House of Lords Select Committee on Communications
Media Ownership and the News
Evidence from Campaign for Press & Broadcasting Freedom (CPBF)

The CPBF was established in 1979. It is the leading independent membership-based
organisation dealing with questions of freedom, diversity and accountability in the UK
media. The organisation draws its support from individuals, trades unions, academics
and community-based organisations.

The CPBF welcomes the important initiative by the Select Committee to hold this
inquiry. Recent debates concerning media ownership policies have been predicated
on a limited number of technological, economic and political arguments, for example
that current ownership rules are inhibiting competition, squeezing profits and
undermining the future of free-to-air broadcast news or quality newspapers. These
arguments are, in our view, most often asserted by corporate interests to pursue a
strategy of ownership liberalisation and content deregulation.

Major changes in media ownership are also taking place as a result of convergence.
The new information providers — search engine and telecom companies, internet
service providers, and the like — play an important role in the selection, organisation
and flow of information and therefore need to be brought into a revised analysis of
media ownership and regulation in the age of convergence. The CPBF is currently
involved in its own research on these issues, and looks forward with interest to the
conclusions and recommendations which emerge from the Select Committee’s
deliberations. Below we respond to the questions in the second call for evidence.

1. Are the requirements in the Communications Act 2003 relating to the
quality, quantity, scheduling and impartiality of national and regional
broadcast news appropriate? Are they sufficient? Will they be appropriate and
sufficient after digital switchover?

The 2003 Communications Act set specific quotas for both national/international and,
in the case of ITV1, nations/regions news ‘as appropriate’ and requires Channel 3
news programmes to be ‘able to compete effectively with other television news
programmes broadcast nationwide’, particularly the BBC. The Act also requires that
news included in television and radio services is presented with ‘due impartiality’ and
accuracy. However the clauses in the Act (see section 270) relating to the continuing
provision of quality national and regional news are insufficiently robust because there
is an acceptance that a channel’s public service remit may be relaxed because of
‘economic or market conditions’. In other words, a crucial service to the public, such
as broadcast news, should be provided only as long as it is economically viable, not
necessarily because of purposeful and decisive regulation in the public interest. This
is likely to place industry interests in conflict with citizen’s interests in areas such as
broadcast news, children’s programmes and regional output.

ITN

A number of factors have weakened ITN which supplies news to ITV and Channel 4.
The Broadcasting Act of 1990 created instability in the ITV system and the impact on
ITN News was considerable. Richard Lindley provides the detail in And Finally...
chapters 34-39. (1) The varied fortunes of News at Ten are well known but one issue
is worth highlighting. In May 2001 the Independent Television Commission (ITC)
gave nominated news provider status to a consortium led by Sky Television, and ITV
used Sky to drive down the price of the ITV news contract to £35 million (it had
previously budgeted for twice this figure). It now seems like ITN will have some



stability, with its contract renewed up to the end of 2012, but the damage done to its
news operation through a combination of the 1990 Broadcasting Act and subsequent
dire decisions by ITV management will be difficult to repair. It certainly is not able to
compete with the BBC’s news provision in the same way as it did from its inception in
September 1955, when as Andrew Marr points out in the foreword to Lindley’s book,
it ‘ruthlessly exposed the BBC's stuffy and picture-scared traditionalism’.

ITV Regional News

ITV has announced plans which would lead to drastic cuts of £35-40 million in its
local and regional news service to viewers. The company argues the reduction is
from 17 programmes to 9, but in reality ITV currently broadcasts more than 25 local
news opt outs. The 9 regional programmes will cover wide and inappropriate
geographical areas, such as Tyne Tees with Border and the East with West
Midlands.

The plans need Ofcom’s approval. In its July 2007 consultation document New News,
Future News (2007) Ofcom argues that digital switch-over (DSO) alongside other
technological and commercial developments, ‘make it much less likely that commercial
broadcasters would choose to carry news for the UK nations and regions at anything like
the current level, in the absence of effective regulatory intervention’.

The CPBF believes that this is a crucial public policy issue. Policies driven by purely
commercial, market-led priorities will marginalise and weaken public service content, of
which news is an essential component. It is vital in the converged media world that citizens
have the choice of a diverse range of high-quality, impartial news programming on both
free-to-air and other platforms. We support ‘effective regulatory intervention’ to ensure this.

Impartiality

Ofcom’s July 2007 consultation document concluded (page 71) ‘...the requirement
for the BBC and Channel 4 to be impartial should continue; and there appear to be
no reasons for any relaxation on other channels with PSB status’ (ibid). However, it
also raises the question of whether, ‘for channels other than the main PSBs, is
impartiality still important, or is it a barrier to diversity in an era with a wide range of
services available to viewers?’ (ibid) and asks whether, ‘subject to changes in
legislation, should other channels be allowed to offer partial news in the same way
that newspapers and some websites do at present?’ (ibid)

In the CPBF response to Ofcom we pointed to the merits of the BBC’s June 2007
report From Seesaw to Wagon Wheel: Safeguarding Impartiality in the 21 Century.
We by no means agree with everything in the BBC Report, but nonetheless believe
that parts of it point to useful new ways of thinking about how the impartiality
regulations might best be interpreted, developed and applied in the current and future
media environment. These ideas, in our view, are a great deal more sound than
allowing certain broadcasters to operate outside the impartiality regulations whilst
requiring others to abide by them. First of all, because we believe that fair
competition requires that all broadcasters offering news and current affairs
programmes should be subject to the same regulations. Second, because we fear
that the impartial broadcasters would inevitably be pushed towards opinion-
mongering and partiality by the de-regulated ones. And third, and most important, in
the interests of social cohesion. To quote from Peter Horrocks in the BBC report: ‘the
question that these extraordinarily rapid changes in audiences, technology and mass
media consumption inspires is one that is wider than the BBC or public service
broadcasting. The question is whether we are a society in which there can be
common ground. Common ground in information, views and a shared understanding
of how to interpret the world. That common ground is rapidly shrinking and it is hard



ground to stake out. That ground cannot now be based on a single set of views about
the world. It has to be a shared set of approaches to understanding the world — a
willingness to receive information that challenges assumptions, of hearing views with
which one disagrees and the ability to debate and interact to form a variety of views
about a diverse society. In that very diversity there needs to be a common purpose —
a common approach to understanding’.

2. Are the public interest considerations for media mergers set down in
section 58 of the Enterprise Act 2002 strong and clear enough to protect a
diverse and high quality news media? Are the conditions under which the
Secretary of State can order a public interest investigation appropriate?

The Competition Commission ruling in October 2007 about BSkyB'’s purchase of 17.9
per cent of ITV is very limited and reinforces a concern that regulators are
increasingly conceptualizing media pluralism in largely economic terms. The ruling
focuses on the likely ‘loss of rivalry’ in the media market in that Sky’s stake would
impinge on ITV’s business model as a result of the conflict between Sky’s
dependence on pay-TV and ITV’s on free-to-air broadcasting. The CC, however,
rejected the idea that the acquisition would raise pluralism issues in the crucial areas
of advertising and TV news.

According to CC chairman Peter Freeman: ‘As far as the media public interest
consideration is concerned, we do not think there is sufficient evidence that the
acquisition will have an adverse effect.’ This suggests both that regulators are
operating with a restricted understanding of the nature of the public interest — that it
can be measured exclusively in terms of degrees of market competition — and, as a
result of this, that instruments such as the public interest test are unreliable
guarantors of a robust and diverse media environment. For example, section 375 of
the Communications Act 2003 makes it clear that the existence and regulation of
press pluralism depends on ‘the extent that it is reasonable and practicable’. As it
stands, the decision about what can be considered ‘reasonable and practicable’ rests
almost exclusively with the secretary of state, leading to an opacity and potential
conflict of interest that is not healthy in a democracy.

There is an overriding need to revise the 2003 Communications Act and Part 3 of the
2002 Enterprise Act so that the secretary of state is not the sole figure who can
initiate and rule on a merger review. An alternative independent structure, with a
broader brief which transcends purely economic criteria, and places the issues of
media diversity and plurality at the centre of its concerns, should be considered.

We also agree with the points (sections 21-24) made in the Goldsmiths Media
Research Programme submission, in the first round of evidence, on public interest
issues.

Ofcom and the Triennial Review of Media Ownership

Ofcom’s review of media ownership (MO) rules, published on 14 November 2006
recommended that no changes be made. Many of the functions of Ofcom are
modelled on the US regulatory body, the Federal Communications Commission,
including reviewing MO rules. In the 2006 Ofcom report (2.39) there is the
astonishing statement: ‘Some modest proposals for liberalisation were suggested by
the FCC in the United States in 2003, for example to remove the ban on newspapers
owning broadcast stations in larger markets and relax the rules on local television



ownership. However, most were blocked on procedural grounds’. As members of the
Select Committee will be aware from their American visit, the FCC proposals were
certainly not ‘modest’ and spurred widespread protest and opposition. (2)

Sylvia Harvey, in her forensic analysis of Ofcom points out,’...Ofcom has appointed
few senior staff with experience of making or regulating television programmes. Its
leading figures —drawn largely from the worlds of advertising, cable, consultancy and
politics — appear to have little interest in the qualitative dimensions of an audiovisual
culture. Its ethos is predominantly neoliberal, and its language and organizing
concepts are suitable for an analysis of markets and of competition, but not of social
significance and cultural value. (3) This last point about ‘its language and organizing
concepts (which) are suitable for an analysis of markets and of competition, but not of
social significance and cultural value’ can be extended to the work of the Office of
Fair Trading (OFT) and the Competition Commission (CC).

It was only three days after the MO rules review was published that BSkyB
announced that it had paid £940 million to acquire a 17.9 per cent share in ITV. The
move by BSkyB provoked an intense and continuing debate about media ownership
(of which this Committee’s work is one example) and in particular the role and
influence of Rupert Murdoch’s global media group. It was this concern which
prompted Alistair Darling, then Trade and Industry Secretary, to call for a review of
BSkyB’s ITV stake on 26 February 2007 and set in train the CC inquiry which
reported on 20 December 2007 and recommended BSKyB’s holding in ITV be cut to
7.5.per cent. This recommendation with some added stipulations was upheld by
Business Secretary John Hutton on 29 January 2008. We still do not know whether
BSkyB will appeal but the whole episode reveals some basic flaws in the MO rules in
the 2003 Communications Act and the way public interest considerations are dealt
with. As Roy Greenslade points out, the BSkyB share raid did not breach the
Communications Act and if BSkyB does appeal ‘it will surely hinge on definitions of
public interest and the way the regulator and the Secretary of State have, to all
intents and purposes, ignored the Act’s specific provisions’. (4) The CPBF thinks the
Communications Act needs to be revised to specifically and unambiguously exclude
powerful media groups from acquiring media holdings rather than rely on subjective
public interest tests. Such a revision also needs to incorporate a broader analysis of
media ownership and regulation as a result of new converged communication
structures based around the internet, telecoms and computers. The importance of
this is underlined by Microsoft's $44.6 billion bid for Yahoo.

3. Do current national and local cross-media and single sector media
ownership rules set out in UK legislation do enough to ensure a high quality
and diverse news media? Or now that most news organizations are moving
towards multi-platform operations, have these rules outlived their usefulness
and relevance? In this context are there effective actions that can be adopted
by news organizations to protect the public interest?

Long-standing concerns about media consolidation will certainly not disappear with
convergence. In an internet-dominated future, there will still be the need for special
regulatory controls to promote both pluralism and diversity. According to the
economist Chris Marsden, the internet shares the characteristics of all information
markets, that in contrast to ‘broadcast public goods which are non-excludable and
non-rivalrous, the privatisation of information flows offers possibilities for private
monopoly and sub-optimal exclusion of social groups and individuals’. (5) In other
words, a broadband internet future is certain to produce new types of monopoly and
new forms of exclusion that can only be tackled with purposeful and positive
intervention into media markets. It seems rather obvious that if we are still committed



to policy objectives concerning, for example, media pluralism and diversity, then
there is little point in junking or diminishing the traditional mechanisms for achieving
these outcomes simply because we are faced with different technologies. As Thomas
Gibbons points out: ‘the public interest in media activity is not rendered less relevant
by the media’s form’. (6)

The CPBF believes that this is a crucial public policy issue. Policies driven by purely
commercial, market-led priorities will marginalise and weaken public service content,
including news. It is vital in the converged media world that citizens have access to a
range of high quality impartial news channels.

4. Do any problems arise from having four bodies involved in the regulation of
media markets (the OFT, Ofcom, the Competition Commission and the
Secretary of State)? Are there any desirable reforms that would improve the
effectiveness of the regulatory regime?

We think the problem is not necessarily with the number of bodies involved, but the
principles by which they operate. As previously stated, economic arguments
dominate the thoughts of all four participants. There is also an overriding need to
rethink the role of the secretary of state as the sole figure who can initiate and rule on
a merger review.

5. Has the lifting of all restrictions on foreign ownership of UK media affected
the quality and independence of the UK news media, or will it affect it in the
future? Has the UK industry benefited, or does in stand to benefit in the future?

We think the key issue here is the potential takeover of UK media by powerful US-
based global media groups, and the lack of reciprocity in terms of rules on media
ownership. The US specifically excludes foreign ownership of US television networks
on grounds of national security. It is unlikely however that any UK media group would
have the financial resources to acquire a US television network

One area of CPBF concern would be if the general requirement of ‘due impartiality’
was lifted from certain new channels in the future. Rupert Murdoch has referred to
Sky News as ‘BBC lite’ and if BSkyB had regulatory approval to shift to a more partial
news approach the adoption of a Fox News format might follow.

Notes

(1) Richard Lindley. And Finally...? The News From ITN. (2005)

(2) Robert McChesney. ‘The Uprising of 2003’ in The Problem of the Media. (2004)
(3) Sylvia Harvey. ‘Ofcom'’s first year and neoliberalism's blind spot: attacking the
culture of production,” Screen 2006 47(1)

(4) Roy Greenslade. ‘Everyone loses after Hutton orders BSkyB to sell ITV stake,’
Evening Standard, 30 January 2008

(5) Chris Marsden. ‘Introduction: information and communications technologies,
globalisation and regulation’. In C. Marsden (ed.), Regulating the Global Information
Society. (2000)

(6) Thomas Gibbons. ‘Pluralism, guidance and the new media’. In C. Marsden (ed.),
Regulating the Global Information Society. (2000)

Report drafted by Granville Williams on behalf of the CPBF 23 Orford Road
Walthamstow London E17 9NL. Tel 020 8521 5932 email freepress@cpbf.org.uk
Submitted 10 February 2008


mailto:freepress@cpbf.org.uk

