageous
journalism that has become increas-
ingly marginalised by the demands of
a 24/7 news culture that has become
increasingly stage-managed by spin-
doctors, PR advisers and corporate
interests. The role of the media in
democratic society and journalistic
standards within the news media is a
public issue and one that is of public
interest. Pilger's work over the past
40 years reminds us of the standards
we should expect from the news
media both now and in the future.

The ITV50 season celebrating 50 Years of
Independent Television continues at the NFT
from 6 November—29 December 20035.



8

LORDS BACK LICENCE FEE

ToM O'MALLEY

THE debate over the BBC Charter was
given a fresh twist in November when
a House of Lords Committee, chaired
by Lord (Norman Fowler), issued its
report. Whilst not atitacking the whole
concept of marketised broadcasting
and its main advocate, Ofcom, the
report makes some points similar to
those presented in the €PBF's evidence
to the Committee,

Like the CPBF it calls for the Charter
to be replaced by an Act of Parliament.
This would make the whole process
more transparent and relatively more
accountable. We want the licence fee to
continue to 2017; so does the
Committee. It wants limits on inflation
plus increases. While we don’t want
increases to rocket, we do want the
BBC to be in a position to compete
with its rivals who will be raking in
profit at a rate which is likely 1o
outstrip even modest inflation plus
increases.

Like the CPBF the report rejects
using the licence fee 1o fund digital
roll out. This will hit low income
families, and create ammunition for
Murdoch and his like to attack the
BBC.You can guess what a future Sun
headline would lock like: 'BBC Licence
Fee Hike!” No explanation would be
given to the effect that the licence fee
I

L

Free Press is

would be funding the infrastructure
that the commercial sector wants
developed. In fact it is the commercial
sector that should pay for the roll out,
not the licence fee payers.

However the report was strongly
critical of the plan for a BBC Trust to
replace the governors: "This model fails
to separate governance and regulation
of the BBC, allowing the corporation to
remain judge and jury in its own case.
Ofcom should provide independent
regulation of the BBC's activities. The
idea of Ofcom regulating the BBC is
one which the CPBF strongly opposes.

The report raises important issues,
but we cannot just let these be decided
by the Lords, Murdoch or the govern-
ment. We must act (o put pressure on
our MPs to get a sensible settlement for
the BBC and to push back the bound-
aries of commercialism in UK mass
communications.

CONFERENCE TO PRESS
FOR STRONGER BBC

TrADE unionists and media
campaigners demanding a strong BBC,
independent both of government and
commercial pressures, are (o join
forces in a major conference on
Saturday 18 March.

The conference, Keep Broadcasting
Public: BBC Charter Renewal, is a joint

initiative of the TUC, Federation of
Entertainrnent Unions and the CPBF. It
will be hosted by the TUC at Congress
House in London and opened by TUC
general secretary Brendan Barber.
Originally planned for January the
event was rescheduled after it was
announced that the government's
White Paper on BBC Charter Renewal
will not now be published until
February.

Senior figures from the government
and the BBC have been invited 1o
present their vision of how the BBC
should operate for the next 10 years
under a renewed Royal Charter. They
can expect a tough debate with unions
and campaigners concerned that
extensive job cuts and restructuring at
the BBC, the farming out of more
production and threatened ‘top-slicing’
of the licence [ee could leave the
Corporation a shadow of its former
self. A campaign will be mapped out to
convince ministers, MPs and the public
that the BBC should be maintained as
the Aagship of public service broad-
casting-serving all sections of the
community.

The conference is open to CPBF members, union
delegates and individuals—£€10 pp/£7 conces-
sions. Refreshments & a sandwich lunch included.
To register contact the CPBF office, 23 Orford
Road, London E17 9NL 1¢).020 8521 5932.
For regular updates visit the CPBF website.

edited by Granville Williams for the National Council

THE CAMPAIGN
FOR PRESS AND
BROADCASTING

CPBF web site: www.cpbf.org.uk

Email address: fréepress@cpbf.org:uk-

MEMBERSHIP RATES PER
ANNUM
a) Individual membership £15
b} Unwaged £6
d) Supporting membership £25
(includes free CPBF publications)
€) Institutions (eg libraries: £25

includes ten copies of Free Press)

..................................

Organisation (if applicable) . . ...........

Walthamstow, London E17 9NL

.................................
.................................
.................................
.................................

.................................

Return form to CPBF, 2nd floor, Vi & Garner Smith House, 23 Orford Road,

AFFILIATION BY

ORGANISATION

f) Fewer than 500 members £25
g} 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
iy 10,000 to 50,000 £115
j) 50,000 o 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

Tel: 020 8521 5932

Printed by Wernham Printers (TU) 4 Forster Road, London N17 6QD



