- FREE

No 154 September-October 2006 £1

THE NORTH-SOUTH DIVIDE

Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

A pernicious result of globalisation is that television increasingly sees the developing
world either as a disaster area or as a place to go for exotic holidays, writes Emma Miller

he age of globalisation has creal-

ed a paradox in British interna-

tional television coverage. As

global interconnectedness inten-

sifies, television offers audiences
an ever-narrowing worldview with cov-
erage increasingly weighted towards
rich while countries. When countries
in the South are featured, the range of
formats and genres used is diminish-
ing. The challenge for television, which
remains the British public's key infor-
mation source, is lo resisl the pressure
to commercialise resulting from corpo-
rale globalisation.

When we see couniries in the
Southern hemisphere on television,
most coverage lalls into one of two con-
irasting calegories: the doom, gloom
and disasler approach, prevalent in
mainstream news, and consumer-ori-
ented holiday programmes. Within
these formats, local people are present-
ed in lired and circumscribed ways.
This ahsence of local voices olten has
serious implications not just for viewer
understanding, but in the shaping of
political responses.

When conlilict is the focus, there is a
lendency to rely on stereotypes, with
little or no attempl to provide explana-
lions which help make sense of events,
In the current conlext ol globalisation it
is impossible to provide coherenl cov-
erage without ai least considering the
role of the West and the inlernational
financial institutions which determine
people’s living conditions. Although
television audiences may be unaware
of the conlext shaping events, they are
increasingly frustrated by tribal
approaches to covering condlict particu-
larly, as my research shows, since pub-
lic scepticism has increased over
Afghanistan and Iraq,

Another key area in the gloom and
doom calegory of coverage is Lhe
reporting of disasters— which are
incvitably increasing as climale change
impacts. Disaster reporting from poor
counlries mimics soap opora lormats:
the heroic Weslern aid workers, the
poor helpless black victims, the inept
and corrupt local leaders. The truth is
usually very different. Many viewers

remember the story of the woman who
gave birth 10 a baby in a tree during the
Mozambique floods of 2000. What was
not reported was how local authorities
responded quickly and effectively 1o
the flood, saving thousands of lives
before the argument in the British par-
liamenl aboul whether or not to send
helicoplers had even been resolved.

In the UK our expeclations and
understandings of disasier
responses are misinformed by
this type of coverage, often
influenced by British aid
agencies, which have a
strong inierest in per-
peluating such stereo-
types. This malters
because, time and
again, British respons-
es to disasters result in
exacerbating the cir-
cumslances of disaster
survivors.

In contrast lo the conflict
and disaslor categories, con-
sumer programmes, specilically
holiday shows, present overwhelming-
ly positive imagery of developing coun-
tries. However, other than background
portrayals of tourist indusiry stafl and
displays of dancing by “indigenous”
people, locals are again excluded from
the picture. Audience groups in my
rescarch tended to be less crilical of
such portrayals. To an extent, this may
be explained by the pervasiveness of
the genre, and the passivity engendered
by the consumer-oriented format. Such
programimes are a major source of can-
sumerist propaganda and help to mis-
lead viewers aboul the real cffects of
consumerism and the exploitation of
developing countries by the tourist
industry.

Given the paucily of coverage of the
South on British 1elevision, the lollow-
ing comment from an Edinburgh nurse
is unsurprising: *A1 one point I did
actively seek out information aboul the
world. I used 1o know quile a lot. 1
haven'l a clue any more... To me our
Governmeni is only going 1o do what
America says thal our Government can
do... And onec of the reasons I don’l

want to know is bocause I feel power-
less 1o do anything about it.”

One purpose of my research was lo
identify programming which did set
events in the South in coniext, and test
audience responses to these examples.
The audience work showed pro-
grammes aboul ordinary people in the
Soulh, engaged viewers by enabling
them to make connections with their

own lives. Better still were
programmes which sel
those lives in conlext,
bringing in considera-
tions of the role of
international capi-
tal, without geiting
bogged down in
detail. The combi-
nation of context
and conneclion
appears particularly
effective, and man-
ageable.
To make sense of the
world as it really is televi-
sion must adopt a truly global
focus. Increasing inequality, declining
labour standards, climate change and
the democratic doficit are all direct
impacts of capitalist glabalisation, and
are apparent everywhere, Viewers in
Britain are jusl as concerned by the
increasing poverty they see on their
doarsteps, as they are by images of
famine from alar. Where are the pro-
grammes exploring the connections
between impacts of globalisation North
and South? But, further to this, televi-
sion needs to engage with the various
forms of resistance to the impacts of
globalisalion, as well as explaining
them.

The cliallenge is Lo re-engage the
nurse in Edinbargh who became over-
whelmed by negalive coverage and the
democratic deficit. Television retains
the polential to play a role as a demo-
cratic medium.

Emma Miller's book Viewing the World:
How Western lelevision and globalisa-
lion distorl represeniations of the
developing world is available fram
Wordpower.

FREE Press Sentembar-Ortnhar 2006 1



Murdered journalists

Terry Lloyd ‘killed by US forces’

By Julie-ann Davies

ITN reporter Terry Lloyd was
unlawfully killed when he came
under American fire in Iraq. The
Assislant  Depuly
Oxfordshire, Andrew Walker, said
allempts would be made to hold the sol-
diers responsible lo accounl. He said:
“Having carefully taken into account
all the evidence... [ am sure that had
this killing taken place under English
Law il would have constituted an
unlawful homicide. I shall write lo the

On 13 Oclober a coroner ruled thal

Attorney General and the Director of

Public Prosecutions with a view lo con-
sidering the appropriate steps to bring
the persons involved in this incident 1o
fustice.”

Lloyd, and his interpreler, Hussein
Osman were travelling with an ITN
iecam when they were killed near Basra
on 22 March 2003. Lloyd was shol in
the back when his vehicle—clearly
marked “Press”—was caughl in
American and Iraqi crossfire. However,
Lloyd's Tatal injury occurred after the
initial skirmish. He was shot in the
head by US forces when a civilian
minibus was taking him for medical
treagtment.

In a stalement, read after the inquest,
Lloyd’s widow Lyn said: “This was not
a friendly fire incident or a crosslire
incident; il was a despicable, deliberale,
vengeful acl, particularly as it came
many minutes after the initial exchange.
US forces seem to have allowed their
soldiers to behave like trigger happy
cowboys in an arca where civilians
were moving around.”

It remains unclear what happened to
one of Lloyd's colleagues. French cam-
ceraman Fred Nerac is still officially

RN

Llog;d: casualty of Iraq war

2 September-October 2006 FREE Press

Coroner of

classified as missing but is believed to
be dead. Cameraman Daniel Demoustior
was Lhe only member of the ITN team to
survive,

A [ilm, shot by a cameraman attached
lo the American unit, was seen [or the
first time during the inquest. It showed
American soldiers examining Lloyd's
wrecked and smouldering vehicle.
However, some footage which Lloyd's
family believe could contain vital evi-
dence is missing.

Lloyd’s daughter Chelsoy said: “What
were the standing orders and rules of
engagement of the US marines and why
is Lthere 15 minutes of film missing

which we believe would show the
moments the lwo ITN vehicles came
under fire and my father making his
way 1o the minibus as it came under
fire?”

Despite the inquest many questions
remain unanswered. Both 1TN and the
NUJ have backed calls for the soldiers
involved in the incident 1o be identifiod
and bought to juslice. The NUJ's
Genceral Sccretary Jeremy Dear has
called the incident a “war erime” and
said: “The killing of journalisis with
impunity musi never, ever go unpun-
ished. Any attempt to silence journalists
in this way must never succeed.”

Anna Politkovskaya: death
of a fearless reporter

By Barry White and government to act swiftly
Julia-ann Davies and bring the killars to
justice,
e murder of Anna IFJ General Secretary

-I-:olitkovskaya, a Aldan White paid tribute

correspondent for to Politkovskaya's
independent Moscow bi- courage.
weakly newspaper, Novaya Ha said:“She was the
Gazeta, sent shockwaves bravest of the new braed
across Russia and outraged of brave reporters who
journalists worldwide. emerged in the dying days
Politkovskaya, a mother of of the Soviet Union. She
two, was gunned down on { faced down threats from
7 October. Her body was ! | allsides and was an
found slumped in the Politkovskaya: killad inspiration to journalists
elevator of her apartment both at home and
building. abroad.”

Perhaps better known outside
Russia, she established her reputation
by backing up controversial reports
about human rights abuses by Russian
troops in Chechnya. Sha faced death
threats from Chechen bandits and
Russian or Chechen death squads.
During her career she was jailed,
subjected to a mock execution and
eventually forced into exile.

When she fell seriously ill with food
poisoning in 2004 many believed the
poisoning was an attempt on her life.
However, Politkovskaya consistently
downplayed her own bravery. She said:
“The duty of doctors is to give health to
their patients, the duty of the singer to
sing and the duty of the journalist is to
write what this journalist seesin
reality.”

The International Federation of
Journalists (IFJ) said her murder
reflected the lawlessness threatening
to overwhelm Russian journalism.The
Federation called on President Putin’s

In addition to her work on Novaya
Gazeta Politkovskaya also wrote two
books and contributed to the Guardian
and the Observer. She was workingon a
major article documenting the use of
torture against Chechnya civilians
when she was killed.

Many of her fellow journalists
believe the murder has dealt a severe
blow to the remaining shreds of
Russian press freedom. During the past
year dozens of journalists have been
threatened, beaten, attacked and even
kidnapped.

Some have even been arrested and
charged with criminal defamation.
Many media outlets that were critical of
Putin are now under the control of
state-owned companies.

Russia ranks as tha third deadliest
country for journalists. Since 1992,
forty two journalists have been killed
in Russia. Thirteen of these have been
killed in contract killings since Putin
came to power in 2000.

By Julie-ann Davies
and Barry White

On 16 September 2000

Ukrainian journalist

Gyorgiy Gongadze disap-
peared. Two months later his
body was found in woags
outside Kiev. He had been
shot, beheaded and
drenched in acid. Gongadze
was a fearless advocale of
media freedom and publicly
decried “the strangulation of
the freedom of speech and
information in our state.”

In April 2000, when a
newspaper that had support-
ed the opposition during the
1999 election was gagged
Gongadze co-founded the
Ukrayinska Pravda
(Ukranian Truth) website to
circumvenl government cen-
sorship. He commented,
“today there is practically no
objective information avail-
able about Ukraine”.

Gongadze wrole an open
letter to Ukraine's Chief
Prosecutor in June 2000
complaining he had been

Murdered journalists

Ukraine murder still unsolved

forced into hiding by the
Ukrainian secret police. He
alleged that he and his fami-
ly had been under surveil-
lance and the police were
circulating rumours that he
was the prime suspect in a
murder case,

Gongadze's disappearance
provoked an immediaie pub-
lic outcry, Over 80 journal-
ists signed a letter to
President Leonid Kuchma
asking for a full investigation
of the incident.

They complained that
“during the vyears of
Ukrainian independence,
nol a single high-profile
crime against journalists has
been fully resolved”.

Kuchma ordered an
inquiry but it was inconclu-
sive. It was reported by a
member of the oppesition
that Gongadze had been
passed documents on cor-
ruption within the presi-
dent’s circle shortly before
he disappeared.

In November 2000, a few
weeks after Gongadze's body

was found, opposition politi-
cian Oleksandr Moroz
revealed tape recordings that
he said implicated Kuchma
in the murder. Evidence pro-
vided by these tapes suggests
the murder was ordered
byKuchma. The cassettes,
made by former presidential
bodyguard, Major Mykola
Mel'nychenko, appear to be
recordings of Kuchma order-
ing aides to deal with
Gongadze.

Kuchma initially contest-

ed Moroz’s allegation and
threatened to sue for libel
saying that the tapes were
the work of foreign agents.
Subsequently he admitted
the voice on the tapes was
his but insisls the recordings
were doctored to implicate
him,

Six years on, three police
officers are currently on trial
for the murder. But, despite
this slow progress, Oleksiy
Pukach, the leading police
officer believed 10 have actu-
ally shot and killed
Gongadze, remains at large.
Furthermore, nobody has
been prosecuted for ordering
Gongadze's assassination.

An NUJ delegation recent-
ly met with the Ukrainian
Ambassador to Britain Ihor
Kharchenko and pressed for
“aclion not words” to resolve
the case. Meanwhile in
August a series of Ukrainian
journalists were kidnapped,
beaten and denied access to
press conferences and new
restrictions were imposed on
the work of journalists.

News death toll for year is already 126

By Julie-ann Davies

On 18 Octaber the news media death
toll for 2006 stood at 126.The figure,
released by the International News
Safety Institute (INS1} marks a new
blood-soaked milestone fer news

workers worldwide.

Baghdad.On 12 October, Gunmen in at
least five vehicles drove up to the
offices of Al-Shaabiya and burst into the
station. They executed 11 members of
staff and injured two others. The attack
was the deadliest single assault on the

The majority of those killed this
year were apparently slaughtered
because of their work. As in previous
years, most were killed in Iraqg—the

media in Iraq since the country was
invaded in March 2003.

Al-Shaabiya has not yet been
launched and the Executive Manager,
Hassan Kamil told Reuters that the
station has no political agenda and the

staff had been a mixture of Sunnis,

Shiites and Kurds. Kamil also said
that some of the gunmen had been
4 wearing police uniforms and their
- cars had resembled paolice vehicles.
Pinder called for greater national

majority by political insurgents.

Almost all were Iraqis who
increasingly bear the burden of
reporting from a cocuntry where
Western reporters are frequently
unable, or afraid to, effectively cover
the conflict.

Rodney Pinder, Director of INS|
said in a press statement:“Free
societies cannot exist without a frea
fiow of information and whenever a
member of the news media is slain a
window to the truth is slammed
shut.”

Among the most recent casualties
were employees of an embryonic
satellite television channel in

& NVor Epiheddad™
ks St TOW e Badd

L4 -
77% the Grovn

el

d

and international efforts to be made
to ensure the safety and protection
of news personnel.

He said:“We need fast and
effective action by democratic
governments to halt this deadly
spiral. If we do not act, our freedom
will slowly wither and then it will be
too late.”

INSI, the International Federation

.4 of Journalists and the European
.3 Broadcasting Union have joined

on the protection of journalists
around the world. So far it has met
with limited success but the effort
will continue.

b l forces and proposed a UN resolution

FREE Press September-October 2006 3

NOSMOY NLLHYW 3DVIN



Turmoil at the
Telegraph

The NUJ is balloting
for strike action at the
troubled Tory title,
writes Tim Gopsill

1 is no exaggeralion (o say that the
owners of daily newspapers in
Britain—national and local—are in
a state of panic. All of them, wilh-
out exception, are losing sales
hand over [ist. Even more importantly,
for them, they are losing advertising,
and they are looking over their shoul-
ders al the mugger coming up behind
them: the internel.
Newspapers are still making piles of
money, especially in the provinces
where profit margins are almost

The new Telegraph newsroom in Victoria: print and online production are integrated in a single 24-hour operation

4 September-October 2006 FREE Press

Press and broadcasting

obscene: some are over 30 per cenl of
turnover. But this has been achiceved by
constantly cutling costs. Stalfing levels
and salaries in the provinces arec now
so low thal there is little left 1o go if
they are to praduce newspapers at all.

That’s the question they are asking:
do they go over lo websiles, and how?
The “qualily” nationals have already
{aken the decision and have embarked
on the process known by the new buzz-
word “integration”. (The “red-tops” are
not so bothered. Their readers aren'l so
web-savvy as yel and no-one goes la
their websiles for news.)

There is anxiely and turmoil in
national newsrooms: journalists at the
Guardian, Financial Times and the
Telegraph proup have all threalened
sirike aclion over the changes being
[oisted on them and nowhere is there
more unrest than at the Telegraph.

I’s jusl 20 years since the upheaval

of Wapping when in one of the worsl
industrial rises of the 1980s newspa-
pers the lour titles title owned by
Rupert Murdoch's News Inlernational
were swilched to computerised produc-
lion at a now prinl centre overnight.
Five thousand print and clerical work-
ers were sacked and the journalists
were splil over whether or not to go
along with the changes.

This time the job losses are fewer,
though still in the hundreds. Bul the
impacl on the quality of the journalism
will be massively greater. The 1980s
revolution, in which journalists elfec-
lively took over the typesetling {rom
printers, did not directly affect the
nature of their work. Now it most cer-
tainly will.

The Telegraph loo is moving 1o a
new culting-cdge production centre, a
huge newsroom in Vicioria, central
London, in which print and online pro-

duction will be “integrated”, side-by-
side. No longer will journalists work lo
evening deadlines for the next morn-
ing’s paper. Instead their output will be
determined by four “touchpoinis™ cach
day, for which they will generate mate-
rial for various online production—waeb
pages, blogs, podcasts and video,

For journalists used to afliernoon and
evening work this will mean rotas start-
ing at seven in the morning and work
on Saturdays. It will mean more work,
but 54 journalists have just.been sacked
- along with 80 other staff in non-edito-
rial jobs. Asked how fewer can produce
more, managers simply reply: “We will
have to work smarter.”

The changes involve dispensing with
the tradilional role of sub-ediior, the
skilled lechnician that has always crafi-
ed reporlers’ words inlo newspaper
pages. The managers’ assumption is
that the writers themselves will process
their work—a fantasy the newspaper
bosses have [allen for belore, invariably
with disastrous resulis, The 40-plus
Telegraph subs are being succeeded by
21 “production journalists” who are
unlikely to be able 1o ensure that quali-
ty is maintained.

The NU]J is ballating for sirike action
against the way the new work is being
implemented and is expecling a strong
response. (The union is not against the
technalogical changes and it's too late
to strike against the redundancies
because managers senl the 54 journal-
ists packing with large sums of money.)

The severely destabilised survivors
don’t really know whal their day-to-day
priority will boe, When compeling
demands are made by online, print,
podcasting and video, whal will they
do? As well as being concerned about
their jobs and working conditions, they
are worried about the effect on their
journalism. It might seem strange to
those who regard the Telegraph as a
right-wing Tory rag but the paper has a
solid reputation for the quantity and
quality of ils news, in which iis stall
have always laken great pride.

One worry is that the journalism will
come sccond lo the commercial
endeavour of the new enterprise. In a
little-reported speech to the
Association of Online Publishers’ con-
ference in London in Octaber, Annelies
van den Belt, the Telegraph’s new
media director, spelt it out. She said
new production “iouchpoinis” were
key 1o advertising plans.

“We have done a private sludy to
understand our new way of working
and come up with 32 products that we
can match touchpoints to during the
day. The challenge is that there is such
a wide range of products oul there,
such a wide range of ways you can
reach the consumer, that you need to
find a platform that is quite close 1o
your brand.”

She added that it may be necessary

Press and broadcasting

to increase the number of daily touch-
points to meet the demands of the con-
sumer, which would in turn give multi-
media advertisers the potential to better
reach to their target groups. *The digi-
tal age is a tool to understand much
better what consumers want and how
to be relevant and that may mean in
some cases blurring the line between
editorial and advertising”. Hurriedly
she added: “Blurring the lines does not
mean that you have to compromise on
the quality of your editorial.”

The Telegraph's new inlegrated
newsroom, she said, would be “com-
plemented by a trading team to manage
day-to-day advertising sales and an
integrated solutions leam that responds
to the needs of clients and approaches
advertisors with new ideas about using
the Telegraph's multi-media outputs.”

Marketing people always talk in this
kind of language, of course, but it is no
wonder that journalists are suspicious.
Those moving to Vicloria—the process

will be completed in November—are
having their working lives turned
upside down.

They have watched the brutal sack-
ing of dozens of respected colleagues,
including seasoned foreign correspon-
donts, among them the Paris correspon-
dent Colin Randall, who had actually
adapted with flair to the digital world
and had created a popular blog about
France.

When Randall was sacked the blog
was inundated with angry responses
from disgruntled readers. I think that
perhaps them wol rules at the DT are
perhaps rather ashamed of their behav-
jour, and so they bloody well should
be,” said one,

The Telegraph is the paper of
“Disgusied of Tunbridge Wells" of
course. If he (or she!) is now disgusted
atl the Telegraph itself, its commercial

. future may not be as rosy as its starry-

eyed technological and marketing evan-
gelists believe.

Government split
over licence fee

By Barry White

According to media reports, a major
Government split has emerged over
the BBC licence fee settlement.

Tony Blair and Gorden Brown are
sticking to an increase less than the
rate of inflation. Culture Secretary
Tessa Jowell, on the other hand wants
an inflation-plus increase to fund new
digital services, digital switchover and
the move of some services to Salford.

It also seems that the new
settlement will only cover the next
three to five years, opening up the
debate again less than half way
through the Corporation’s new 10-year
charter. By 2012 digital switchover will
have brought about radical
transformation in the television
industry.

Writing in the Media Observer on 8
October, James Robinson said:

“The BBC will be celebrating its 90th
birthday by then and last week’s battle
over the licence fee will long be
forgotten; but the corporation could
look very different too. If Director-
General Mark Thompson gets his way,
it may more closely resemble Time
Warner or another of the American
titans he so admires—competing with
other media giants to make and deliver

programmes over a huge range of
devices.Whether the taxpayer should
bankroll an operation of that size is a
perennial subject of debate and when
the question is posed again in 2012,
Thompson may not get the answer he'd
like.”

Speaking later that week at the
Smith Institute, in London, Mark
Thompson announced that the BBC
had lowered its claim for an increase in
the licence fee from 2.3 per cent to 1.6
per cent above inflation.

He said a rise was still needed to
meet the costs of digital switchover,
which the BBC is expected to fund,
despite the fact the switchoveris
government policy. Plans to move
some services to Salford could also be
scrapped if a lower settlement is
announced.

The new reduced bid would mean
the cost of a licence would, at today’s
prices, be £149 by 2013—below the
£162.66 which a recent survey
undertaken by the Department for
Culture, Media and Sport (DCMS)
found people waould be willing to pay.

With more negotiations ahead
between the DCMS and the BBC,
details of the new licence fee
settlement are not expected until the
end of the year.

FREE Press September-October 2006 5



6

Press freedom

Landmark Lords libel ruling

By Julie-ann Davies

n 11 October five law lords
0unanimously ruled that

journalists can enter a
public interest defence in libel
cases—even if the allegations
they publish are later proved to
be untrue.

The ruling came as the result
of an appeal made by the Wall
Street Journal (WSJ) against a
decision made in the High Court
and backed by the Court of
Appeal that ordered them to pay
£40,000 pounds in damages to
Mohammad Jameel, a Saudi
billionaire.

The WS story which was
published in 2002 said the bank
accounts of wealthy Saudis,
including Mr Jameel, were
monitored, at the request of the
United States, by Saudi
authorities to ensure money was
not given, with or without prior
knowledge, to the support of
terrorism.

The ruling simplifies and
clarifies the criteria necessary for
the media to plead the“Reynold’s
Defence"—that their actions
were in the public interest.

This means that as long as a
story is investigated, written and
published fairly and responsibly

interast.

interest.”

and if the matter is of public
importance, then the fact that it
contains relevant, but
defamatory, allegations against
prominent individuals will not
permit them to gain libel
damages.

Phil Sherrell, media expert at
international law firm Eversheds
told Free Press:*"When the
Reynold’s defence was created by
the House of Lords in 2001 it was
widely assumed that it would
lead to a liberalisation of libel
laws for the media giving them
much greater latitude when
reporting on matters of public

“The approach of the courts
since that time had dashed those
hopes—in fact, reliance on the
defence by newspapers
invariably opened ancther front
against them, putting their
conduct in researching and
writing the article under minute
scrutiny. The defence has only
rarely been upheld.

“With [this] decision the House
of Lords is trying to radically alter
the way in which the defence is
applied, allowing editors much
greater freedom to decide the
particular way in which they
report stories of general public

MEPs campaign to protect sources

By Nicholas Jones

European Parliament to establish a

European-wide legal frame work
for the protection of journalists’
sources of information.

On 27 Sepiember MEPs in the
Intergroup for Press Freedom held a
public hearing in Strashourg to voice
their concerns ahoul the way several
member states have been using the war
of terror as an excuse to force journal-
ists to reveal their sources.

Evidence had emerged during the
previous six months of suspect journal-
ists having been planted in newsrooms
in Germany, Italy and the Netherlands
to act as spies for the stale,

*Their task has been to monitor and
identify informants", said Aidan White,
General Secretary of the International
Federation of Journalists in his presen-
tation to the hearing.

White feared that the Data Protection
Bill, which had been approved by the

Acampaign has been launched in the

& September-October 2006 FREE Press

European Parliament and takes effect
next year, might open the door to more
official snooping as each state would
be required to keep a record for six
months of telephone numbers of calls
1o and from journalists.

Jean-Marie Cavada, the French MEP
who chairs the intergroup supporied
by Socialists, Greens and Liberal
Demaocrats, said he hoped initiatives
taken in Belgium and Germany to pro-
tect informants might help form a basis
for a legal frame work which could
apply across the European Union,

Under a Belgian law introduced 18
months ago the proteciion of whisile-
hlowers had been sirenglhened 1o
ensure that anyone "collecting, gather-
ing or distributing information through
the news media"” could not be forced 1o
reveal their sources.

Marline Simonis, General Secrelary
of the Belgian professional journalists
association, said the pretection of
sources was in the public interest and
it was important this safeguard applied

to people who "disseminaled informa-
tion on a veluntary or irregular basis"
as well as prolessional journalisls.

Germany's long standing law on pro-
tecting the identity of journalists’
informants was strengthened in 2002
by legislation lo prevent the confisca-
tion of a reporler’s noles, photographs
and research malerial.

However, the courts have the power
to order seizure in lerrorist cases and
Benno Poppelmann of the German
journalists association urged further
actlion lo ensure the complete protec-
tion of sources and informants.

As a first step the 50 MEPs in the
group hope lo gain support for a reso-
lution demanding the confidentiality of
journalists' sources.

If approved by the parliament, il
would have to be considered by the
council of ministers and would
strengthen moves to promole a
European-wide code of practice safe-
guarding whistleblowers and proteci-
ing the identily of informanis.

HDIBYY SINOYW-OLOHd

As he pleased

WS ORWELL IN TRIBUNE:‘AS |

;E-ﬁ I PLEASE' AND OTHER

e WRITINGS 1943-7

TR George Orwell,compiled
B and edited by Paul

Tribune QFRFFFS

islimdeiall  Politico’s Publishing £19.99

By Richard Keeble

George Orwell’s time as a columnist on
Tribune from 1943-47 amounts to a
special moment in the history of British
journalism,The quality and quantity of
the output by any standards are
remarkakle. Journalism is inherently
ephemeral, bashed out at speed,
quickly consumed and quickly
forgotten.These pieces, in contrast, still
sparkle and surprise with their
invention, wit, vast range of subject
matter and solid thinking.

In addition to running the literary
pages and providing accasional essays
(most famously “Some Thoughts on the
Common Toad" of April 1946}, Orwell

Reports and reviews

contributed a weekly “As | Please”
column and it was these which !
confirmed his reputation as a leading,
controversial voice of the Left,

In the remarkably close relationship
he instinctively developed with his
readers, Orwell can, in many ways, be
seen as a proto-blogger, responding to
letters sent to him directly or sent to
Tribune, inviting letters, asking readers
to answer queries or to point him
towards a book, pamphlet or quotation
he’s locking for, running a competition
for a short story or giving them a
quirky brain teaser to answer.

This edited collection is a fitting
celebration of Orwell’s oeuvre at
Tribune (his spell there only broken
from February 1945 to November 1946
when he first served as war
correspendent for David Astor’s
Observer and then worked on various
other writing projects). In his
substantial introduction, Paul
Anderson, a former editor of Tribune,
provides a fascinating history of the
journal.

Controversies surrounding the links
Orwell and a number of his colleagues
may or may not have had with the

NATIONAL UNION OF
JOURNALISTS
7 John Street, Bedford Row, Londan, W.C.|
HOUsorn 7250 Nasuiey Hth, London
This is to certify that

u. GEORGE ORWELL
o  The Tiribune

the. " A s T
Branchof the Natinnal Unloa of Journatiats,

(Addrese) 0o, Priany ydas. N.C

intelligence services are underplayed—
and the index is far too flimsy to be of
any use. But these are minor criticisms.
This text is a marvel no Orwellian
should miss.

Where did it all go wrong for ITV?

By Patricia Holland

minimum of eight hours of children’s

programming must remain on ITV1.

Children's programmes, together with
news, current affairs, regional programmes
and documentaries are at the heart of
public service broadcasting. And for over 50
years, [TV was a pillar of a vibrant public
service system,

Today, [TV sees itself only as a business
delivering audiences to advertisers. |t has
been lobbying Ofcom to reduce its
commitments in all the “public service”
areas. In consequence it has lost viewers and
vitality. But the history of Britain's first
commercial channel suggests things could
have been otherwise.

ITV was born as the nation re-adjusted
after the Second World War. Commercial
pressure groups, programme makers and
politicians argued the working classes were
not well-served by the BBC.They claimed an
independent television channel would
deepen democratic expression and serve a
widening body of consumers,

The 1954 Act set up a group of regional
television companies responsible to an
Independent Television Authority (ITA),
whose brief was to ensure that the
commercial element was restrained and
public service values maintained,

In 1962 the Authority was given new
powers and set out to ensure that children's

I n September Ofcom ruled that a

programmes, education, news and current
affairs were guaranteed places in the
scheduling.The contracts awarded to the
companies depended on fulfilling these
requirements, and in the franchise round of
1968, several lost their licences—a
procedure many condemned as arbitrary
and personality based.

As the BBC flourished in the 1960s,
competition between the channels became
a lively mixture of genre—the “popular” side
by side with the "serious”For many this was
a golden age—but it couldn't last. When
Margaret Thatcher came to power in 1979 a
new Government committee proposed the
ITV franchises should be auctioned to the
highest bidder, rather than being awarded
on values such as"quality” Broadcasting
became a private commedity rather than a
public goed, and the principle was
enshrined in the 1990 Broadcasting Act.

The 1990 Act also replaced the
Independent Broadcasting Authority
(successor to the ITA) with a new,"light
touch” regulator, the Independent Televisian
Commission (ITC) with reduced powers to
put programme requirements on
companies.

Thus, by the mid-1990s, ITV had lost its
regulatory protection and financial security.
The new multi-channel world was
developing, and the established channels
entered a period of aggressive scheduling
designed to capture each other's audiences.
By 2001 TV was losing out in the ratings to

BBC1 A series of mergers began changing
the channel’s character and regional
identity. By 2004 almost all the independent
franchise holders had disappeared into ITV
ple.

The 2003 Communications Act dealt the
final blow. The ITC was swallowed up the
Office of Communications {Ofcom) who had
a declared commitment to public service
broadcasting—but anly for public service
broadcasters—chiefly the BBC. As for ITV, it
declared:*It is better for ITV1 to prepare for
its future role as soon as possible, rather
than to be asked to praserve in full a range
of commitments designed originally for a
very different analogue world’

And there is the crunch. As analogue
switch off begins to roll out across the
country, and the population is offered
hundreds of channels easily accessible on
digital, Ofcom are prepared to abandon
even such basic requirements for ITV as
keeping its children's programmes

But the compromises and happy
accidents of the past show that there are
alternatives to complete deregulation and a
free-market ideclogy. Without a strong
independent, commercially funded channel,
the BBC faces no competitor. Public service
television is the weaker and the UK public
are the losers,

Patricia Holland is the author of The Angry
Buzz: This Week and Current Affairs
Television, published by 1.8.Tauris

FREE Press September-October 2006 7



European television
regulation report
reaches critical stage

By Barry White

The Committee on Gulture
and Education of the
European Parliament is cur-
rently considering a draft
report by one of its mem-
bers, rapporteur Ruth
Hisronymi, on the directive
on audio-visual media sorv-
ices (formerly Television
Without Frontiers).

The report is scheduled
to be discussed by the ple-
nary session of the
Parliament in December.
MEPs are likely to have to
examine over 1,000 amend-
ments.

A posilive aspect of Lhe
draft report is the suggested
prohibition of product
placement in any pro-
gramme other than fiction
and sports.

However, the report
proposes that programmes
can be interrupied for a
commercial break every 30
minuies, whereas the initial
European Commission pro-
posal wanted commercial

breaks limiled lo ence every
35 minules.

MEPs considering lhe
draft directive are being
subjecled lo heavy lobbying
by the audio-visual industry
according to Marc Gruber,
European Directlor ol the
European Federalion of
Journalists.

He said: “The tabling of
over 1,000 amendments
shows slrong interest in the
debate. MEPs have also
reccived representations
from civil society and cili-
zens' groups as woll as from
trades unions.”

Given the heavy lobbying
and inlensive debate it is
unlikely that the direclive
will be finalised belore next
summer.

Meanwhile the CPBF has
submitted its response to
the consultation on the
revision ol the directive by
the Department of Cullure,
Media and Sport. A copy of
the submission may be
found on the CPBF web site
at www.cpbf.org.uk

Secrets trial to be secret

By Julie-ann Davies

The trial of two men
charged with leaking the
details of a 2004
conversation between Tony
Blair and President Bush
will be held in private.

Reports say the
document reveals how
Prasident Bush proposed
bombing Al-Jazeera’s Qatari
headquarters.

Former Civil Servant
David Keogh and Leo
O’Connor, a former Labour
researcher, have both baen
charged under the Official
Secrets Act.

Foreign Secretary
Margaret Beckett said the
risk to national security
outweighed “the interest of
open public justice.”
O’Connor’s solicitor, Neil
Clark, who has read the
memo, said he does not
believe it would embarrass
the British Government.

Mr Justice Aitkens ruled
in favour of a private trial.
Ha stated that without a
private trial the
Government might have
dropped the case and
become reluctant to bring
similar prosacutions in the
future.

Worst EU Lobby Awards go public

The search is on to discover
the worst EU lobbying of
2006. The EU lobby awards
are organised by Corporate
Europe Observatory, in asso-
cialion with LobbyControl,
Spinwatch and Friends of
the Earth Europe.

In the labbying game, it
takes two 10 lango, the lobby-
ist and the public official
being lobbied so there are
two calegaries of award: The
Worst EU Lobbying and The
Worst Privileged Access.

This year, Lhe organisers

are inviting members of the
public to make nominalions
for the Worst EU Lobby
Award.

So if you know of a case of
dubious influence peddling,
prievous greenwash, or
hideous hidden agendas
then let them know. Public
voting will take place
between November 6 and
December 1 2006.

Full details of the awards
and how 1o nominate can be
found at hilp://www.warsl-
lobby.eu

Free Press is edited by Julie-ann Davies on behalf of the National Council

PRESS AND

THE CAMPAIGN FOR
BROADCASTING

b) Unwaged

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM

a) Individual membarship

<) Supporting membership
{(includes free CPBF publications)

d) Institutions {eg libraries)
(includes 10 copies of FREE Press)

AFFILIATION BY ORGANISATION
£15 f) Fewer than 500 membars £25
£6 g)500to 1,000 £30
£25 h} 1,000 to 10,000 £50
i} 10,000 to 50,000 £115
£25 ) 50,000 to 100,000 £225
k) Ovar 100,000 £450

1/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £

Address

Postcode

Tel

Organisation (if applicable)

Return form to CPBF, 2nd floor, Vi and Garner Smith House, 23 Orford Road,
Walthamstow, London E17 9NL Tel: 020 8521 5932

8 September-October 2006 FREE Press

Printed by Wernham Printers 020 8808 1677



