PAGE 12

THE London Gay Teenage Group have
had an application for a Public Service
Announcement advertising the group,
to appear on London Weekend
Television, turned down by the IBA.
The group is GLC-funded and provides

isolated gay teenagers.

support, resources and social events for

The group believes that letters in
support of their right to advertise in this
way could help to influence the IBA.

The CPBF has already written. Any
members who wish to do likewise should
write to: The Chairman, IBA, 70,
Brompton Road LONDON SW3.

Dirty deal cracks
‘Mirror’ image

A= ;‘;

® Robert Maxwell: looking forward to proprietorial power

Sunjournalistrapped

A National Union of Journalists
appeal hearing has confirmed that a
Fleet Street journalist breached
union rules by writing an article
which encouraged discrimination
against women.

In the first case of its kind, NUJ
member Terry Lovell was found
guilty earlier this year by the
union’s executive of breaking clause
10 of the NUJ’s Code of Conduct in
an article in The Sun last June.

The article, headlined ‘“What’s
The Sexiest Bit of a Woman?”,
reported a theory by American
psychotherapist Dr Silvia Feldman,
who claimed that the asset a woman
most accentuated revealed certain
aspects of her character.

But a member of the public was so
angry when she saw the article that
she called onthe NU.J to take action.

Her complaint was taken up by a
member of the union’s London
North branch and backed in a
judgement by the national executive
committee. ‘““We are delighted at the
outcome of this unique case,” said,
London North Branch secretary
Adrian Roxan.

“This shows that the NUJ:s
complaints system does work and is

Printed by Morning Litho Printers Ltd. (TU)

for sexist
reporting

vastly superior to the Press Council.
Not a day goes by without articles
appearing in the Press which
flagrantly flout the union’s Code of
Conduct.

Itis vital now that members ofthe
public see this and are encouraged
to take up complaints through the
NUJ.” he said. The NUJ’s Appeals
Tribunal supported the executive.
Lovell’s original copy had contra-
vened the Code in encouraging
discrimination against women and
this was made worse by the
exaggerated treatment by The Sun.

The NUJ — which does not
recognise the Press Council — is
next year creating an Ethics Council
which will deal directly with all
cases lodged under its Code of
Conduct by either its own members
or members of the public.

Robert Maxwell’s burning
ambition to buy his way in
to Fleet Street was realis-
ed when Reed Inter-
national accepted his offer
of £113m for Mirror Group
Newspapers.

Reed previously turned down an
offer of £100m from a consortium of
Mirror journalists, on the grounds
that they would not sell to any one
individual buyer. Their betrayal of
this promise, another triumph for
greed over principle in Fleet Street,
18 a major setback both for press
freedom and jobs security in MGN.

Despite his Labour Party creden-
tials, Maxwell’s past offers little
comfort for the MGN workforce. The
Scottish Daily News, an attemptata
worker’s co-operative in Glasgow in
the mid-seventies, was “fatally
undermined by internal pressures,
most of them centred around Robert
Maxwell”, according to the authors
of a history of the project. More
recently, all three major pring
unions have been involved in bitter
disputes with Maxwell, with SOGAT
accusing him of reducing workforces
by 29%.

During the first few days of his
proprietorship Maxwell has award-
ed himself ample space to pontifi-
cate on the future of his new
acquisitions. The style of the papers,
and their grudging support for
Labour seem unlikely to change
substantially. Since, however,
Maxwell seems set to impose his own
curious mix of nationalism and ‘new
realism’ on the papers’ politics, and
sexist, sensationalised material will,
no doubt, continue to make up most
of the content, there seem to be few
grounds for rejoicing.

JOURNAL OF THE CAMPAIGN FOR
PRESS AND BROADCASTING FREEDOM

NO:24, JULY-AUGUST 1984 mummmmm20p

Solidarity

in pri

IN THIS ISSUE:

Campaign news

nt

Trade unionists in Fleet St. — the ordinary printers,
journalists, clerical and distribution workers — have
demanded, through a “Right of Reply”, that the miners’ voice
is heard for a change. We have produced this statement
because we want you —the reader — to know that the men
and women who make your daily newspaper are resolute in
their support of the miners.

WHY?

* WE WANT TO STOP thousands of miners — and their
families — joining the 4 million people who daily endure the
indignity of being without work.

* BRITAIN NEEDS COAL: We have greater reserves of coal
than any country in Europe, but in 10 to 15 yvears’ we will —
on present policies — once again be dependent on imported
energy. The present Middle East war demonstrates just how
vulnerable we are

* NORTH SEA OIL is a precious resource. At the moment it

18 being Inttered away on tunding the army of unemployed
In another decade or so, the oil will be gone... forever.
* THE GOVERNMENT lied to you. The Prime Minister has
repeatedly said that the Government will not interfere — hut
the truth 1s that she was deliberately been working to prolong
the strike
Were the miners to lose, Britain would be the poorer,
harsher, and more divided. We will not allow that to happen.”
The statement was signed by London Region NGA,
london Press Branch EETPU. AUEW Fleet St. Branch,
London Sogat Branches and some members of the NU.J

London Region NGA (1952)
London Press Branch EETPU
AUEW Fleet Street Branch
London SOGAT 82 Branches
Members of the NU.J

FLEET ST. workers demonstrated
their strength and their
concern for press freedom at the
end of June in an historic show of
solidarity with the miners.

Demanding a half-page in which to
state their case, the unions — acting
with unprecedented unity — made clear
their abhorrence of the abuse, distortion
and lies which have been heaped on the
miners by most national papers since
the strike began.

The demand for a Right of Reply on
behalf of the miners provoked immediate
confrontation. Mrs Thatcher’s most
entrenched and reactionary supporters
— the proprietors and editors of Fleet St.
— were adamant that they would defend
press freedom and editorial prerogative
to the last drop of blood ... so long as it
was the opposition’s.

But, faced by trade unions working to
an agreed strategy, the employers
collapsed like a pack of cards. Scarcely
had they left their meeting at the
Newspaper Publisher’s Association than
the common front dissolved. Some
offered an advert, some a news story,

some a letter and some a blank refusal.
These last — which, to its shame,
included the Daily Mirror — did not
publish in London at all.

The occasion for this remarkable joint
action by Sogat, the NGA, the NUJ, the

EETPU and the AUEW, was the South-
East Regional TUC’s “Day of Action”

on Wednesday, June 27.
Here is what happened:

Daily Mirror did not publish after negotia-

tions on the statement broke down.

Sun did not publish, management refusing

to print the workers’ statement.

Financial Times did not publish for the

same reason.

Guardian published the statement as a letter

plus a cartoon supporting the miners.

The Times also published the statement as a

letter from the chapels.

l)ai_ly Express published the statement as a

half-page “advert”. No bill has been received.

Daily Star also published a

half-page
“advert”.

Daily Mail published statement as a quarter
page “advert’.
Morning Star published the statement

across the top of its front page “with
pleasure”.

* Four-page supplement on aspects of the miners strike
which are being ignored elsewhere

How Leon Brittan was blackmailed

Controversy over ‘Diverse Reports’

Parliamentary initiatives for media reform

Challenging media sexism
Journalists challenge Contempt of Court legislation
Media news, views and reviews

Editorial

staff ban
bingo at
limes

Journalists on The Times are refusing
to write or process promotional
material for the paper’s up-market
version of bingo.

Launched at the end of June, Portfolio
is based on company share prices but
requires no skill. The NUJ chapel at the
paper has instructed all members to
refuse to handle copy about the game —
nickn:dmed “Dingo” * in honour of the
paper’s owner.

So far, only David Blake, the aper’s
home news editor, has been wiﬁing to
defy the instruction. Mr Blake has, in
the past, boasted of his trade union and
Labour Party credentials; more recently
he has been willing to do anything
management asks.

The editor of The Times, Charles
Douglas-Home, told the morning
editorial conference the day after Dingo
was launched that he did not want to
over-react to the Chapel instruction.

However, in a memo to all staff he
asserted what was described as his
“editorial prerogative.”

“Nobody except the Editor and his
editors (sic) make decisions on what
goes into the paper; neither manage-
ment, Mr Murdoch or the NGA ... and
he does not think the NUJ should
make the decision. He does not like
the idea that the NUJ should decided
whether or not it should beinvolved.”

Apart from the near illiteracy of the
memo, it is not clear whether Mr
Murdoch was told of this declara-
tion of independence! He need
not worry. Later the same day Mr
Douglas-Home reverted to type and
agreed to publish a letter on behalf of
workers at The Times in support of the
miners. The letter was published in spite
of the strenuous objection and declara-
tion of “editorial prerogative” by Mr
Douglas-Home.

* Dingo is an Australian wild dog.



PAGE 2

CAMPAIGN NEWS

THE
Siin

oy v

We todd
you first

QEZIS SEF. TO
SAIL'FOR WAR

S

GOTCHA

— 1 e Qur lads sink

s |

) People Against the Press: the devas-
tating report of an independent inquiry into
the Press Council. Selling price £7.95 — Our
price £3.95

[ Press, Radio and TV: an introduc-
tion: the simple guide to complex media.
Selling price £1.80 — our price £1.50

[0 Rejoice: media and the Falklands —80p
[J Are You in the Picture? — 50p

0J It Ain’t Half Racist, Mum:racism in the
media. Our price £2.50. Video can be hired
from the Other Cinema, tel.01-734 8508/9 or
purchased from CPBF.

[J Hunt on Cable: Chaos or Coherence?
Selling price £1.95 — Our price £0.95. Plus
postcards like the new Gotcha card, pictured

left. ALL from our office at 9 Poland Street,
London W1 3DG.

(o] Wellll
CAMPAIGN

' Individual Membership £6 per annum
Organisations affilate according tos
*membership:
Below 1,000: £10
' 1,000 to 10,000: £20
1 10,000 to 50,000: ¢50
*50,000 to 100.000: £100
Jover 100,000: £250
' *I/We would like to join the CPB!"'

Sxdtenclogarets ML JuEd B Tl e e s
'

I Name (or Secretary’s Name) ..............
! (if different from above)

! Organisation if (if applicable) ............

ShAddvesavt . 1ot Jeolpews . Simeebl A6 04

'Send to: CPBF, 9 Poland Street, i
| London W1 3DG '

Whitehead to
chair new

NORTH EAST members of the
CPBF on Newcastle Trades
Council have begun moves to
win the miners fairer treatment
from the local media.

The Media Committee of the
council is preparing a list of
journalists who, may be sym-
pathetic to the miners’ case. At
the same time the committee is
in touch with activists in mining
communities.

The committee also wants to monitor
coverage of the dispute and initiate
attempts to win the Right of Reply where
appropriate.

The former MP for Derby North,
Philip Whitehead, is to be the chair-
person of the East Midlands branch of
the campaign. Plans are under way to
organise a formal launch meeting in the

autumn. Meanwhile, journalists in
Nottingham are putting together a

media guide to help get their case across
to the media. It is the fifth such booklet
in various parts of the country and
follows a campaign initiative in
Birmingham two years ago.

After the launch of the campaign in
the North West, a recent workshop on
‘Reaching Out’ attracted people from as
far and wide as Penrith in the north, and
Liverpool in the west. Local groups are
being set up to organise ‘one off’

Midland grou

meetings in towns like Carlisle, Wigan,
Burnley, Rochdale and Liverpool.

In Birmingham, West Midlands
members held a public showing of two
new videos: the CPBF tape, “Making
News”, on the 1982 health workers
dispute and one of the NUM endorsed
series of 10 videos on the miners strike. A
food collection for the miners was taken
at the door. Efforts are also under way in
the West Midlands to raise funds for a
full-time worker.

The miners dispute is also being
watched by members in Wales. Work is
going on to draw up a report of the
coverage of the dispute, and a public
meeting will debate the findings.
Meanwhile, the Wales CPBF will be
holding a fringe meeting at the Plaid
Cymru conference in October, and final
arrangements are being made for a one-
day workshop on media and democracy
to be held in conjunction with the
Communist Party.

CONTACTS:

North West: Phil Turner 061-428 6446
or Granville Williams 061 226 4170
North East: Malcolm Wright 0325 484374
West Midlands: Rob Burkitt 021-359 5545
Wales: Trevor Wright 0222-396409
East Anglia: Brian Morrey 0603 612872
East Midlands: Derek Cox 0602 56101
ext 2714

South East London: Jad Adams

699 6718

Code of conduct on sexism
a priority for women

Much in this issue of Free Press is
about how the miners are having
their say in some of the national
press. This is an important and
encouraging example of how groups
of workers can exercise some
control over what gets said about
them in the media.

Unfortunately, other groups who get
similar or even more consistently bad
treatment are not so fortunate in their
attempts at redress.

Industrial action to gain a Right of Reply
is, for the present, the prerogative of well
organised and powerful sections of the
socialist movement. Women and black people
can only look for the day when they achieve
such solidarity.

Meanwhile, organising for change
continues and an exciting example was the
Campaign’s meeting for women which took
place in June.

Forty women came from a variety of
campaigning groups, and trade unions, as

well as individual members and supporters of
the Campaign. Examples of the ways in
which women are portrayed in the media
provided a useful starting point for a
discussion on what can be done to achieve
change.

Complaints were considered important but
of limited value as was the NUJ code of
conduct; a union whose existence is based on
protecting members cannot also effectively
discipline them for ethical lapses. Neverthe-
less, a code of conduct on sexism was
generally thought to be a useful propaganda
weapon for getting the issue raised in the
minds of journalists and programme makers.

Developing such a code must now be a
priority for the Campaign. We intend to hold
a conference specifically to discuss such a
code and other related issues and make sure
that the code is adopted by the media trade
unions.

The group will be meeting every month,
beginning in September, and we will be
sending out the dates and venues soon.
Women members should keep an eye on Free
Press for further news.

PAGE 3

NEWSPOINT

MP in bid

for right of

By Aidan White
AUSTIN Mitchell, Labour MP for
Grimsby and a former journalist,
introduced a Right of Reply Billin
Parliament last month.

Mr Mitchell’'s new law would give
members of the public the right to reply
to allegations made against them or to
misreporting or misrepresentation in
the press, radio and television. He has
also called for the establishment of a
media ombudsperson to keep an eye on
the media — an acknowlegment of the
failure of the Press council. .

Although Mr Mitchell’'s Bill is
unlikely to make it to the statute book
given expected government opposition,
he took the opportunity of introducing
the Bill to launch a scathing assault on
the irresponsibility of the media.

Mr Mitchell told MPs: “With the single
exception of the Daily Mirror, which 1 regard
as a cut above the rest of the popular press, we
have a vicious, prostituted press, which
besmirches the democracy which it should be
serving and educating.

“It is overwhelmingly Tory, with no higher
sense of duty than to act, not as the Prime
Minister's lapdogs, but as her yapdogs. Its
members yap and bite at whoever stands out,
whoever is different, whoever is a trade
unionist, whoever stands up for his rights
and whoever believes in the values of liberty.

“We have a press which sensationalises
and trivialises and whose only deference to
the great American tradition of inquiring and
vigorous journalism is a prurient interest in
sex and anything that is sordid and
sensational and in personal trivia. It
grovels before power, and indeed positively
clamours for honours — the crumbs from the
Prime Minister's table — while the Prime
Minister buys support in a contemptuous
fashion. At the same time, it clobbers anyone
who is too weak or powerless to look after
himself, and anyone who steps out of line.
The measure is directed at such a press.

“The ownership structure at the centre of
this network is difficult to tackle. The
circulation war, which debates, sensation-
alises and trivialises, is difficult to stop. If we
cannot tackle those two problems, we cannot
protect the individual against the distortions,
mispresentations, misreporting and hound-

The Union will support any member who refuses
to work on anti-union material which does not
provide aright of reply. ACTT Policy

® Austin Mitchell — scathing attack

ing, which are becoming all too common in
the popular press.

“We could protect the individual by
creating a legal right of reply, such as exists
in statutes in France, West Germany,
Austria, Sweden, Denmark and Canada.
Such a statute should exist in the United
Kingdom. [a most of those countries the right
of reply extends to individuals and
organisations, which have a legal person-
ahty.”

Mr Mitchell went on to give some specific
examples of media bias and concluded: A
quick reply is needed, and the Bill provides it.
I'he Bill provides a media ombudsperson,
which is an important innovation and one for
which there are important overseas
precedents. In the United States, about 30
newspapers, including the Washington Post.
have set up their own ombudspeople to
adjudicate complaints against themselves.

“The measure could be criticised as a
restraint on the freedom of the press. [tis not.
It is an incentive to use that freedom
responsibly and a restriction on the licence,
which the press, under the impetus of the
circulation war for survival, has recently
misused.”

® Fighting talk: an extract from an ACTT poster issued to members.

Journalists
hit back

as BBC
axes Sixty
Minutes

By DAVID ALDRIDGE

THE AXING of the BCC’s early
evening news and current affairs
show Sixty Minutes isn’t just a case
of one more not particularly good
programme failing to make the
grade. It represents the latest, and
arguably most serious, step in a
retreat from a crucial aspect of
public service broadcasting thatthe
BBC has been engaged in over the
past five years.

Sixty Minutes, which included a
news bulletin, regional news and
national current affairs, is to be
replaced by an extended news
bulletin, followed by regional news
programmes — spot the missing
ingredient.

Current affairs output has long
been a thorn in the side of the BBC.
Going back to Harold Wilson’s row
about ‘Yesterday’s Men’, through
the roasting that Mrs Thatcher

received at the hands of Diana
Gould about the Belgrano on

Nationwide, up to the recent
Panorama programme exposing
the links between the Tories and
the extreme Right, it has been
current affairs output which has
caused the Board of Governors, not
to mention the Government, much
anguish and anger.

Five years ago there were two
daily current affairs programmes
on the BBC’s main channel. Now,
after Breakfast Time which ends at
9 in the morning, there are no daily
current affairs programmes on BBC
1 —only Newsnight on BBC 2 at the
very end of the day, still keeps the
current affairs flag flying — not
that there are too many people
around to notice it, at that time of
vight.

No one within the Campaign for
Press and Broadcasting Freedom
will be under any illusions that the
BBC’s editorial output is not
seriously flawed, yet the demise of
current affairs programming and
its replacement by news bulletins
and perhaps even light entertain-
ment is a development that must be
challenged. NUJ members at the
Lime Grove are challenging it —
and should receive all our support
for their action.



PAGE 4

NEWSPOINT

Boards of trustees to protect the public
interest have a poor record in the media.
JOHN FOSTER argues that they are worth

exploring further.

Alternatives to

Press Council

THE ARGUMENTS against the
Press Council are well rehearsed
and documented. The CPBF and
NUJ, have drawn attention to
the unsatisfactory nature of the
council. That said, we have to
admit that we have not been able
to persuade even the labour and
trade union movement of the
validity of withdrawal of either
membershlp or recog’nltlon
from the Press Council.

Our failure to win support for boycott of the
Press Council is, partly because we have not
thought through the difficulties of what
should replace it. In this article, I hope to
focus attention on ideas for a real alternative
to the Press Council.

To be accepted such ideas must be based on
existing values, particularly ‘“freedom of the
press”, which is comfortably accepted by
most people in Britain. We must also turn the
arguments about concentration of power and
the resulting diminution of choice within the
newspaper industry to our benefit. Our case is
strengthened by the way in which many
newspaper proprietors are deeply involved
with the new technologies in broadcasting.

This concentration of power should not
only be opposed by those on the left, but
should be recognised across the whole
spectrum of public opinions as a real threatto
democracy. The strength of our position is
that we can argue for real press and
broadcasting freedom, and our campaign on
an alternative to the Press Council merely
highlights this question, just as the right of
reply has become more than a simple slogan.

It may be helpful to look at existing

structures within the media and try to use
these as models for an alternative to the Press
Council.

The recent conflict between the owner and
the editor at the Observer has hinged on the
role of the trustees. Control of a newspaper
chould be increasingly dependent upon the
proprietor accepting trustees who will protect
editorial integrity.

It would be interesting tofind out how often
trustees meet and whether they feel they have
any power toinfluence the owner and to do the
job for which they are appointed. Although it
may seem that trustees are no more than a
facade erected to protect the owner’sin terests,
in the Observer case, they clearly did play a
positive role.

Our campaign should consider the
advantages, as a matter of policy, of each
newspaper having a board of trustees. Such a
board would have an over-view of the editorial
functions of the newspaper, answerable to the
general public forindividual eriticisms and. if
necessary, to Parliament. The board would
have statutory responsibilities for ensuring
the right of reply and a duty to report
annually on their activities.

Arguing that news stories, but not
editorials, should be balanced and impartial,
would provide a popular basis for our
campaign, and also a positive role for the
trustees. It could, therefore, be possible for
print workers, journalists and the general
public to argue the right of reply within each
newspaper because of the requirements of the
law.

In addition to this, we should consider
arguing for a re-constituted Press Council
with real authority and responsibility direct
to Parliament for ensuring the health of the
industry.

This suggested framework forms the basis

Cheque-book
Jjournalism
under fire

Alf Dubs. Labour Mp for Battersea,
has introduced a Bill in the House of
Commons to restrict cheque-book
journalism. The Bill was given a first
reading on June 5 and was due to
come up for second reading on July
6. Although it was not expected to
survive. the Bill reflects the growing
desire at Westmister to curb the
appalling behaviour of the gutter
press.

Introducing his Bill, Mr Dubs noted that
cheque-book journalism had been condemned
by the NUJ, the Press Council and the House
itself, though he did not seek to make the
practice illegal. He sought, instead, to “give
the public the right to know when it occurs”
by making it obligatory for newspapers to
disclose how much they have paid for stories
and to whom the money has been paid.

Mr Dubs identified four types of cheque-
book journalism:

(i) payments made to witnesses, or
people who were likely to become
witnesses, in court cases (e.g. Jeremy
Thorpe case)

(i) payments to criminals, or people
associated with them (e.g. Yorkshire
Ripper case)

(iii) payments made whereby the news-
paper has a monopoly (e.g. Zola Budd)
(iv) sexual scandals where one of those
involved is a ‘national figure’.

Mr Dubs said he had thought hard about
making cheque-book journalism illegal, but
he had realised that there were times when
the public was the beneficiary, such as the
thalidomide scandal. He did not seek to make
cheque-book journalism illegal, merely more
difficult.

PAGE 5

A FOUR-PAGE SPECIAL REPORT
ON HOW THE MINERS® STRIKE

HAS BEEN REPORTED AND THE
BATTLE FOR A RIGHT TO REPLY

of a real alternative to the Press Council,
whose own record condems it as incompetent
and impotent. [ hope that there will be a real
attempt by the a CPBF and the NUJ to evolve
an alternative to the Press Council, which
could then form the central plank of our
campaign on this issue.

FLEET ST: STILLA MALE PRESERVE

Preliminary results in
a survey carried out
by the NUJ in Fleet
Street chapels show that
women are discriminated
against, and where they
are employed they remain,
on the whole, at the
bottom of the heap.

The NU. does not come
out unscathed either. Few
women sit on chapel
committees; fewer still
hold official union posts.

One ray of hope was
that all the returns show-
ed that an NUJ Equality
Officer had been elected.

At The Sun, 8.5 per cent
of all staff members are
women. There are no
women among the 55

sports reporters and only
one woman photographer
in a department of 30.

At The Guardian 10.5
per cent of all staff
members are women. The
proportion of sub-editors
is even lower — 4 per cent.

Out of the 35 general
news reporters, only 9 are
women and in a depart-
ment of 35 news sub-
editors there is one wo-
man.

There are six heads of
department and seven
photographers, all men.

At the Daily Mirror,
there are three women
general news reporters
out of 32 and only 1

female sub-editor out of
23 in the news section.

There are 37 women out
of a staff complement of
300 at the Financial
Times with no women
assistant editors or de-
puties.

Women are relatively
well represented on the
chapel committee — six of
13 — and the paper has a
woman deputy FOC.

Out of the 160 staff
members at the Sunday
Times,37 are women. Out
of the general news re-
porter team of nine, there
are no women and out of
eight foreign reporters,
only two are female.

The Sunday Times has
14 heads of department,
four of whom are women.
Its chapel committee has
six ordinary members —
four men and two women.

At the Press Associa-
tion women feature in
only three areas — five
women out of 21 news
reporters, eight sub-edi-
tors out of 41 and 11
female court/parliamen-
tary reporters and sub-
editors compared with 14
men.

This article is a edited
extract from Equality News,
bulletin of the NU.J's Equality
Council. Copies from NU.J,
314 Gray's Inn Road, London

)

W(

UP AGAINST

THE MEDIA

¥ { -i!n.,' .-;“- . x n!: = -
National Union of Mineworkers President Arthur Scargill and his most gnthus:astlc followers - the media.
Inside we look at some of the treatment he and his members have received.




PAGE 6

PAGE 7

NEWSBRIEF

THE MINERS

FIVE PAPERS
BRAND PICKET
A BLACKLEG

DERBYSHIRE miner Frank
Branwell was dubbed a blackleg
by five national newspapers
who printed this picture of him
apparently crossing a picket
line on his way to work. In fact,
far from defying pickets, he
spent the day, as usual, on the
picket line.

The CPBF’s Right of Reply Unit
was called up by Willie Lane, a
regular picket atMarkham colliery
and a neighbour of Frank
Branwell. He wanted to know how
to correct the false impression
given in the papers that Frank was
breaking the strike. The Campaign
gave him a list of contacts on
each newspaper — T'he Guardian,
The Daily Telegraph, The Daily
Express, The Sun and The Times.

The confusion arose because a
rumour had swept through the
Markham community that a return
to work was imminent.

Although the rumour was untrue,
Frank Branwell turned up ready
for work and found, to his surprise,
a picket line. He was photographed
walking along the picket line, but
when the real situation was
explained to him he took up his
position on the line. He did not go
to work. He did not defy the
pickets. He did not go into the pit.
Three facts which were ignored in
The Guardian’s 17-word caption to
their front page. picture.

The eclipse of the Sun.....

By Lesley Wood

THE Right of Reply hit the headlines
when printworkers at the Daily Express
and The Sun took action to confront
appalling editorial bias against the
mineworkers.

At the Sun the NGA chapel intervened
to prevent publication of a front page
photograph of Arthur Scargill giving a
Nazi salute, headlined ‘Mine Fuhrer’.

John Brown, Deputy Imperial FOC of
the Sun Composing Chapel said: ‘The
editor refused to change the ‘“Mine
Fiihrer” headline. Members of the NGA
process and composing departments were
threatened with dismissal for not being
prepared to handle it but this didn’t deter
us. When other production chapels heard
about the intended front page, they asked
to be associated with our action. The
chapels involved were NGA composing,
process and machine chapels, SOGAT
machine and publishing chapels, the
AEUW and EEPTU. Together we

represent over 75 per cent of the SUN
workforce.’

Earlier, at the Daily Express, after
weeks of appallingly distorted reporting
of the dispute, SOGAT members objected to

How the me
a strikebreaker

MINERS are not happy

completely

. £40,000 BINGO! Today’y Jiicky numbers on Page 16

Ty i)

Members of all The Sun
production chapels refused
to handle the
Arthur Scargill
picture and major
headline on our lead
D (story. The Sun has =
:|decided, reluctantly,
to print the paper
without either. _
R e B SR S F J

) A

® The Sun front page, Left, that was spiked by the right of reply, Right.

“T'he truth that Scargill dare not tell’. This
article, a fabricated speech in which
Arthur Scargill ‘admitted’ that he was
lying to his members, was signed away by
the Express machine room with ‘Signed
under protest’ written on the proof.

The Chapel then contacted SOGAT and

and Galtieri combined. His

lop-sided

Bill Keys intervened to ask Lord Matthews
for Arthur Scargill’s Right of Reply. The
Kxpress proprietor agreed but the Kditor,
Sir Larry Lamb, objected to the demand
by Bill Keys for equal space and
prominence for the reply, and threatened
to resign.

At this point the Express NU.J chapel
was consulted. They agreed that a Right
of Reply should be given, but objected to
what they saw as interference by Bill
Keys in editorial decision-making. The
journalists were then shown a proof of the
centre-spread, which was blank. with the
exception of a statement saying that the
NUJ chapel had refused to produce the
pages. T'he chapel objected to this, having
made no such decision, and asked for the
statement to be removed. Sir Larry then
left and returned saying that the
managing director had refused to take out
the statement (the journalists say that the
managing director was not, in fact,
consulted). Further arguments ensued by
which time the London edition was lost.

An extensive reply from Arthur Scargil
was printed the following week, though
Sir Larry insisted on having the last word
by cutting sections of the piece. In the
meantime, however, the issue of the Right
of Reply and anti-NUM bias was high on
the media agenda.

The CPBF featured prominently with
articles in the national dailies and the left
press, items on Union World, Right to Reply,
Channel 4 News, and even Radio 4’s Start
the Week. The case for the Right of Reply
and corresponding recognition of media
bias was enormously strengthened.

dia acts as

are the witting or unwitting
dupes of these who control the

By BILL GOODE,
NUM, South Wales

tells it nothing, that it will

particular) are very good about

To be branded a blackleg is a
serious charge and the sudden
glare of national newspaper
publicity severely embarassed
Frank Branwell and his family. As
a result, Willie Lane, who is also
chair of the local Labour Party,
sought prominent correction of the
error. The Guardian reluctantly
published a paragraph the next
day but a letter from Willie Lane
was taken out of the paper shortly
before it went to press.

Other newspapers were even
less helpful although efforts were
being made by Campaign contacts
to get letters or corrections
published.

Had Frank Branwell been a
more substantial public figure
there is no doubt that his reputa-
tion would have been protected.

with the media’s hand-
ling of thisdispute. The
clearest evidence is
shown in the reports of
physical violence and
abuse towards camera
crews and the press by
our members on picket

lines.

These attacks have
occurred, despite the fact
that there are many inside
the NUM who know only
too well that most journalists
belong to the NUJ and that
the attacks are therefore
being perpetrated against
fellow trade union members.

The attacks have arisen
directly from a deep-felt
sense of frustration with the

coverage given by the media.
Put  very simply, the
emphasis has been placed
right from the start, on one
aspect of the dispute, to the
virtual exclusion of all
others.

The aspect is the issue of
whether or not the NUM
executive should have called
a ballot, rather than conduct
the strike in the way it has
so far. During the current
dispute the press has been
obsessed with their self-
appointed task of lecturing
the NUM on how to run its
affairs.

Certain newspapers like the
Sun, Daily Mail and Express
have conducted a non-stop
campaign of vilification against
Arthur Scargill. He has been
portrayed as Hitler, Mussolini

private life has been investigated
and everything from his car to
his hairstyle condemned.

Our pickets are referred to as
boot boys and their arguments
condemned out of hand as
“stupid”. The unholy alliance
of Thatcher, Tebbit, Walker,
King and MacGregor is
portrayed as the fountain-head
of all wisdom and goodness and
the Sheffield headquarters of
the NUM as the control bunker
of the Empire of Evil.

And who exactly makes
these condemnations? They are
precisely the same semi-literate
journalists who previously
echoed everything 'Thatcher
and MacGregor told them about
the coal industry: No hit-list, no
closures, no run-down. not a
political issue, and so on.

Those brainless parrots,
whether they work in
broadcasting or in the press,

money. The Rupert Murdochs
and Norman Tebbits of this
world desperately need whole
teams of journalists, ready at
the drop of a fiver to forget
everything they ever believed
or learned about professional,
objective reporting — about
telling the truth.

As its lamentable performance
during the Falklands War
proved, our press is not a “‘free”’
press. It is a cringing, lapdog
press, afraid of offending its
masters and one, moreover,
which is trapped in a downward
spiral of gimmickry, sexism
and royal sensationalism which
might succeed in selling more
papers but which serves only to
destroy what few standards of
decent journalism still survive.

But the NUM is not beyond
criticism. The union believes
that if it ignores the press and

either go away or treat it with
tenderness. NUM leaders are
notorious for savage attacks on
a hostile press whilst at the
same time refusing in many
cases to take the time and effort
to put their case properly-either
in the form of a properly
constructed press statement or
as interviews or regular press
conferences.

And these same leaders
demand what they call
“fairness” from the media. As
if the likes of Rupert Murdoch
were interested in ‘“‘fairness’
when, by its very definition, 1t
would mean allowing capital-
ism’s main opponents — the
organised working class — a
chance to put their case across.

This is a nonsense, as the
coverage of the current dispute
shows only too clearly. The fact
of the matter is, is that the
unions (and the NUM. in

moaning at our pathetic media
but very bad at putting forward
an alternative to it. .

Similarly, the T.U.C. and its
constituent unions must
examine with great urgency
the possiblities of buying part
shares in private radio stations,
cable T.V. channels and
newspapers. Our movement
must come out of its shell and
begin to understand and assess
the technological advances in
communication systems with a
view to using them to our best
advantage.

If we don't then as the
lamentable and corrupt coverage
of the present dispute shows
only too clearly, we shall
continue to fight a losing battle
for public opinion.

This is an edited extract from
a speech Bill Goode made to
l)ru;u/mlslr'rs in Cardiff in June
17th.



PAGE &

NEWSBRIEF

Miners’ side of
the storyon tape

By Lesley Wood

EARLY in the mining dispute
some media workers undertook
to use their skills to present the

miners’ side of the story.

The Miners’ Campaign Tape
Project was set up by trade unionists
in film and broadcasting who
understood the sense of betrayal and
frustration felt by miners over media
coverage of their affairs. . .

The object was to produce a series of
films explaining the background to the
strike, and expressing some of the
positive aspects of the dispute normally
ignored or distorted by the mainstream
media — the strength, solidarity and
humour of the communities at the heart
of the dispute; the role of women; and the
economic and political background to
the strike which has been inadequately
explained. 1

Several of the films are already in
circulation and have been particularly
well received in mining communities. It
has even been suggested that the
broadcasting authorities should be
asked to show them as part of a right of
reply to biased reporting.

This very successful initiative is an
important step towards breaking down
the distruct between miners and media
workers, and helping to identify areas of

Backlash
against bias

Media bias against the miners has been
connterproductive if its intention is to
win arguments by lies and smears.
Throughout the country the credibility
of the media has been severely d(‘l}tf‘(l.

Bias has a nasty habit of backfiring,
and there is growing support for the
work of the CPBF as a direct result of the
atrocious coverage of this dispute.

In Newcastle the trades council has
established a Media Committee to
monitor bias and seek redress. It is also
bringing sympathetic NUJ l].](‘.n'll)‘(‘l'.\'
together with trades union activists to
ensure that good news stories about the
NUM are fed into the media in a
presentable form. -

The CPBF encourages such initiatives,
and is always willing to p'r()Vld(‘ advice,
speakers, and information to those

wishing to organise against media bias.

common interest.

The films are also important because
they give confidence to those' at the
receiving end of media bias by
presenting a view of the world drawn
from their direct experience. In doing
this the films reveal the very different
value systems which underly the form
and content of establishment
broadcasting. ! '

Each film runs for 10 minutes and is
available on VHS cassette (free to
miners) from local NUM offices, Platform
'ilms, London (Tel 01-278 8394) or Trade
Films, Gateshead (Tel 0632-775532).

Titles include:
® THE COALBOARD’SBUTCHERY

— NO PIT IS SAFE

REDUNI);}I\}I{L}:Y — THE ROAD

TO NOWHERE

SOLIDARITY — TRADE UNIONS

SUPPORT THE MINERS

THE LIE MACHINE — MEDIA

COVERAGE OF THE STRIKE ;

THE STRIKE AND THE

INDUSTRY — FACTS AND

FIGURES (with Dennis Skinner)

NOT JUST TEA ANp

SANDWICHES — MINERS’

WIVES SPEAK OUT

® ONLY DOING THEIR JOB? —
THE POLICE, THE LAW AND
THE MINERS (with Paul Foot
and Dennis Skineer)

® THIS MAN MACGREGOR —

PORTRAIT OF A PARASITE

® Picture shows Brenda Dean (SOGA T 82)
adressing the Fleet Street meeting. Seated,
left to right, John Geleit of the .\(:A, :/(vl/“('
Ecclestone, NU.J. and Jack Holt, Kent NUM.
Picture by John Smith (IFL).

PRINT-WORKERS, journa‘lists and
miners packed into a CPBF meeting

in Fleet Street to debate issues
raised by media coverage of the
miners’ strike. )

Brenda Dean, President 'gn'd‘
General Secretary-elect of S.O(u\.l
'82, defended her union’s actions in
demanding a right of reply for
Arthur Scargill after the Daily
Express published its '!nfam‘()us bo-
gus statement by the miners leader.

“This is not censorship. We do not
want to stop the presses,” she said.
“But in the absence of a legal right
of reply we often have no other
course of action. The only way outis

to have a right of reply under law.”

BY ALAN RICHARDSON

It was a theme taken up by other
speakers on the platform and on the
floor of the meeting.

John Geleit Assistant Secretary
of London Region NGA took up the
industrial links between Fleet Street
and the miners, and spoke of the
government’s strategy to frlghgen
working people out of trade union
activity with the threat of
unemployment. -

Affirming the NGA’s position
that scurrilous copy would not be
handled unless a right of reply was
given, he told the assembled
printworkers: “We need to support

the miners. Theirs is an extension of

the same struggle as the NGA’s at
Warrington.”

PAGE 9

NEWSPOINT

Challenge to
secrecy at

By Jake Ecclestone

CONCERN at the way the
Contempt of Court Act (1981) is
being misused by the courts
continues to grow. The latest
challenge to the judges, who are
going far beyond what Parliament
intended by the Act, comes up for
judicial review in the Divisional
Court at the end of July. Tim
Crook, a freelance journalist,
supported by the NUJ, is seeking
to have an order made under the
Act set aside as being ultra vires.

The order, made under Section 11 of
the Act, prohibits publication of the
name of the chief prosecution witness in
a case of kidnapping and theft. Judge
Robert Lymbery, Q.C. the trial judge,
allowed “Miss X" anonymity outside the
court though not during the Old Bailey
trial itself.

Crook and the NUJ, advised by the
NCCL, are asking that the order be set
aside on the grounds that Judge Lymbery
did not have the power under Section 11
to grant anonymity once “Miss X’'s”
name had been used in court — asit was
throughout the trial.

Two preliminary hearings have
already taken place with Geoffrey
Robertson* appearing for Crook and the
union. At the second, he was given leave
to seek judicial review — the two High
Court judges hearing the argument
being clearly taken by the implications
of a refusal.

One consequence would have been - as
already may be the case — that
precedent isestablished whereby a judge
can prohibit publication ot any name if
those involved are wealthy enough to
employ counsel to argue that publicity
would be damaging in some way. For
this is what happened in the case of
“Miss X', who is the neice of a prominent
Tory MP as well as a former prostitute
and heroin addict.

Although it is still open to the
Divisional Court at the full hearing to
uphold Judge Lymbery's order, the
applicants have already achieved one
significant success in that their lordships
have accepted that they have jurisdic-
tion. Normally, “any matter relating to a
trial on indictment” in a Crown Court is
outside the scope of judicial review.

While there is no certainty that Crook
and the NUJ will get the Section 11 order

Old Bailey

quashed, the case does illustrate the way
the Act is being misused. At the Old
Bailey alone, more than 90 orders
prohibiting publication of court reports
have already been issued by judges. One
judge issued four separate orders during
the course of a trial, and another judge
even broke his own order during a
newspaper interview!

But what is worse is the general
uncertainty which surrounds the scale of
the prohibition orders in the rest of the
country. In February this year, Harriet
Harman MP, asked the Attorney General
Sir Michael Havers, in a Parliamentary
Question, for details of the number of
order issued so far. He claimed,
disgracefully, that statistics were not
available. This was strange if not a
deliberate lie — since the Lord Chief
Justice, Lord Lane, had given instruc-
tions only 15 months earlier that all
Contempt of Court prohibition orders
were to be recorded and collated.

Why did Sir Michael dodge Ms
Harman’s questions? Perhaps because
the Government, as well as many of our
judges, find it convenient on occasion if
justice is not actually seen to being done.

" Author of People Against the Press. a study
of the Press Council initiated by the CPBF
and available to members at £3.95 through
our office in Poland St.

VIEWPOINT

40

. £ TTERSEES
In spite of

everything,
C4 is the
best bet

I HAVE read with interest the
reports in Free Press on actual and
threatened limitations to the range
and the radicalism of programmes
on Channel Four. These are cause
for pessimism and regret, of course,
yet I continue to be surprised
favourably by the amount of
innovative, dynamiec, and sometimes
hard-hitting material which does
get transmitted.

Channel Four remains one’s best
bet, for all the faults and ominous
signs, for stimulating and informa-
tive views and viewing. It remains,
as yet, a real improvement on the
other channels. I continue to be
astonished at how the fiction of
political ‘balance’ generates ruthless
and unsympathetic treatment of, for
example, the miners’ strike — while
Tory politicians are allowed to get
away with murder by supposedly
‘tough’ interviewers.

In the other channels, ‘balance’ is
sometimes approximated to — but only
in terms of crude, quantitative measures,

Perhaps one of the most valuable
campaign issues that the CPBF can
mount in the future is one aimed at
getting the principle of balance
redefined, in such a way that it can no
longer be invoked to preclude taking a
partisan stance, even when the
arguments and facts clearly point one
way.

Yours sincerely,

Ian Vine
36 Duckworth Grove, Bradford.

(® Channel Four Row-Page 11)

A PLEA FOR
MEDIA BIAS....

I AM writing a book on the Labour
Movement and the Press. The analysis
will be based on press coverage of Tony
Benn, Aneurin Bevan, Michael Foot,
Arthur Scargill, Ray Buckton, Peter
Tatchell and Ken Livingstone. There
will also be a chapter on newspaper
coverage of the Greenham Women Peace
camp.

I would be grateful if CPBF members
and Free Press readers could send me
any information — cuttings, quotes,
anecdotes, examples of bias ete. All
correspondence will be treated in
confidence.

Mark Hollingsworth, 47 Margetson
House, Hillside Estate, Stamford

Hill, London N16.



PAGE 10

By Patrick Hughes

THE cost of starting a Direct
Broadcasting by Satellite (DBS)
service in the UK will be increased by
a backdoor deal between the Home
Office, the Independent Broad-
casting Authority (IBA) and the
commercial television companies.
The television companies have said that
they will only agree to share the costs of
Britain’s first DBS service with the BBC
if their present franchises are extended.
The present franchises awarded by the
IBA run from January 1982 until the end
of 1989.

This demand for a change in the
franchising process is, in effect, a form
of blackmail Ey the television companies.
They are demanding a better franchise
deal and threatening to kill off DBS if
they don’t get their way.

The companies are backed by the
IBA. At the beginning of March the
Financial Times reported that the 1BA
had submitted a proposal for “rolling
franchises” to the Home Office. This
would replace the present statutory
requirement (under the 1981 Act) on the
IBA to re-advertise automatically each
radio and television franchise at the end
of its eight-year period. Instead, the
decision whether a franchise should be
“rolled over”, or terminated and put-out
to offers, would be left to the IBA’s

discretion.
Mr. Derek Guinnery, the IBA’s

‘Blackmail’
bid by TV

companies

Deputy Head of Information denies that
the IBA had made such a proposal.
However, he says that the IBA had
discussed proposing to the Home
Secretary that the requirement to
readvertise automatically each franchise
should be replaced by one that gave the
IBA discretion.

Mr. Guinnery claims that such a
proposal would have been made by the
IBA even had the ITV companies not
made their present demand for an
extension to their franchises, and even
had the whole DBS episode not arisen.

The IBA’s unhappiness with the
system of public advertisement and
consultation around franchises has long
been evident in the lack of enthusiasm
with which it has carried out this work.

Home secretary Leon Brittan

@ The Professionals — just one image of terrorism on the telly.

VVisions of violence

“Televising Terrorism: Political Violence
In Popular Culture” by Philip Schlesinger,
Graham Murdock, Philip Elliott. Come-
dia 1983, available from CPBF at £4.95.

THIS book offers us three tools with
which to understand the televising of
terrorism: a method of categorising
representations of terrorism on tele-
vision, a survey of recent research and
writing on the‘subject, and a (brief)
consideration of the ways in which
televis lom audiences make sense ofthose
representations.

The book examines programmes as
diverse as The Professionals, Panorama,
Tonight; single plays such as The
Psywarriors; and feature films like Who
Dares, Wins. The authors draw on these
analyses to illustrate their suggestion
that terrorism is represented on
television from one of four perspectives:
official, alternative, populist, and
oppositional. That categorisation is
overlaid, in their view, by two formats:
“open’ and “closed™, depending on the
extent of a programme’s adherence to
that official perspective.

Such a complex and subtle analysis of
programmes provides an effective
counter to current orthodoxies: that of
the Right, which says that television
gives extensive publicity to “terrorist”
views and mobilises support for them;
and that of the Left, which says that
broadcasting is a largely uncritical
conduit for official views on terrorism.

The only eriticism | have of the book is
that it concerns itself with television
programmes almost to the exclusion of
tele. ision audiences. 't is only in their
conclusion —and then only fleetingly —
that the authors consider the ways in
which we make sense of the
programmes. Even there they do little
more than list “factors’ which may lead
audiences to respond to programesin‘‘a
variety of ways™.

Their decision to concentrate on the
production of programmes rather than
their *“consumption” predisposes the
authors to make an assumption similar
to the Right orthdoxy they criticise: they
asume that people watch the “official
perspective’ on television uncritically
and unquestioningly.

announced on 8 May, in the House of
Commons debate on the Cable &
Satellite Bill, that he had decided to
overturn the 1981 Broadcasting Act, and
to give the commercial television
companies extensions to their franchises.

When the current franchises end in
1989, the IBA will be under no obligation

to readvertise them, and may instead let
them “roll over’ until 1997. This will
ensure that the government’s botched-
up plans for DBS proceed in the lifetime
of this Parliament.

His decision seriously undermines the
notion of Ministerial accountability to
Parliament for the development ot
communications policy.

Changing DBS policy by Ministerial
whim only compounds the lack of
Parliamentary discussion over the
decision of February 1982 to start DBS.
Then, Home Secretary Whitelaw
announced that the BBC was to be
allocated two DBS channels from 1986.
The lack of prior consultation with
interested parties meant that the plan
steadily drifted into crisis. For instance,
the BBC was given inadequate resources
to fund the programme, and thus had to
apeal to the IBA for assistance.

Now, the future of the IBA’s
regulatory arm is dependent on the
caprice of Leon Brittan — a man who is
passionately devoted to people’s “right
to vote” when discussing the miners’
strike, but who takes first prize for
indolence when it comes to democracy
and accountability in Home Ofice
business.

Since Brittan’s announcement, the
Department of Trade and Industry has
come under increasing pressure to
abandon its franchising procedures for
the “experimental” cable systems, due
to start in the next twelve moths. The
eleven consortia which have been
awarded cable franchises are complain-
ing that the recent Budget’s removal of
tax allowances on capital spending
effectively increases the cost of
establishing these new systems.

They say thatsincethe TV companies’
higher costs — due to DBS — are to be
defrayed by longer franchises, then the
cable consortia’s higher tax costs — due
to the Budget — should be similarly
defrayed. Once again, the future of a
government regulatory agency (this
time the vyet-to-be-established Cable
Authority) is threatened by the very

companies which it is meant to control.

PAGE 11

R ke

By Geoffrey
Sheridan

WHERE do you find the
crassest, most right-wing
TV? On Channel 4’s
Diverse Reports. Why?
Because, say the prog-
ramme makers, they are
showing alternatives.

Courtesy of these
“radicals’ guest present-
ers of Diverse this year
have included Ferdinand
Mount, late of Thatcher’s
private office; Paul
Jol‘gnson, no stranger to
Daily Mail readers; and
Walter Williams, a
Reaganite black American.

No matter that their
‘alternative’ opinions —
on driving women back
into the home, removing
arts subsides and abolish-
ing welfare benefits —
can be found any day of
the week in half a dozen
Fleet Street papers.

And this from a
programme and a channel
that were welcomed as an
alternative to the stifling
Conservatism and con-

servatism of conventional
broadcasting.

Worse, Diverse felt

obliged to advertise for a
reporter ‘sympathetic to
the political right’. Hence
lfeter Clarke, late of
‘noch Powell’s private
office, who brought view-
ers the caricature of
Nalgo on June 13.
. Clarke is certainly an
innovator, his Nuisance
Arroga_nt, Lawless,
Grumbling, Obsolete
(NALGO, geddit?) episode
included several stimulat-
ing Cartoon caricatures
of trades unionists. It
caused understandable
outrage among NALGO
members and this is
reported below.

Diverse has pioneered
other interesting tech-
niques. Paul Johnson’s
half-hour slot on taking
public money out of the
arts (nice that, coming
from someone who can no
d‘oubt take himself off to
Glyndebourne on expenses)
began with him going on
to the stage at the Central
School of Speech and

Drama to berate the
students. These dramatics
continued through the
programme. At no point
did his audience have the
opportunity to respond.

Last November Anna
Coote, one of the co-
editors of Diverse, wrote
in New Socialist: ‘1 am
firmly convinced that the
ideas and values of the
new right ought to be
exposed and scrutinised
on TV, not merely as a
price for getting Left-
wing material screened,
but as a means of develop-
ing a strong strand of
innovatory political
programming, which
recognises commitment
on Left and Right”.

Diverse has followed
the looney logic of its
supposed balancing act.
Having recruited an out-
and-out reactionary, the
co-editors have to help
him produce ‘good’
programmes. They,not
Clarke, came up with the
idea of the NALGO
charade.

And it’s gone further. A

PERVERSE REPORTING FROM DIVERSE

proposal from one of the
co-editors for a Right-
wing chat show has been
put up to Central TV and
rejected for budgetary
reasons. The next step
would be to appeal for
cash to Reaganite bodies
in the USA...

Trades unionists and
other ‘minorities’ should
draw one particular lesson
from_ the Diverse
experience. However
liberally-minded the
managers of alternative
programmes may be, the
channel is accountable to
the establishment-stuffed
IBA, and is funded by the
ITV companies; this
ensures that at the end of
the day they cannot be
depended on todeliver the
goods. More to the point
the Labour Party and the
TUC should set about
demanding programmes
and channels under the
control of the dispossessed.

Geoffrey Sheridan
represented CPBF in count-
ering Diverse’s Right-wing
programmes on C4’s Right to
Reply on June 22.

WHEN TV'S ‘Right to Reply’ isbogus

By Brendan Martin

NAL‘GO, Britain’s largest public
service trade union, was caughtin
a right of reply confrontation last
month.

The cause was a Diverse
Reports in which Peter Clarke,
made an extraordinary attack
on the union.
~ His crude, attempt at sowing division
in the union, succeeded in uniting all
2,000 delegates to NALGO’s annual
conference, who unanimously condemn-
ed the programme. .,

Arrangements were made for Nalgo
to appear opposite Clarke on the
Channel Four programme, Right to
ls.eply. The Union’s new president, Bill
Gill, went to London to state Nalgo’s
case. It was worth the effort, but right of
re;ilfy it was }x]m(ti. :

anyone had the right o i
Clarke himself. ki g

For example, Clarke had claimed in
the original programme that a MORI
poll of Nalgo members commissioned by
the union had revealed that one in five
were pleased with their union. This
showed, he claimed, that four out of five
regar.ded Nalgo as ‘mediocre or worse’.
In Right to Reply Gill presented the
actual results of the MORI survey, in

= | ~

wthu]:lh the word ‘mediocre’ was not used
at all.

The figures showed that 46 per cent of
those polled thought Nalgo an ‘average’
union, 16 per cent ‘above average’ and
five per cent ‘one of the best’. Only 26 per
cent regarded Nalgo as ‘below average’.

But Clarke had another lie up his
sleeve. Why he asked, if Nalgo was

satisfied with the results of the survey

ha'd‘ the union ‘suppressed’ its findings?
The truth is that Nalgo published

MORI's 88-page report at a press
conference on Thursday, February 16. A
Press release was sent out on January
30, with no fewer than three going to
Diverse Productions.

) In the Right to Reply programme
Clarke was able to add to his original
charges under conditions in which Gill,
a lay union official who lives and works
in Carlisle and cannot be expected to
keep tabs on every aspect of Nalgo’s
work in London, was unable to answer
all of them. And Gill was better briefed
than many potential victims of the
Clarke style of rhetoric.

~An opportunity for victims of
dlshonqst orinaccurate reporting to take
issue with the perpetrators, even if the
discussion takes place on the culprit’s
home ground — an imposing one to
outsiders — may be welcome. But it is
not the right of reply, and when we still
have so far to go in the campaign for the
rgal thing it is worth insisting that
Channel Four’s Right to Reply as shown
un'g‘lune 14 is a misnomer.

T'he protests at the way this particular
programme was handled led Gus
Macl)sma_lld toannouncein the following
weeks’ Right to Reply that there would
be no repeat of the Clarke style of
copdfroa:atl()n vyi}gh critics. In future, he
said, ose wit enuine i ‘
would have the lastgword. S



