RESPONSE BY THE CAMPAIGN FOR PRESS AND BROADCASTING
FREEDOM (CPBF) TO THE DCMS CONSULTATION ON THE PROPOSED
NEWS CORPORATION TAKEOVER OF BSKYB.

1.1 THE CAMPAIGN FOR PRESS AND BROADCASTING FREEDOM

The Campaign for Press and Broadcasting Freedom (CPBF) is an independent
organisation funded by its membership which links people working inside and
outside the media. It works to improve diversity and accountability in the media
and has campaigned since 1979 on a range of issues including ownership and
control, censorship, public service broadcasting and media standards. For further
details: www.cpbf.org.uk

1.2 The CPBF responded to the original Ofcom enquiry which reported on 31
December 2010. We argued in our evidence to Ofcom that the News Corporation/
BSkyB takeover would ‘represent a transformative shift in UK media ownership’.
We had serious concerns about the impact of the proposed takeover on media
plurality, but also more broadly on the competitive position of other UK media
groups faced with the massive global resources (financial, marketing,
programming) a merged News Corporation/BSkyB would be able to deploy. We
also stressed the basic point, which goes right to the heart of media pluralism,
that a merged company would be a powerful boost to the well-documented
existing political and commercial power and influence which Rupert Murdoch, the
chairman and CEO of News Corporation, already exerts within the UK.

1.3  We think this power and influence has been confirmed yet again. In
particular we are puzzled and concerned by the decision taken by the Culture
Secretary to substitute Ofcom’s original advice, which he was initially minded to
accept, that the merger would give rise to serious media plurality concerns and
therefore be referred to the Competition Commission, with a process that
involved direct negotiations with News Corporation.

1.4 The CPBF does not consider that the undertakings given by News
Corporation in any way address the concerns we expressed in our original Ofcom
submission. Indeed, events since News Corporation announced its intention to
acquire the remaining 60.9% of BSkyB shares it does not own have highlighted
more broadly the inadequacy of UK media ownership law and regulation.

1.5 Our particular concerns about the agreements with News Corporation
contained in the consultation are detailed below. We conclude that the case
should still be referred to the Competition Commission. Ofcom’s report, delivered
on 31 Dec 2010, and its subsequent further advice on 1 March 2011, both
underlined the need for a wider review of the statutory framework to ensure
plurality in the public interest in the longer term. We also strongly support such a
review and state the reasons why below.

2.1 SCOPE OF THE CONSULTATION


http://www.cpbf.org.uk/

2.1 The consultation document explicitly excludes ‘any competition aspects of
the proposed merger’ (pl) and instead focuses on the details of undertakings
given by News Corporation with regards to the spin-off of Sky News to Newco.
We believe this makes the consultation fundamentally flawed because it narrows
discussion down to the viability or otherwise of the undertakings regarding
Newco and rejects any discussion of the far wider implications of the proposed
merger. Put simply, we think the issue of Sky News, though important in terms of
plurality of news, is marginal in terms of the overall impact the merger would
have on UK media. From News Corporation’s perspective the obligation to fund
Sky News is a minor concession to gain full control of the profits BSkyB will
generate in future years.

2.2 The consultation document also mentions that the European Commission,
when it cleared News Corporation’s proposed acquisition, ‘concluded that the
increased shareholding would not significantly impede effective competition’.
(pl) That decision, however, applies to the impact of the merged company ‘as it
may affect trade between Member States’ (Article 102, TFES) and does not
directly address its impact on the domestic UK media market. Indeed, as the
Commission point out in clearing the proposed acquisition (IP/10/1767, 21
December 2010) Article 21 of the EU Merger Regulation recognises that ‘Member
States may take appropriate measures, including prohibiting proposed
transactions to protect legitimate interests, such as the plurality of the media.’ In
the evidence we presented to Ofcom we demonstrated that the proposed merger
raised both competition and media plurality issues - the two aspects are
inextricably linked. The undertakings made by News Corporation with regard to
Sky News will only have a minimal impact in this regard and do not therefore in
any way alleviate our concerns.

What is clear is that News Corporation wants BSkyB for two reasons. Firstly, the
heavy investments in infrastructure, broadband and HD TV by the company are
complete and profits are rising rapidly. Numis Securities forecasts operating
profits of £1.2bn in 2012, compared with £780m in 2009. Secondly, the merged
organisation will be a multi-media emporium able to bundle and cross-promote
its products. It would completely dominate UK media, creating the media
equivalent of a black hole whose sheer power can damage or destroy other
media. In the CPBF’s view the development of such a dominant media group
would directly threaten media plurality. Yet none of these concerns, widely
expressed in an unparalleled display of public disquiet over the past three
months, have in our view, been addressed.

2.3  The failure to conduct a full Competition Commission review, and the
narrow scope of the consultation, also means that there will be no consideration
of the future impact of the merged company on other UK media companies.
The Daily Mail Comment (4 March 2011), summarising the sheer scale of the
merged company concluded, ‘No other media company will have such leverage.’
Yet any analysis of the future implications for media plurality, if that leverage is
deployed against other media groups, has been marginalised when it should be a
central concern.



3.0 NEWCO, SKY NEWS and NEWS CORPORATION

3.1 Newco, which will run Sky News under the proposals, will not be a viable
independent news business. It will rely on News Corporation for over 85% of its
revenue and gain access to viewers through the BSkyB platform. Newco’s
economic dependency will make it vulnerable if News Corporation exerts
influence. The views of a regulator quoted in the Financial Times (Ben Fenton,
‘Nebulous concept of plurality left off the contract’, 4 March 2011) reinforce this
point - Newco will be ‘entirely dependent on a stipend from Rupert Murdoch’.
Andrew Neil, former editor of The Sunday Times, gave a brutally frank
assessment of the proposed arrangements when interviewed on television -
money determines power and influence.

3.2  The Culture Secretary in his announcement of 3 March said under the
proposed arrangements, ‘In short, the editorial independence of Sky News would
be better protected than it would have been not only if Sky News had formed
part of the buyout of Sky shares, but even than it is right now.” We do not agree.
In the Financial Times report quoted in 3.1 one expert view described the 10-
page undertaking document as ‘unbelievably sketchy’. Both the definition of
independence and the safeguards for editorial independence in the undertakings
are weak. Also the main board of Newco will continue to have News Corporation
executives on it that will be able to exert influence over Sky News. Finally, the
safeguards for editorial staff would place them in a difficult position in
disagreements over editorial policy because they would have to take the risky
step of putting themselves in dispute with their employer.

3.3 The fate of undertakings made by Rupert Murdoch to acquire media assets
in the past are now well documented (see Note). However the undertakings in
this case raise particular concerns. Apart from the fact that the CPBF thinks they
lack robustness, monitoring compliance with them lies with the Culture Secretary
rather than independent regulators. The point is well made in a letter sent to
members of both houses by the Media Alliance: ‘There are at least seven
different ways in which the Culture Secretary can be required to approve or
agree to behaviours governed by the undertakings, which make them incredibly
susceptible to more or less implicit political interference in the future. In any
event, all the undertakings to protect independence would be extinguished
should News Corporation acquire over 50% of Newco.’

3.4 Great emphasis has been placed by the Culture Secretary on the fact
that, as part of the consultation, he has published the documents involved in
negotiations with News Corporation, but some of the key elements of the
arrangements have not been made public. In addition the OFT advised that the
Culture Secretary should ‘test further the viability and robustness’ of the
commitments made by News Corporation during the consultation process. We
guestion how such a process could be undertaken with any rigour in the eighteen
days allowed for the consultation.



3.5 For the above reasons we believe that the proposed undertakings should
not be accepted, the consultation process stopped and the case handed over to
the Competition Commission to conduct a full investigation.

4.0 MEDIA PLURALITY

4.1 There is a case to be made that the Culture Secretary did the best that he
could within the existing framework of UK media law (the Financial Times makes
it in its editorial, ‘Why Hunt could not stop Murdoch’, 4 March 2011). He inherited
the Communications Act (2003) from the previous government, and the ‘public
interest’ test, to assess whether media mergers would impact on plurality, was
only inserted at a late stage, as a result of criticisms from the joint committee
chaired by Lord Puttnam.

The News Corporation bid for BSkyB has highlighted that Britain’s media
ownership laws are unfit for purpose. As the FT editorial points out, ‘A proper
definition of media plurality is needed. It is illogical to regulate it only when there
is @ change of control. Factors such as organic growth and technological change
do lead to big shifts in media consumption - and hence plurality.’

4.2  Ofcom has also urged a wider review of the current laws on media
plurality on the grounds they do not work well. Its chief executive, Ed Richards,
has argued for a more dynamic system in which a plurality review could be
triggered because of a change in audience levels or viewing share. The CPBF
strongly supports such a review, but also believes there are lessons to be learnt
from the widespread public concern and opposition to the News Corporation
takeover of BSkyB. People clearly care about a diverse and plural media, and
that is why we strongly support the case for the establishment of a Media
Commission which can gather evidence, develop policy proposals and feed these
into debates on the framework of a new Communications Act which has the
protection and promotion of media plurality at its core.

NOTE
What Price Undertakings? Rupert Murdoch and the London Times

In 1981, owner of the News of the World and The Sun since 1969, Rupert
Murdoch acquired The Times and Sunday Times. Guarantees were given to John
Biffen, Secretary of State for Industry, as part of his consent for Murdoch to
acquire the papers. To assuage concerns about editorial independence and
integrity Murdoch agreed to give extra powers to independent directors on the
paper’'s board. The six independent members were charged with protecting the
editors of the two papers from interference by the owner, having approval over
the hiring and firing of editors, and preventing the owner interfering in reports
which might conflict with his opinions or interests as the proprietor. Editors would
have also have control over staffing decisions.



Frank Giles, editor Sunday Times 1981-83, commented that the board ‘had very
little power or will to protect the independence of the papers they were
appointed to safeguard.’ In his autobiography, Sundry Times, he describes how
Murdoch ordered him in January 1982 to replace the paper’'s magazine editor
with an editor from the News of the World.

In March 1982 Murdoch called Fred Emery, a former Times assistant editor, into
his office and said he was considering firing Times editor, Harold Evans. Emery
reminded Murdoch of his guarantee that editors couldn’t be fired without the
approval of the independent directors. Murdoch’s response was, ‘God, you don’t
take all that seriously, do you. Why wouldn’t | give instructions to the Times
when | give instructions to editors all around the world?’

Harold Evans, when editor of The Times asked Edward Pickering, ‘What
protection can | expect from you as a national director against improper
pressures?’ ‘You have to remember, said the fifth independent national director,
‘that | worked for Beaverbrook...that’s the way things are.” (Harold Evans, Good
Times, Bad Times, p404) Evans resigned after incessant pressure on 15 March
1982.



