
DEPARTMENT OF CULTURE MEDIA AND SPORT

Review of the proposed takeover of BSkyB by News Corporation.

Submission from the Campaign for Press and Broadcasting 
Freedom.

INTRODUCTION

The Campaign for Press and Broadcasting Freedom (CPBF) is 
pleased to have the chance to comment on the proposed 
arrangements for the governance of Sky News.

Our view is that while the new clauses may make a tiny 
difference in preventing News Corporation enjoying editorial 
authority over Sky News, they come nowhere near addressing the
problems raised by the proposed buyout of BSkyB and the matter
must still, even at this late hour, be referred to the 
Competition Commission (CC).

1. THE REQUIREMENTS ON NEWS CORPORATION (NC)

INDEPENDENT DIRECTORS

We share with others the widespread scepticism of their likely
efficacy, not just because of what has happened with News 
International (NI) publications in the past, but because 
independent directors never have real authority in editorial 
matters. Rupert Murdoch has indeed sacked editors of The Times
and Sunday Times without consulting the independent directors,
in breach of his 1982 agreement, but The Observer also had an 
independent board, from 1981 when it was bought up by the oil 
company ARCO until 1996 when it was bought by Guardian Media. 
The directors were concerned when the intermediate owner, Tiny
Rowlands dictated editorial policy quite openly, to his own 
business advantage, but they were never allowed even to meet, 
let alone to intervene. Editorial executives never take any 
notice of independent directors, regarding them as an 
irrelevance. In terms of such agreements as the current one 
they are no more than a fig leaf.

FINANCING NEWSCO

Much is made of the security of funding Newsco will enjoy, but
there is no guarantee of the level relative to its operations.
The other shareholders in BSkyB, apart from NC, will have no 
interest in investing in what will inevitably be a loss-making
operation. They will no longer have an interest in the highly 
profitable BSkyB, but instead will be saddled with Newsco 
stock that will be, as we understand it, untradeable and 



effectively worthless. They are likely at the least to demand 
a higher price for their present BSkyB holdings. 

CROSS-PROMOTION

While it is sensible to require cross-promotion of Sky News on
BSkyB, this requirement raises questions about the whole 
regulatory exercise of the last six months. The cross-
promotion of NI media is one of the more serious plurality 
questions that the government has avoided having to address, 
and the Competition Commission must be allowed to do so.

DISCUSSION

Media cross-promotion can be a serious inhibitor of plurality 
and competition. It can have two effects:

One, to enable a company with a dominant market position 
unfairly to drive customers to its own media at the expense of
alternatives, and

Two, in news and current affairs, to distort editorial values 
to give prominence to a company’s commercial interests at the 
expense of regular editorial values.

This new requirement on BSkyB (and our understanding is that 
the present level of promoting Sky News is in any case 
relatively light) is an acknowledgement that the practice is 
essentially anti-plurality; the fact it must be sanctioned by 
the agreement indicates that the practice would not as a rule 
be encouraged.

Cross-promotion is already widely used between NI outlets, 
most notably the promotion of Sky programming – sport, movies,
entertainment programmes, rather than news - in the Sun and 
News of the World. Sports writers frequently enthuse about the
televising of events on Sky; Fox movies get pages of free 
publicity, with controversies generated around them – will 
they win an Oscar? - what are the stars up to in their private
lives? – taking prominent space on news pages, brushing more 
important stories aside.

On occasions it has even affected the Times, with the well-
documented case of a former Arts Editor resigning his post in 
protest at material promoting a Sky programme being foisted on
his pages without his knowledge. The resignation of a senior 
journalist on a matter of principle is a rare enough event to 
signify that something is seriously wrong.

For the CPBF, such practices are just as serious an 
infringement of editorial principles as political bias, and 



they threaten plurality by granting free advertising to 
already the biggest publisher and marginalising the smaller. 

The Secretary of State not only shows no interest in this 
area; he has prevented the regulatory authorities, whose 
concern it should be, from even considering them, by narrowing
the “plurality” question to the control of Sky News.

His reason is that is covered by competition law, and 
competition questions have been excluded from the reviews on 
the grounds that the European Commission decided at the outset
of this process that the buyout would not infringe EU 
competition law.

The Secretary of State said in the Commons last week: “My 
concern is not with competition law, which is being considered
by the European Commission, but with media plurality.”

There is an obvious irony in a minister in a government that 
constantly states that British law must be made by the 
British, and not by bureaucrats in Brussels, using a decision 
by bureaucrats in Brussels as cover for his refusal to 
consider important matters raised by a takeover bid. Leaving 
that irony aside, the fact is that with media policy, 
plurality and competition are in some respects, relating to 
content, the same thing.

PLURALITY

Ensuring media plurality involves two elements: the number of 
competing media outlets and their relative strength – that 
none have any monopoly power. A NC/BSkyB merger would both 
reduce the number of companies owning media and increase the 
market power of NC already by far the biggest company. So 
there is right away an apparent restriction of plurality.

This has not been considered by the Secretary of State. He has
taken the view that only news is involved, and therefore Sky 
News is the only issue. (Why not also Sky Arts, or Sky 
Atlantic?) He ignores the potential effects of NC’s enhanced 
market power on media content.

As well as cross-promotion and the distortion of editorial 
values there are the near-monopolies NC would inherit in the 
areas of films and sport – the foundations of its market 
dominance and the precise areas of responsibility of the DCMS.
With the relaxed regulations on product placement people on 
Sky programmes could be reading NI newspapers and 
complimenting them or promoting other Sky services, to the 
exclusion of others. The Murdochs would be moving towards a 
Berlusconi-like command over British culture. Yet the 



Secretary of State for Culture Media and Sport has shown no 
concern over this.

The Secretary of State also said in Parliament: “James Murdoch
and Rupert Murdoch will have less control of Sky News after 
this deal goes through than before.” Perhaps, but they would 
have immensely greater control over the whole range of news, 
culture and entertainment media in the UK.

The EU did not consider these matters either. For them the 
question was whether NC would be anti-competitive in the 
European media market and they decided not. But their decision
did not compel the UK government likewise to ignore them. Or 
are our media ownership policies really decided in Europe?

Competition issues then were said to concern such things as 
price-cutting through packaging services for subscribers and 
destabilising the markets for pay-TV, broadband internet 
provision, mobile telephony and online newspaper subscription.
Clearly the buyout would have far-reaching effects in these 
areas, but there are other quasi-competition issues which are 
about plurality and which should have been covered in the 
review. 

The Secretary of State has affirmed that it is not he but the 
regulators that have handled this matter, but it was he that 
confined the review to the Sky News question by soliciting the
initial agreement with NC. Now he should follow the advice of 
the regulators and refer these questions to the Competition 
Commission.

THE FIT AND PROPER PERSON TEST

The CPBF does not need to rehearse the arguments raised around
the News of the World phone-hacking scandal. We understand 
that the Secretary of State is concerned that, were he to 
refer the merger to the Competition Commission on these 
grounds, he would be liable to judicial review over the 
wording of the Enterprise Act that allows him to refer on only
one ground.

Yet the application of such a test seems to be pressing. It is
notable that even the Football Leagues apply it to the 
purchasers of soccer clubs, and the ownership of major 
national media is clearly of greater public importance than 
that.

This is an area the Secretary of State may well not wish to 
step into. The CPBF recognises the difficulties, but the 
solution would be for the government to refer the merger to 



the CC under the existing plurality remit, and let the CC 
conduct and answer for its own enquiry.

7 July 2011.

Campaign for Press and Broadcasting Freedom
23 Orford Road
Walthamstow
London E17 9NL.
www.cpbf.org.uk 


	INTRODUCTION
	DISCUSSION

