
Subject: CPBF representation on Sky/ Fox merger
From: CPBF <freepress@cpbf.org.uk>
Date: 08/03/17 16:59
To: skyfoxmerger@culture.gov.uk, karen.bradley.mp@parliament.uk

Dear Secretary of State,

The  Campaign for Press and Broadcasting Freedom is an independent organisation
which has campaigned  for  more  diverse, democratic and accountable media since
its creation in 1979. Over a dozen national unions are affiliated to us, representing
over 4.4 million workers.

In response to the bid from 21st Century Fox, the company that owns News
Corporation, to buy the 61% of Sky TV that it doesn’t already own.  Despite the
financial and business case put forward, we argue that, when dealing with the
broadcast media, as with all forms of public communication in a democracy, the
issues are far wider than the purely commercial. Social and cultural factors should be
taken into account, and the television channels broadcast by Sky UK should be seen
both in the context of the broader provision of television in the UK, and in the context
of the wider UK media industry. We argue strongly that the move would have a
negative effect on media provision in the UK.

There are several important issues:
a. Plurality of ownership
b. The editorial independence of Sky News
c.  questions of media owners’ improper influence over politicians and the political
process
d. The question of whether the Murdoch family are ‘fit and proper’ persons to control 
media company.

a. On plurality of ownership:
The strength and international reputation of UK broadcasting is built on an ecology
which balances provision from a number of organisations with different funding and
ownership structures: the publicly funded BBC;  the publicly owned but advertising
funded Channel 4; ITV and Channel 5 funded mainly by advertising; and Sky,
together with other available satellite channels, funded mainly by subscription.  Over
the years this pluralism in provision has generated vigorous competition for quality
and audience attention rather than competition for profit and audience size.  It has
resulted in a breadth and diversity which benefits all sections of the viewing and
listening audience.

Sky already has a dominant role in subscription pay-TV services, and  already in 2010
the economist and media analyst, Claire Enders, was arguing that a take-over would
lead to a ‘reduction in media plurality to an unacceptably low level’.  A recent report
from the Media Reform Coalition demonstrated that a take over would result in an
unparalleled accumulation of media power in the hands of one family, posing a grave
threat to media plurality in Britain.

b.  On the editorial independence of news:
Currently Sky News recognises the UK regulatory requirement that news should be
independent and balanced. It has a reputation for quality journalism and impartial
reporting, unlike Fox News in the US which does not have the same regulatory
requirements. The ownership of Sky should be seen in the context of the dominant

CPBF representation on Sky/ Fox merger

1 of 2 08/03/17 17:09



position of newspapers owned by News UK, commanding nearly 40% of the
newspaper market.  A recent study has demonstrated that broadcast news follows
agenda set by newspapers, and that papers owned by News UK are more frequently
quoted Cushion, S., Kilby, A., Thomas, R., Morani, M., & Sambrook, R. (2016).
Newspapers, impartiality and television news: Intermedia agenda-setting during the
2015 UK general election campaign. Journalism Studies, 1-20.

c.  Improper influence:
Despite revelations in the Leveson Inquiry, Rupert Murdoch and his executives
continue to enjoy unrivaled access to senior figures within government. Between
April 2015 and September 2016, for instance, they met with either the Prime Minister
or Chancellor on at least 10 occasions, more than any other private sector company
or individual.

d.  ‘Fit and proper persons’:
The Leveson Inquiry and subsequent police investigations and trials revealed
widespread criminality in Rupert Murdoch’s newsrooms.  This has not yet been fully
investigated as Leveson 2 has not yet taken place, meanwhile However both
Rebekah Brooks and James Murdoch have been re-instated.  Leveson 2 should be
conducted before the proposal  for a Sky merger is considered.

As Avaaz have argued in their submission, when the Sky bid is  reviewed, the
Secretary of State should, if necessary, make this referral on a new ground – that
more clearly covers these matters – which would be set out by order under the power
set out in ss42 and 58 (3) of the Enterprise Act 2002

Your sincerely,

Josef Davies-Coates
National Organiser
Campaign for Press and Broadcasting Freedom

--

Josef Davies-Coates
07974 88 88 95

National Organiser

Campaign for Press and Broadcasting Freedom
For a diverse, democratic and accountable media
http://www.cpbf.org.uk

Follow us on Twitter and Facebook

CPBF representation on Sky/ Fox merger

2 of 2 08/03/17 17:09


