
Twenty-First Century Fox Inc and Sky 
plc 

European Intervention Notice

Commitment to Broadcasting Standards
RESPONSE FROM THE CAMPAIGN

FOR PRESS AND BROADCASTING FREEDOM

March 30 2017



1. INTRODUCTION

The Campaign for Press and Broadcasting Freedom is pleased to take the 
opportunity to comment on the proposed buyout of Sky plc by Twenty-First 
Century Fox (21CF). We are confining ourselves to the referral by the Secretary 
of State on the ground of commitment to broadcasting standards. While the 
whole of Sky’s output is covered by Ofcom’s broadcasting code, it is inevitable 
that most of the analysis will be of the potentially contentious area of news. It is 
also inevitable that there will be some comment on the conduct of individuals, 
but there are particularly prominent individuals in this case.

To consider this requires determining the current commitment of both Sky and 
21CF to the Ofcom broadcasting code, in particular section 5, Impartiality and 
Accuracy, and the likely difference to Sky operations as a result of the 
acquisition. In our view this is an important decision with wider implications than 
the narrow parameters of the transaction involved might indicate. To approve 
the takeover would signify a fundamental change to the ecology of British 
broadcasting; in our view, for the worse.

It is clear enough what the worry would be: that 21CF, the owners of the Fox 
network in the USA, would set out to apply Fox News’s approach and modus 
operandi, in a process defined as “Foxification”. Fox News’s output is in frequent 
breach of section 5, so the question becomes: can the owners of 21CF be trusted
not to?

2. SKY NEWS: COMPULSIVE SCOOPMONGERING

At present Sky News is highly regarded in professional circles and has won the 
Royal Television Society news channel of the year award eight times in the last 
16 years. This recognition is due to its dynamic and distinctive style. Sky News 
has become a byword for rapid and reliable reporting, used by everybody from 
politicians and businesses to the fire and ambulance services as “the place to 
turn to for breaking news”, in Head of News John Ryley’s phrase.

Being able to bring breaking news to viewers in real time has been a breath of 
fresh air for us journalists. It has brought with it an entirely new way of working 
and of approaching an emerging story.(a)

This “new way” is a culture of compulsive scoopmongering that is actually closer 
to that of newspapers than traditional broadcasting; for all its modernity there is 
something of the competitiveness of old Fleet Street about the glittering Sky 
News Centre in west London.

When Sky launched in 1989 many of its reporters came from newspapers rather 
than broadcasting and the beat-the-competition ethos took hold. Managing 
editor Simon Cole said: 



Number One is to beat the BBC. There’s a cheer in the newsroom when we beat 
the BBC. If there is a story breaking we will go with it and stay with it. The BBC’s 
newsgathering is still centred round their big bulletins. They will decide 
something is the top story and that stays, but we will run with another if it 
breaks.

The key concept is “rolling news”, which tells stories a bit at a time, as fresh 
angles come in. Sky neither invented nor even initiated the concept in Britain; it 
was pioneered by Ted Turner’s Cable News Network in the US in 1980. But it 
certainly shook up TV news. As John Ryley puts it:

Sky News was in the vanguard of this onslaught on the broadcasting status quo: 
its mission was to disrupt television’s formula for presenting news.

It also claims to be more liberal than the “establishment” BBC in its range of 
political contact. In pre-referendum times it gave a lot of time to the Tory 
Eurosceptics in Parliament.  Its former political correspondent Adam Boulton 
says:

The BBC used to say we were following Murdoch’s agenda, but we were covering
them because they were tearing the Tory party apart and that was the story. The
same with the Greens. The BBC would never have them in the studio, but we did,
and now the BBC does as well.(a)

3. WHAT THE ACQUIRERS SAY

But it is the intentions of the putative future owners that matter, and there is 
plenty of information that makes those clear. The chairman of 21CF, Rupert 
Murdoch, who is also currently chief executive of Fox News, in 2007 told a House
of Lords Committee that Sky News would be more popular if it were more like 
Fox. The minutes of the session read: 

He believed that Sky News would be more popular if it were more like the Fox 
News Channel. Then it would be "a proper alternative to the BBC". One of the 
reasons that it is not a proper alternative to the BBC is that no broadcaster or 
journalist in the UK knows any different. Mr Murdoch stated that Sky News could 
become more like Fox without a change to the impartiality rules in the UK. For 
example Sky had not yet made the presentational progress that Fox News had. 
He stated that the only reason that Sky News was not more like Fox news was 
that "nobody at Sky listens to me" (b).

This often-quoted remark may have been tongue-in-cheek but there is a clear 
message that relates to the whole ecology of news media in Britain. As one 
history of journalism put it:

There are two kinds of journalism in Britain, as different as soccer and rugby 
football …. The two codes are not, as some might first think, tabloid and 
broadsheet, but print and broadcast. Newspapers have for 300 years been 



fiercely independent of the state and even in their declining condition are so 
strong that no government can touch them. They are outspoken, outrageous, 
irresponsible and generally over-the-top. They operate in a free market, 
unrestrained except by their own restrictive practices. Broadcasting on the other
hand operates in a controlled market; it has been licensed and regulated by the 
state since its inception and been much more susceptible to government 
pressure.

Journalists working under the two codes approach their work in a different way, 
with different aspirations. Newspaper journalists … have a free hand in the 
methodology they use, and push at the boundaries of law, custom and taste to 
produce the most spectacular results they can. Broadcast journalists on the 
other hand are conscious of providing a public service of reliable and 
authoritative information. Their labours are circumscribed by mountains of 
regulation and subject to scrutiny by statutory bodies. (c)

In a sentence, Rupert Murdoch, a press baron at heart, wants broadcasting to 
conduct itself like a newspaper. If it is allowed to, this crucial ecological balance 
will be lost and the losers will be the whole of Britain’s media and political 
cultures.

3.1 The First MacTaggart Lecture

There is more substantial evidence of Rupert Murdoch’s intentions to hand than 
off-the-cuff remarks at a Parliamentary Committee. In 1989 he was invited to 
deliver the prestigious MacTaggart Lecture at the Edinburgh International 
Television Festival. He defined the regulated broadcasting environment in the 
following terms:

For 50 years British television has operated on the assumption that the people 
could not be trusted to watch what they wanted to watch, so it had to be 
controlled by like-minded people who knew what was good for us… a service run
for the benefit of the people who provide it, rather than the people who watch it, 
sometimes under duress, because there is nothing else to watch. 

Much of what is claimed to be quality television is no more than the parading of 
the prejudices and interests of the like-minded people who currently control 
British television… This public service system has had debilitating effects on 
British society by producing output which is so often obsessed with class, 
dominated by anti-commercial attitudes and with a tendency to hark back to the 
past. My own view is that anybody who, within the law of the land, provides a 
service which the public wants at a price it can afford is providing a public 
service.

We see ourselves as destroyers of monopoly power … as creators of choice … I 
believe that a largely market-led television system, with viewers choosing from a
wide variety of channels financed in various ways, will produce a better 
television system.(d)



Sky TV was just six months old when Murdoch spoke. Since then much of his 
wish list has come to pass: there are hundreds of commercial channels, most of 
them advertising-funded and free-to-air thanks to the public service-initiated 
Freeview system. But the runaway winner of the expansion has been Sky TV, a 
huge commercial success that runs satellite services in four countries in Europe 
and others around the world. It makes immense profits -- £1.5 billion last year -- 
with 12 million UK subscribers and revenues of £8.3 billion, well over double the 
BBC’s £3.7 billion. The dreaded public monopoly seems to done neither Murdoch 
nor competition much harm. 

But Sky subscribers, despite the cost of its packages, watch BBC programmes 
more than any others. Overall, despite big cuts in its real income, the BBC holds 
32.8 per cent of viewing – nearly four times Sky’s 8.4 per cent. Consumer choice 
has been freed but has not wandered far.

3.2 The Second MacTaggart Lecture

In 2007 Rupert’s son James Murdoch was asked to deliver the MacTaggart. He 
was, and is again now, chairman of Sky TV. He took the anti-regulation, anti-BBC 
message even further, in more paranoid and brutal language and with none of 
his father’s vision and panache:

Dumping free, state-sponsored news on the market makes it incredibly difficult 
for journalism to flourish on the internet. We seem to have decided as a society 
to let independence and plurality wither. To let the BBC throttle the news market
and then get bigger to compensate. The threat to independent news provision is 
serious and imminent. 

Google has a higher percentage of advertising  spending in the UK than 
anywhere else in  the world: it is a consequence of a  tightly restricted 
commercial television sector. A heavily  regulated environment with a large 
public sector crowds out the opportunity for profit, hinders the creation of new 
jobs, and dampens innovation in our sector. And yet the authorities in the UK 
continue to seek more control and greater intervention. The UK and EU 
regulatory system also tightly controls advertising: the amount of advertising per
hour, the availability of product placement, the distinction between advertising 
and editorial and so forth. The latest EU-inspired rules on scheduling of 
advertising restrict the number of ad breaks permitted in news programming. 

In addition, the system is concerned with imposing what it calls impartiality in 
broadcast news. It should hardly be necessary to point out that the mere 
selection of stories and their place in the running order is itself a process full of 
unacknowledged partiality.  The effect of the system is not to curb bias – bias is 
present in all news media - but simply to disguise it. We should be honest about 
this: it is an impingement on freedom of speech and on the right of people to 
choose what kind of news to watch. The only reliable, durable, and perpetual 
guarantor of independence is profit. (e)



And he asked: 

Would we welcome a world in which The Times was told by the government how 
much religious coverage it had to carry? In which there were a state newspaper 
with more money than the rest of the sector put together and 50% of the 
market?  

Obviously nobody has suggested anything of the kind, but James Murdoch seems
not to comprehend the rationale for broadcast regulation and the distinction 
between print and broadcast. The world he describes is barely recognisable; for 
one thing the BBC had significantly less money than Sky even then – Sky’s 
revenues in 2009 were £5.3 billion. 

But both father and son made clear, on the most prominent public platform in 
the industry, their scorn for the rich and mature tradition that has developed 
over nearly a century a formula for protecting a high-quality and trusted service. 
It is a broadcasting environment that has been flexible enough to happily 
embrace the Murdoch’s own very distinct “tabloid” television output and heap it 
with awards – and which has enabled them to prosper.

Now they are seeking clearance to control outright the second main 24-hour TV 
news channel in the UK. What would they do with it?

4. PRESENTATION IS EVERYTHING

In Rupert Murdoch’s 2007 interview with the House of Lords committee, he said

Sky News could become more like Fox without a change to the impartiality rules 
in the UK. For example Sky had not yet made the presentational progress that 
Fox News had. (d)

In this context the word “presentation” is significant. It means presenting current
affairs, not in conventional bulletins, but in politically-charged talkshows with a 
strongly opinionated host and a panel of like-minded experts or activists, plus 
often a solitary opponent for balance. This is what Fox News in the US does every
evening from 7pm to 11pm. On the face of it, it would breach practically every 
clause of Section 5 of the Ofcom code.

The presenters are not called “hosts”, which a UK talkshow would have, but 
“anchors”. An anchor is the presenter of a current affairs programme, holding 
the varied elements together. So the show is presented as current affairs, which 
would be subject in Britain to due impartiality and accuracy requirements, but is 
actually a chat show, where opinion can be more freely legitimised. Fox then 
puts what the pundits say into bulletins and calls it news. (see section 9.2). That 
is how it works. That is what Murdoch has in mind for Sky. 

There is no question about this. Commentator Julian Petley wrote 14 years ago in
Index on Censorship: 



Murdoch is absolutely itching to turn Sky News into a British version of his 
rabidly populist Fox News which, even before its post 9/11 transformation into a 
cheerleader for war, was dubbed by Freedom and Accuracy in Reporting (FAIR) 
‘the most biased name in news’. (f)

Murdoch confirmed it when asked by the New York Times back in 2003 whether 
Sky would be imitating Fox, Murdoch replied: 

I wish. I think that Sky News is very popular and they are doing very well, but 
they don't have the entertaining talk shows - it is just a rolling half-hour of hard 
news all the time …. It is 'BBC lite' …. with a 'liberal bias'. (g)

Whether a UK audience would want it is another matter. For Sky News has 
actually tried it; twice, from 1994-95 and 2003-04 and both times a flop. The 
presenter both times was journalist Richard Littlejohn, formerly of the Evening 
Standard, LBC Radio and the Sun, now with the Daily Mail, an aggressive right-
wing controversialist. He was hired by former Sun editor Kelvin MacKenzie, who 
ploughs the same field and whom Murdoch made managing director of Sky in an 
attempt to make it more aggressively right-wing. Both appointments were 
failures. The show, called Richard Littlejohn, was pulled after a year. 

Perhaps unsurprisingly, the failure was put down to regulation. Littlejohn said:

We'd never been able to make the programme we intended. If Sky News could 
emulate its US sister Fox News, which has wiped the floor with CNN with opinion-
driven ‘fair and balanced’ coverage, ratings would soon shoot past the Astra 
satellite. But the regulators won't allow it. (h)

In early 2003 he returned to present Littlejohn, four nights per week. The 
programme was dropped in July 2004 and replaced with regular rolling news.  

Fox journalists do not like the idea. John Ryley was quoted in Television 
magazine in 2010: 

Although it has my admiration, I know that the Fox News model would not be 
right for Sky News. For some, opinion will be the right path to follow. For us, it is 
impartiality.

 And Adam Boulton, the influential and well-connected former political editor 
said:

It would not be to our advantage to go with one side or the other. If we became a
party-supporting channel, like Fox is with the Republicans, the others would just 
tell us to fuck off.” (a)

The risk, however, is real. The BBC’s political editor Nick Robinson wrote in a 
book on contemporary politics that before the 2010 election Rupert Murdoch had
lobbied the Conservatives hard to get rid of Ofcom. He noted:

A senior Tory minister has told me that had the party secured a majority it was 
his expectation that the regulator would have been weakened, the Murdoch 



company News Corp would have taken full control of BSkyB and James Murdoch 
would have got his way and turned Sky News into a channel to challenge what 
he saw as the BBC’s innate liberal bias.” (i)

5. CROSS-PROMOTING MURDOCH MEDIA

There are other categories of content where the acquisition could have a 
hazardous effect on compliance with the broadcasting code. The cross-promotion
of each other’s output by the various media in a cross-sectoral group is usually 
considered a competition question, as an abuse of monopoly or a threat to media
plurality, but it is a content issue too. It can distort editorial standards, with its 
inclusion not impartially selected, and supplanting other material.

The Murdoch press has done this for years, not just with direct advertising but 
with the insertion of favourable references into editorial copy. It as prevalent in 
the tabloid titles but happened on The Times as well. In 1989 the Times’s arts 
editor Tim de Lisle quit his job in protest after a promotional panel advertising a 
readers’ competition -- "Win a satellite dish" – was inserted across the top of the 
page for which he was responsible without his agreement. It is rare for journalists
to give up their jobs on principle, not because they are unprincipled but because 
before they start work on a title they know what it is like and accept the 
conditions, whatever they think of them. Tim de Lisle wrote in 2012:

Seeing it, I felt physically sick. It wasn't really a matter of principle – I had, after 
all, agreed to run the damn thing [on a listings page], and I had freely joined a 
Murdoch paper. It was more a matter of taste, and feeling exploited. Charlie 
Wilson [the editor] didn't see this: his idea of sympathy was to make macho 
noises like ‘welcome to the big bad world of newspapers’. He wouldn't repeat his
assurance that it wouldn't happen, and I wouldn't have believed him if he had. 
So I resigned.(j)

At present, the opportunities for cross-media promotion between News Corp’s 
newspapers and Sky, while extensive, are restricted; Fox is not able to dictate 
policy without overall control of Sky. The presence of other shareholders and the 
role of independent board members places limits on them. 

But as media business analyst Claire Enders wrote at the time of the 2010 bid:

Having shareholders with no links to the Murdoch family prevents News Corp 
from using Sky to further its own business interests. Total ownership of Sky 
would however allow them to undertake far more extensive cross-promotion, 
benefitting from operational synergies and the absence of countervailing 
influences. 



6. BROADCASTING STANDARDS: THE US FOX EFFECT

Assessment of the possible threat to broadcasting standards, if 21CF were to 
gain full control of Sky, must take into account Rupert Murdoch’s record in the 
US as he developed his print and broadcast media there.

In 2013, in the wake of the phone-hacking scandal, Rupert Murdoch split his 
global media group News Corporation into 21CF (satellite, cable TV and film) and 
News Corporation (print and online). However the division is not real. Both 
entities are still firmly under the control of Rupert Murdoch and his sons. James 
Murdoch runs Fox, and Rupert and Lachlan Murdoch are joint executive chairmen
of both Fox and News Corporation.

When 21CF made a bid to take over Time Warner in July 2014 the move was 
quickly rebuffed by Time Warner chief executive officer Jeff Bewkes who cited 
three structural objections: Fox’s dual class share structure, which hands 
effective control to the Murdoch family even though they are minority 
shareholders; “regulatory risks” arising from the corporation’s recent history; 
and the questionable ability of Fox’s management “to govern and manage” a 
merged company of this size. 

For all their domination of the company, the Murdoch family had been through a 
rough patch after the phone-hacking scandal in the UK, and had to rely on a 
preferential share structure that gives the family just under 40 per cent of the 
voting strength, despite holding around 15 per cent of the equity. Institutional 
shareholders, alarmed at the collateral damage and particularly at the possibility
of corporate corruption charges on both sides of the Atlantic, lobbied against the 
Murdochs at the News Corp 2011 AGM. 

Such open attacks are rare in the corporate world, but Institutional Shareholder 
Services (ISS), a major investors’ grouping, said the scandal had

laid bare a striking lack of stewardship and failure of independence by a board 
whose inability to set a strong tone-at-the-top about unethical business practices
has now resulted in enormous costs – financial, legal, regulatory, reputational 
and opportunity – for the shareholders the board ostensibly serves.

In elections to the board, 67 per cent of shareholders objected to the re-election 
of James, and 64 per cent against Lachlan. When the family shares were 
counted, that was 35 per cent voted against James and 34 per cent against his 
brother. Even chairman Rupert himself received 14 per cent "no" votes. Were it 
not for the preferential structure, in other words, James Murdoch would not even 
have remained on the board, let alone been promoted to chief executive of 
21CF.

In 2014 there was an attempt by News Corp shareholders to scrap the 
preferential share structure and replace it with “one share, one vote” that came 
close to success. (k) The proposal received 79 million shares voted in favour 
versus 87.6 million against. Bill Dempsey, chief financial officer of News Corp 
independent shareholder the Nathan Cummings Foundation, which sponsored 



the motion, said the dual-class structure gave the Murdochs an unhealthy level 
of control:

This kind of governance structure may be what we would expect in Cuba or 
North Korea but it is at odds with good governance practices [in the US].

7. THE US MEDIA REGULATORY ENVIRONMENT

President Ronald Reagan appointed Mark Fowler as chair of the Federal 
Communications Commission (FCC) in 1980 and he spearheaded deregulation of 
the telecommunications industry. Fowler said: 

Who are we in Government to dictate which (TV) program is good and socially 
desirable and which is bad and socially undesirable? We should let the 
marketplace decide.

One focus from the start was to abolish the “Fairness Doctrine”. This principle for
impartial and balanced reporting, introduced in 1949, required broadcasters to 
devote programming to potentially controversial issues of public importance and 
incorporate opposing views in those reports. They were further required to alert 
anyone subject to a personal attack in their programming and give them a 
chance to respond, and to balance the reporting of all candidates in elections. 

In 1987 it was duly scrapped, allowing a corps of rampant conservative 
commentators to invent a new genre of broadcasting: aggressive, openly biased,
and self-proclaimed as “balance” for a supposed liberal, left-wing bias in 
mainstream media. First were the radio “shock jocks”, the phone-in hosts who 
cultivated notoriety to bring audiences to radio threatened by other media, 
notably daytime cable TV. By 1992 their exemplar Rush Limbaugh had a 
successful television show as well as his national radio programme that held a 
listenership of nearly 14 million.

The other key factor reshaping US media was the sweeping changes in 
ownership limits in the 1996 Telecommunications Act. These enable Murdoch to 
expand his media holdings across hitherto-prohibited sectors, laying the 
groundwork not only for the Fox TV network and Fox News but the 2007 
acquisition of the Wall Street Journal. It also enabled the rise of conservative talk 
channels that soon saturated the airwaves. A 2007 study of 257 news/talk TV 
stations found 91 per cent of the programming was conservative, an imbalance 
they concluded that was not market-driven but the result of “multiple structural 
problems in the US regulatory system.” (l)

These changes had a profound negative impact on US broadcasting. Rupert 
Murdoch has been a powerful voice challenging regulatory constraints, and 
supporting media consolidation, as he has also been in the UK. Murdoch advised 
Trump on naming a new chair for the FCC, and Ajit Pai, who was appointed, has 
quickly set about further deregulation, promising to take a “weedwhacker” to 
what he considers unnecessary rules. Pai has also declared he will scrap the “net



neutrality” rules that guarantee the same internet service to all consumers, and 
cut the budget of the Corporation for Public Broadcasting (CPB), which provides 
funds for National Public Radio (NPR) and television (PBS).

8. RUPERT MURDOCH AND US POLITICS

Murdoch is closely associated with the Trump Presidency. The families are 
reported to be close and Fox gave Trump blanket coverage during the campaign 
-- including an apparently bitter feud between Trump and Fox presenter Megyn 
Kelly, who left the station in January, making rather more convincing accusations
of sexual harassment against chief executive Roger Ailes. He was forced to go as
well – and became a top adviser to the new president. (m)

Rupert Murdoch became a US citizen in 1985. He had recently purchased 50 per 
cent of 20th Century Fox Film Corp and planned to purchase Metromedia, the 
nation's largest group of independent television stations, but federal regulations 
limited non-U.S. ownership of a broadcast license to 20 per cent.

His acquisition of the New York Post in 1976 had given him access to politics at 
the highest level. He actively supported Ronald Reagan in the 1980 Presidential 
race. In the campaign for a second term the Democratic nomination for Vice 
President was Geraldine Ferraro. In October 1984 ten issues of the Post featured 
negative front-page headlines about Ferraro. The most damaging was a story 
secretly supplied by Reagan’s campaign that her parents had been arrested (but 
never convicted) for illegal gambling. These stories devastated Ferraro but more 
importantly, in a preview of the way Fox News was to operate, it led other media 
to focus on her background with the suggestion there might be something 
sinister there. (n)

In 1988 Murdoch was forced to sell the Post when he purchased Channel 5 TV in 
New York, which breached cross-ownership rules prohibiting ownership of a TV 
station and newspaper in the same town. But he was able to repurchase the 
paper in 1993. In 1995 he founded the Weekly Standard, based in Washington 
DC and a platform for neo-conservatism. When he set up the Fox network it did 
not have its own news division but bought in a feed from Ted Turner’s Cable 
News Network (CNN). Murdoch regarded CNN as dangerously liberal and its 
inadequately belligerent coverage of the first Gulf War in 1990 spurred him to 
launch his own. (o)

9. FOX: HOW IT WORKS

Roger Ailes, a Republican political strategist, offered his services to launch the 
all-news cable channel and Fox News began broadcasting in October 1996. It has
had a disruptive, negative impact on US broadcasting, journalism and politics. It 
is not, in fact, a news channel, in the way Sky News in the UK has been, but a TV 
version of talk radio with angry and articulate right-wing hosts. It abandons the 



notion of a professional, impartial news service in favour of one explicitly shaped 
to be a strident mouthpiece for its owner’s political agenda. It could hardly be 
further from the model of national TV news services licensed by Ofcom.

It has two operating slogans: “Fair and balanced”, and “We report, you decide”. 
These have been widely mocked, understandably, but while undoubtedly cynical,
to Fox’s followers they do have meaning: “balanced” to right-wing Americans 
means a counter-weight to the perceived liberal bias of the other big corporate 
networks; “you decide” means, you decide in the light of this different way in 
which we present you with the facts.

9.1 A very recent case: Andrew Napolitano

Andrew Napolitano is described as Fox network’s “senior legal analyst”. On the 
morning show, Fox & Friends, on March 14, Napolitano said that GCHQ had 
wiretapped Trump on behalf of President Barack Obama during the election 
campaign. He said:

Three intelligence sources have informed Fox News that President Obama 
went outside the chain of command. He didn’t use the NSA. He didn’t use the 
CIA. He didn’t use the FBI and he didn’t use the Department of Justice. He used 
GCHQ. What the heck is GCHQ? That’s the initials for the British spying agency. 
They have 24-7 access to the NSA database.

The story went round the world. Two days later, Trump’s press secretary Sean 
Spicer repeated the claim from the White House podium, infuriating British GCHQ
officials, who responded:

Recent allegations made by media commentator Judge Andrew Napolitano about
GCHQ being asked to conduct ‘wiretapping’ against the then president-elect are 
nonsense. They are utterly ridiculous and should be ignored.

The next day Fox News was forced to disown Napolitano’s remarks. Anchor 
Shepard Smith said on-air:

Fox News cannot confirm Judge Napolitano’s commentary. Fox News knows of no
evidence of any kind that the now-president of the United States was surveilled 
at any time, any way. Full stop.

Yet viewers would surely have understood Napolitano’s statement as having the 
full authority of Fox News when it was made. Trump however refused to recant 
and praised Napolitano as “a very talented legal mind.

9.2 The Fox Effect and “Fake news”

This is the “Fox Effect” and how it works, with a wilful confusion between news 
and comment.  A false story originates with some right-wing blogger or talk radio
host or other conservative outlet, which Fox News then picks up and gives heavy
coverage, while berating the main “liberal” media for ignoring it, who become 
obliged to follow suit. It is now a mainstream story and can even be formally 
withdrawn, if need be, but that doesn’t much matter because it is circulating on 



social media, providing ammunition for conservative activists, and cannot be 
stopped. 

It is also the principle origin of the currently debated phenomenon “fake news”. 
There is a moral panic about the damage done by “fake news” to the honesty of 
public discourse, both in the US and in Britain. Conservative American blogs and 
other obscure websites are frequently held responsible; yet it is largely Fox that 
propels their fantasies into the mainstream.

It has happened time and again. Well-sourced examples include the 2015 story 
that Birmingham (England) is a “totally Muslim place where non-Muslims just 
simply don’t go”. This was hotly contested, obviously, in Britain, and was again 
formally corrected and apologised for; yet it persists, and Trump himself 
repeated it during his campaign. Polls in American still show substantial numbers
of people convinced that Barack Obama is Muslim (despite being a practising 
Christian) and was not born in the USA (though the records are clear). Both lies 
began their mainstream careers on Fox News.

The three key hours of broadcasting on Fox News, the 8pm, 9pm and 10pm 
nightly shows, are anchored respectively by Bill O’Reilly, Tucker Carlson 
(appointed reportedly by Rupert Murdoch himself to take over Megyn Kelly’s 
coveted slot) and Sean Hannity at 10pm, are all hosted by pro-Trump presenters.

It could be added that “fair and balanced” does not include “accurate” or 
“truthful”, and indeed truth hardly comes into it. This confusion between news 
and opinion is one way the channel has generated its political influence and built
its audience. But the consequences of this relentless partial programming have 
damaged American media and politics, fostering fear, division and hatred. More 
importantly, this kind of broadcasting is in conflict with the requirement of 
broadcasters in the UK and Europe to provide impartial broadcast news. 

10. A DRY RUN IN AUSTRALIA

A similar exercise to 21CF’s bid for Sky in the UK has recently taken place in 
Australia, where Rupert Murdoch began to assemble his media domain more 
than 50 years ago. Sky News Australia, a 24-hour news station, owned, like Sky 
in Britain, by a consortium including a Murdoch company, was 100 per cent 
taken over in December 2016 by another, in this case News Corp, not 21CF. The 
previous owners with 33 per cent each were local channels Nine News and Seven
News, and Sky Europe (formerly BSkyB). It is a cable channel broadcast on the 
Foxtel cable network, which is 50 per cent owned by News Corp. The takeover is 
already proving controversial.

Sky’s daytime schedule is a rolling news format and well regarded for its 
accuracy and professionalism, like Sky in the UK. But the night-time schedule is 
very different: like Fox in the US, a series of opinion-led programmes, unlike any 
other TV station in Australia, much of it is on the extreme right. The programmes



are heavily populated with columnists from News Corp newspapers, often 
interviewing others.

These presenters line up very like their American counterparts, with at 7pm 
every evening Andrew Bolt, a far-right columnist on News Corp’s Herald Sun, 
Australia’s biggest-selling tabloid daily; at 8pm a variety of different presenters; 
and from 9 to 11pm daily, Paul Murray, a former radio shock jock Trump 
supporter with an aggressive right-wing style.  

The format predated the takeover but there are still concerns. On the 
Conversation website, influential media commentator Denis Muller wrote: 

Sky has a kind of split personality. During the day, it runs a professional, no-frills 
TV news service. But when darkness falls, it becomes a different beast 
altogether. The Bolt Report is a nightly piece of right-wing punditry in which 
Andrew Bolt does his more-in-sadness-than-in-anger routine.

Yet he looks a model of reason by comparison with Paul Murray, a crass 
vulgarian who swaggers about the set unburdening himself of a string of 
grotesqueries … Certainly its stable of commentators and panel chairs is skewed
to the right … but it also includes two former centrist Labor premiers … and 
respected independent journalists. Such catholicity is not to be found on Fox 
News, and that is a significant difference between the two. It is too glib to say 
that Sky is just an Australian version of Fox News, but the Murdoch connection is 
a critical factor. (p)

Columnist Mark Day, a respected and pro-Murdoch former editor, wrote in the 
Australian, Murdoch’s upmarket national daily:

Sky’s shift to full prime-time opinion programming — or ‘engaging conversation’ 
as insiders characterise it — broadly follows the highly successful Fox News 
format in the US, frequently criticised for is strong conservative leanings. Our 
Sky presenters generally lean towards conservative — sometimes 
disconcertingly so. Paul Murray, for instance, presents as far right by wearing his
admiration for Pauline Hanson on his sleeve, yet he regularly tops the viewing 
numbers for all Foxtel channels at 9pm, proving that viewers will tune in to 
disagree as much as agree with a presenter.

Increasingly I have felt that opinion programming may have gone a step too far. 
Would it not be better to pull back to the core function of providing more news, 
at least part of the time?

11.   CONCLUSION: FOX IN THE UK  

Fox News is available in the UK via a number of platforms, and is licensed by 
Ofcom. There have been occasional complaints about its content over the years, 
and Ofcom has seven times found breaches of the code since 2013 (q), but it is 
still deemed worthy of its licence despite the evident bias in its content. 



The seven cases comprised the inadvertent live coverage of a suicide; two cases 
of product promotion in consumer programmes; a breach of electoral law in its 
referendum coverage; a heavily biased pro-Tump report on last year’s 
presidential election; and two “fake news” stories: a sickening anti-abortion item 
by the egregious Andrew Napolitano (see section 9.1), accusing Planned 
Parenthood doctors of trading in the body parts of aborted foetuses;  and the 
story, well publicised in Britain, that Birmingham is an all-Muslim city that non-
Muslims don’t go to.

Other overseas broadcasters have been deprived of their licences, but Fox 
remains “legit”. The former chief executive, Ed Richards, told the same House of 
Lords committee inquiry in 2007 that interviewed Rupert Murdoch that foreign-
based news channels such as al Jazeera and Fox are not subject to the 
impartiality regulations because, firstly, “they are targeted, very clearly and 
explicitly, at a different audience”, and second, “they have extremely small 
audience shares”. Sky TV, as we have seen, is more tightly regulated and has a 
good track record. The difference between these two stations is the issue at 
stake. 

There has been in recent years a debate in the industry about the nature of 
broadcast news and current affairs. Some have argued that the traditional  “due 
impartiality” requirements have been based on the notion that political affairs be
presented in terms of equal time for the two main political parties, and that this 
is out of date and avoids the real political issues. The coverage of the EU 
referendum last year led many to point out that the existing rules reduced 
complex issues to “tit for tat” which served the electorate poorly. These are now 
familiar arguments and we do not need to go into details; but a reform 
suggested by many is that the current rules should apply only to the main 
national bulletins, with freer rein allowed to other broadcasters.

In a sense Ofcom is already moving in that direction with a more relaxed 
approach to niche broadcasts --- such as Fox News. But were Sky to become part
of 21CF at the heart of the Murdochs’ global media domain then it could not be 
considered anything other than a mainstream broadcaster to which the most 
rigorous standards should apply. As Julian Petley wrote in Index: 

Can anyone seriously believe that the shortcomings of British television news 
and current affairs programmes are really going to be remedied by injecting the 
kind of brutishly populist news values which make Fox such a disgrace to 
broadcast journalism?

A cash-drenched Sky News, plugging a relentlessly populist news agenda, adding
its stentorian voice to the anti-BBC bias of the Murdoch press, and bolstered by 
massive cross-media promotion from elsewhere in the Murdoch empire would 
rapidly force its way into a dominant position in the broadcast news 
environment. (f)



NOTES

(a) Inside the scoop factory, Television Magazine, April 2010, Royal Television 
Society
(b) www.theguardian.com/media/2007/nov/24/bskyb.television
(c) Journalists: 100 years of the NUJ, Tim Gopsill and Greg Neale, Profile Books 
2007
(d) 
www.thetvfestival.com/website/wp-content/uploads/2015/03/GEITF_MacTaggart_
1989_Rupert_Murdoch.pdf
(e) 
image.guardian.co.uk/sys-files/Media/documents/2009/08/28/JamesMurdochMacT
aggartLecture.pdf
(f) Julian Petley, Index on Censorship, Vol.32, No.2, 2003
(g) www.nytimes.com/2003/04/07/business/media-mr-murdoch-s-war.html
(h) British Journalism Review, Vol. 13, No. 3, 20
(i) Nick Robinson, Live From Downing Street: The Inside Story of Politics, Power 
and the Media, Bantam Books, 2012
(j) Lisle, Tim de. “Rupert Murdoch’s Evidence Was Like One of His Tabloids.” 
Guardian, April 26, 2012
(k) The Guardian, 5 August 2014. 
(l) John Halpin et al, The Structural Imbalance of Political Talk Radio, 21 June 
2007. 
https://www.americanprogress.org/issues/general/reports/2007/06/20/3087/the-
structural-imbalance-of-political-talk-radio/
(m) Gabriel Sherman, Megyn Kelly’s Departure Is a Big Clue About the Future of 
Fox News,” New York Magazine, 3 January 2017. 
(n) David McKnight, Murdoch’s Politics, Pluto Press, 2013. The Ferraro case is 
covered on pp68-70
(o) Nicole Hemmer, Messengers Of The Right: Conservative Media and the 
Transformation of American Politics, University Of Pennsylvania Press, 2016.
(p) Muller, Denis. Sky News is not yet Fox News, but it has the good, the bad and 
the uglies. The Conversation, February 15 2017
(q) www.gov.uk/government/publications/ofcom-sky-21cf-breaches. Individual 
cases are archived at www.ofcom.org.uk/about-ofcom/latest/bulletins/broadcast-
bulletins/audience-complaints

Campaign for Press and Broadcasting Freedom, 23 Orford Road, London E17 9NL
www.cpbf.org.uk
freepress@cpbf.org.uk
Chair: Ann Field 07831 676587
Organiser: Josef Davies Coates 07974 888895
Editor: Tim Gopsill 07769 928795

http://theconversation.com/sky-news-is-not-yet-fox-news-but-it-has-the-good-the-bad-and-the-uglies-72510
http://theconversation.com/sky-news-is-not-yet-fox-news-but-it-has-the-good-the-bad-and-the-uglies-72510
http://www.thetvfestival.com/website/wp-content/uploads/2015/03/GEITF_MacTaggart_1989_Rupert_Murdoch.pdf
http://www.thetvfestival.com/website/wp-content/uploads/2015/03/GEITF_MacTaggart_1989_Rupert_Murdoch.pdf
http://www.ofcom.org.uk/about-ofcom/latest/bulletins/broadcast-bulletins/audience-complaints
http://www.ofcom.org.uk/about-ofcom/latest/bulletins/broadcast-bulletins/audience-complaints
https://www.americanprogress.org/issues/general/reports/2007/06/20/3087/the-structural-imbalance-of-political-talk-radio/
https://www.americanprogress.org/issues/general/reports/2007/06/20/3087/the-structural-imbalance-of-political-talk-radio/

